بداخلاقی انتخاباتی جلوه‌ای از تزلزل تربیت سیاسی

بداخلاقی انتخاباتی جلوه‌ای از تزلزل تربیت سیاسی

گروه سیاسی:ازهمان ابتدای ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر، شاهد بدرفتاری انتخاباتی به ویژه در شهر ارومیه هستیم که این امر سبب شده شاهد تزلزل تربیت سیاسی در جامعه باشیم
همواره با نزدیک شدن به انتخابات، شاهد بیان مباحثی در قالب اخلاق انتخاباتی، رفتار اسلامی و سیاسی در انتخابات و مباحثی از این دست هستیم و همواره همه ما از بهبود رفتارهای انتخاباتی حرف می‌زنیم ولی همچنان شاهد بدرفتاری انتخاباتی در جای جای میهن عزیزمان در تمام انتخابات هستیم.
هفته نخست سال جدید نیز براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، به ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اختصاص داشت و خوشبختانه استقبال در استان آذربایجان غربی نیز از ثبت‌نام در این انتخابات مطلوب ارزیابی شد، اما آنچه در این میان جای تامل و تاسف داشت، بدرفتاری‌های انتخاباتی از همان بدو آغاز ثبت‌نام توسط کاندیداهای شورای اسلامی شهر، بود.
در این دوره از ثبت‌نام، هر چند خبرنگاران در سایر شهرستان‌های آذربایجان غربی مجوز ورود به محل ثبت‌نام را نداشتند، ولی در ارومیه حال و هوای دیگری حاکم بود، فرمانداری ارومیه نیز اتاقی برای نشست خبری کاندیداها در نظر گرفته بود ولی آنچه شاهد بودیم، بی‌حرمتی تعداد قابل توجهی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر به گروه‌، طیف و یا افراد بود که با استفاده از تریبون دولت، دست به تخریب افراد و گروه‌ها می‌زدند و در مواردی نیز کاندیداها خبرنگاران را نیز مورد لطف قرار داده و با الفاظی که شایسته یک کاندیدا نیست، با خبرنگاران حاضر در فرمانداری برخورد می‌کردند.
در این میان با توجه به شرایط حساس آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی، به نظر می‌رسد باید کاندیداها در فضای سالم رقابتی و به دور از بدرفتاری‌هایی که شاهد آن هستیم، رقابت اخلاقی داشته باشند تا مردم بتوانند در فضایی سالم و به دور از تنش، نمایندگان خود را راهی شورای اسلامی شهر کنند.
* قائل به سانسور انتخاباتی نیستم
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: معتقدیم شور انتخاباتی لازمه شرکت همه جانبه مردم در انتخابات و خلق حماسه سیاسی است.
روح الله حضرت پور با بیان اینکه مخالف شور انتخاباتی نیستیم، ادامه داد: در این میان قائل به سانسور انتخاباتی هم نیستیم و باید مسائل شفاف بیان شوند تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.وی یادآور شد: معتقدم گروه‌ها، جریانات و اشخاص باید در قالب قانون به انتخابات شور بدهند و مردم را ترغیب به حضور در پای صندوق‌های رای که عامل مشروعیت نظام است، کنند.
این مسؤول یادآور شد: در سال‌های گذشته به عینه دیدیم هما‌ن مقدار که انتخابات عامل به حرکت در آمد خون در رگ‌های انقلاب بود، انتخابات به همان میزان نیز اکسیر افزایش مشروعیت نظام جمهوری اسلامی است.
حضرت‌پور با بیان اینکه اگر انتخابات آسیب‌زا باشد برای کشور مضر است، افزود: در این میان اگر انتخابات آسیب‌زا باشد، ضرباتش جبران ناپذیر خواهد بود.
* دست‌اندرکاران انتخابات باید به چهارچوب قانون و اخلاق پایبند باشند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دقتی در فتنه سال ۸۸ داشته باشیم به خوبی می‌بینیم که مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید کرده‌اند که باید کشور را از آسیب‌ها دور نگه داشت؛ ولی نمی‌دام که تا چه زمانی باید کشور از این فتنه آسیب و تاثیر منفی بگیرد…
وی خاطرنشان کرد: این آسیب‌ها فقط در حوزه سیاست و امنیت مشکل‌ساز نیست بلکه اقتصاد روند رشد و توسعه کشور و بسیاری از مولفه‌های دیگر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
این مسؤول اعلام کرد: معتقدیم که دست‌اندرکاران انتخابات باید به چهارچوب قانون و اخلاق پایبند باشند و بدانند که به چه وادی مهم و حساسی می‌خواهند ورود یابند.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بداخلاقی‌های انتخاباتی موجود در انتخابات، اظهار داشت: انتظار نداشتیم جریانات سیاسی و انتخاباتی شهر در همین ابتدای کار و از بدو ثبت‌نام برای انتخابات شورای اسلامی شهر اینگونه حرکت کنند.
*برخی‌ها به جای حرف، فحاشی می‌کنند
حضرت‌پور با بیان اینکه عده‌ای به جای نقد تخریب می‌کنند، به جای حرف، فحاشی می‌کنند و به جای منطق و اعلام برنامه به هوچی‌گری می‌پردازند.
وی با بیان اینکه مردم واقعا تحت فشار اقتصادی هستند، گفت: معیشت مردم در تنگنا قرار دارد و این انصاف نیست که اقایان از هر گروهی آرامش روانی جامعه را به هم بزنند.
این مسؤول اذعان داشت: بد اخلاقی سیاست‌مدارن در بداخلاقی خود جامعه نیز تاثیر دارد و در صورتی که فرهنگ سیاسی جامعه تخریب شود، فرهنگ عمومی جامعه نیز به موازات آن تخریب شده و صدمه خواهد دید.
*فضای غیرعقلانی و غیرمنطقی به نفع شهر نیست
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حاکم بودن فضای غیرعقلانی و غیرمنطفی به نفع شهر نیست و همانطور که اشاره کردم ما با شور انتخاباتی موافقیم و در کنار این شور باید شعور نیزوجود داشته باشد.حضرت‌پور با بیان اینکه با نقد نیز موافق هستم، ادامه داد: اما سیاست‌مداران ما نباید کاری کنند که کشور به جای استفاده از انتخابات برای رشد، توسعه و آبادانی کشور، از انتخابات متضرر شود.
وی با اشاره به خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته، خاطرنشان کرد: همانطور که نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی نیز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته اشاره کرد، مردم باید بی‌ ادب‌ها و بداخلاق‌های سیاسی را طرد کنند.
این مسؤول ادامه داد: این افراد اگر هم وارد جریان خدمت به مردم شوند، آرامش سیاسی را به هم خواهند زد و عامل عقب ماندگی شهر خواهند بود.
*هیچ کس نمی تواند با پا گذاشتن روی شانه دیگری بالا رود
استاندار آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: کاندیداها حول محور اخلاق حرکت کنند.
قربانعلی سعادت اظهار داشت: هیچ کس با پا گذاشتن روی شانه دیگران نمی تواند بالا برود و باید کاندیداها از تخریب هم خودداری کنند.
وی تصریح کرد: محدوده ای در حوزه اخلاق داریم و باید اخلاق مداری توسط کاندیداها و هواداران آنها رعایت شود و لازم است حول محور اخلاق حرکت کنیم.
این مسؤول ادامه داد: از طریق همین تریبون شاهد بودم برخی کاندیداها همدیگر را تخریب می کنند؛ این افراد مورد تایید نیستند چون تخریب دیگران زمینه رشد افراد را فراهم نمی_آورد.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: امیدوارم با حضور حداکثری مردم در انتخابات مواجه باشیم و این امر مهم به کمک رسانه ها میسر خواهد بود.سعادت با بیان اینکه امیدواریم انتخابات را با طراوت برگزار کنیم، یادآور شد: ایجاد زمینه مشارکت هر چه بیشتر تلاش ما است.وی با اشاره به رکوردزنی ثبت نام کاندیداها در ارومیه، افزود: مردم ارومیه در صحنه های مختلف حضور داشته و امروز نیز در انتخابات حضور پرشوری دارند.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: همه باید برای برگزاری انتخابات سالم تلاش کنیم چرا که این امر سبب می شود توسعه یابیم و برای این منظور باید هر فرد مسیر توسعه را از خود شروع کند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از آراز خبر این مسؤول یادآور شد: در برخی شهرها شاهد هستیم که شورای اسلامی شهر برنامه سال گذشته شهرداری ها را به تصویب نرسانده که در حال طی مسیر مراحل قانونی در این زمینه هستیم چرا که طی کردن درست مسیر از اولویت ها است

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 4