کارشناس آب و محيط زيست عنوان کرد

تغییرات اقلیمی اصلی‌ترین دلیل افت تراز دریاچه ارومیه

تغییرات اقلیمی اصلی‌ترین دلیل افت تراز دریاچه ارومیه

گروه خبر: نتایج یک پژوهش بیان می‌کند، تغییرات اقلیمی با کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا مهمترین دلیل افت تراز دریاچه ارومیه هستند و عمق کم این دریاچه اثرپذیری آن در مقابله با تغییرات آب و هوایی را افزایش می‌دهد.
بر اساس یک مطالعه پژوهشی در دانشگاه شریف، تغییرات تراز دریاچه ارومیه به میزان بارندگی در حوضه آبریز این دریاچه وابستگی بالایی دارد. با توجه به بررسی نمودار میزان بارندگی ابتدا این نکته را در می‌یابیم که طی ۷ سال گذشته بر اساس آمار میزان نوسان بارندگی طی سال‌های اخیر مشابه نوسان تراز دریاچه ارومیه دارای دو نقطه اوج و ۳ جایگاه حضیض بوده است.
بر این اساس نوسانات بارندگی با فاصله زمانی یک ساله تطبیق قابل توجهی با تغییرات تراز دریاچه ارومیه بوده است. به معنای دیگر با توجه به فاصله زمانی میان وقوع بارندگی و حرکت آب به سوی دریاچه حرکت نمودار میزان بارش به سمت راست تطبیق قابل توجهی میان شرایط بارش و تراز دریاچه را عیان می‌کند.
به عبارت دیگر میزان بارندگی هر سال، مهمترین عامل برای تعیین تراز دریاچه در سال آینده است و هر عامل اثرگذار بر بارش نظیر تغییرات اقلیمی زمینه کاهش یا افزایش تراز دریاچه را رقم خواهد زد.
بر این اساس، کاهش بارش ۱۱ درصدی حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به متوسط بلندمدت و ۳ سال خشک‌سالی پیاپی در کنار افزایش دما و عمق کم این دریاچه مهم‌ترین دلایل وضعیت نامناسب دریاچه ارومیه در سال آبی جاری است.
*تغییرات اقلیمی مهمترین عامل افت تراز دریاچه ارومیه
در این راستا، سعید حیدری، کارشناس آب و محیط زیست گفت: تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت مهمترین عامل کاهش چشمگیر تراز آبی دریاچه ارومیه به حساب می‌آید.
*گرما و عمق کم اثرپذیری دریاچه‌ها از تغییرات اقلیمی را افزایش می‌دهد
بررسی شرایط تالاب‌های و دریاچه‌ها در سایر مناطق دنیا بر اثر تغییرات اقلیمی و کاهش بارش به مسئله‌ای مستمر در فضای خبری بدل شده است و خبر خشک شدن بزرگترین‌ دریاچه آب شیرین کشور چین، خشک شدن ۹ دریاچه مهم در کشور ترکیه و خشکی ۱۰ هزار دریاچه در سریلانکا طی سال جاری به اخبار روزمره بدل شده است.
به گزارش آراز آذربایحان به نقل از فارس، بر اساس نظر کارشناسان، افزایش دمای قابل ملاحظه در سال جاری که به تعبیر سازمان ملل، گرم‌ترین سال جهان بوده است، نیز فرآینده کاهش تراز دریاچه‌ها در دنیا را تسریع کرده و میزان تبخیر در دریاچه‌های با عمق کم نظیر دریاچه ارومیه بسیار بیشتر است و تغییر اقلیم بر دریاچه‌های با عمق بالا نظیر دریاچه وان در کشور ترکیه اثر کمتری دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


1 × = هفت