مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان:

دور جنگل‌های زاگرسی آذربایجان‌غربی کمربند حفاظتی کشیده می‌شود

دور جنگل‌های زاگرسی آذربایجان‌غربی کمربند  حفاظتی کشیده می‌شود

گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: ۵۰کیلومتر کمربند حفاظتی بر اساس برنامه‌ریزی‌های طرح موسوم به »بوم‌سازگان« دور جنگل‌های زاگرسی این استان کشیده می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، میرصمد سیدموسوی افزود: این کمربند حفاظتی در فاز نخست طرح احیا و توسعه جنگل‌های زاگرسی در کشور و برای حفاظت از جنگل‌های استان ایجاد می‌شود.
وی اضافه کرد: ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح بوم‌سازگان و ایجاد کمربند حفاظتی در جنگل‌های زاگرسی آذربایجان‌غربی پیش‌بینی شده‌است.
وی بیان کرد: در قالب این طرح حدود و ثغور جنگل‌های استان با اراضی شخصی و مستثنیات مشخص شده و زمینه حفاظت از جنگل‌ها برای جلوگیری از تخریب یا تصرف آن‌ها فراهم می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: آغاز جنگل‌های ناحیه رویشی زاگرسی کشور از این استان بوده و ۱۰۲ هزار هکتار جنگل را شامل می‌شود که در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت واقع شده‌است.
طرح ملی «بوم سازگان» جنگل‌های زاگرس طرحی ملی است که در ۱۱ استان کشور در سال جاری از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ابلاغ شده و در حال اجراست.
این در حالیست که چندی پیش مدیر کل منابع طبیعی آذربایجان‌ غربی از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت و توسعه جنگل‌های زاگرسی استان و ایجاد باند پروازی برای اطفای حریق در جنگل‌ها خبر داد.
»میرصمد سیدموسوی« گفت: این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای حفاظت، توسعه، مبارزه با تخریب جنگل و احیای مالکیت جنگل‌های سردشت و پیرانشهر و با هدف اجرای طرح بوم‌سازگان مناطق زاگرس‌نشین اختصاص یافته است.
وی با اشاره به این‌که جنگل‌های زاگرسی در استان فقط در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وجود دارد، افزود: جنگل‌های زاگرسی ایران در ۱۱ استان وجود دارد که ابتدای حوزه رویشی این جنگل‌ها از پیرانشهر آغاز می‌شود. این مسئول با اشاره به دیگر اهداف تخصیص این اعتبار بیان کرد: در صورت تخصیص این اعتبار توسعه جنگل‌های استان از طریق کاشت بذر یا نهال، ایجاد کمربند حفاظتی، مبارزه با آفات، عملیات آبخیزداری، ذخیره آب، گشت و نگهداری جنگل‌ها از دیگر برنامه‌هایی بوده که امسال انجام می‌شود. وی با بیان این‌که یکی از مشکلات حفاظت از جنگل‌ها در فصل گرم سال آتش‌سوزی است، اظهار کرد: از محل اعتبار تخصیصی از طریق صندوق توسعه ملی برنامه‌ریزی شده است تا امسال یک باند پروازی برای هواپیماها به منظور اطفای حریق و مبارزه با آفات با تجهیز امکانات در مناطق حساس و مستعد آتش‌سوزی احداث شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 8