حذف کنکور و ضرورت الگوسازی مدل گزینشی کارآمد

حذف کنکور و ضرورت الگوسازی مدل گزینشی کارآمد

مهدی احمدی
گروه اجتماعی: نظام آموزشی ایران سالهاست که از کنکور به عنوان آزمونی برای انتخاب دانشجویان بهره می برد.
آسیب شناسی این روش نشان می دهد که این نوع گزینش علاوه بر نادیده گرفتن پیشینه تحصیلی، پیامدهای روحی و روانی بسیاری را بر دانش آموزان تحمیل کرده و حذف این آزمون می تواند پایانی بر کابوس آنها باشد.
کنکور به عنوان یک ابزار گزینشی، به صورت یک چالش اجتماعی در نظام آموزشی کشور درآمده است که فراتر از افراد شرکت کننده در آن نهادهای آموزشی و دیگر گروه‌ های جامعه را نیز درگیر می کند و تحت تاثیر قرار می دهد.
موفقیت در کنکور و پیشرفت تحصیلی فرزندان به عامل اصلی بسیاری از فشارهای روانی، اقتصادی و اجتماعی در خانواده ها تبدیل شده است و استرس های ناشی از آن نه تنها شرکت کنندگان آزمون بلکه افراد دیگر خانواده‌ را دربرمی گیرد.
از این رو در سال های گذشته سیاست هایی برای حذف آن صورت پذیرفت و مجلس شورای اسلامی برپایه مصوبه ۱۳۸۶ خورشیدی مقرر کرد که کنکور تا ۱۳۹۰ خورشیدی حذف شود اما این قانون در ۱۳۹۲ خورشیدی به وسیله نمایندگان اصلاح و برای اجرایی شدن این قانون، مقرر شد در ۵ سال، ۸۵ درصد کل ظرفیت های آموزش عالی را با سوابق تحصیلی محاسبه کنند و این کار در سال های گذشته تا حدودی صورت پذیرفت اما حذف کنکور مساله ای به شمار می رود که هنوز بحث و بررسی های زیادی را به دنبال دارد.
»میرحمایت میرزاده« سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی می گوید که برگزاری کنکور در نظام آموزشی سبب افزایش اضطراب و استرس دانش آموزان شده است و اگر سازمان سنجش آموزش کشور بخواهد به این شکل کنکور را برگزار کند به نفع کشور نخواهد بود. در ادامه نظر وی را در این ارتباط جویا شدیم.
*آموزش و پرورش و ایجاد مهارت های فردی و اجتماعی در دانش آموزان
دانش آموزان باید مهارت های فردی و اجتماعی را برای زندگی بیاموزند و در واقع هدف آموزش و پرورش، سرفصل ‌های کتاب درسی شرح وظیفه های معلمان و تمام کلاس‌ های آموزشی می بایست در این راستا تعریف شود. این نهاد باید دانش‌آموزانی تربیت کند تا علاوه بر افتخار به فرهنگ خود و حل مشکل های جامعه بتوانند با شهامت، قدرت و جسارت به دفاع از کشور و مکتب‌ خویش بپردازند و در این صورت می توان گفت که فرد درست آموزش دیده است اما اگر آموزش در مدرسه ها تنها برای موفقیت در کنکور باشد بسیاری از این برنامه ها تحقق نمی_پذیرد.
*کنکور و ایجاد آسیب های جدی بر دانش آموزان
آموزش دانش آموزان باید با هدف خاص تربیتی انجام شود اما از یک طرف این آموزش به صورت صحیح انجام نمی گیرد و سند تحول آموزش و پروش اجرا نمی شود و همچنین افرادی که دوره آموزش و خلاقیت خود را باید همراه با بازی و یادگیری مهارت ها سپری کنند از این مهم محروم هستند و تمام این عوامل از وجود کنکور در برنامه آموزشی کشور نشات می گیرد و آسیب های جدی بر دانش آموزان تحمیل می کند.
زمانی که ساختاری مانند آموزش و پرورش و مدرسه وجود نداشت مسوولیت تربیت فرزندان بر عهده والدین بود و افراد در کنار آموزش تربیت هم می‌ یافتند اما با ایجاد نهادی به نام آموزش و پرورش این وظیفه به این نهاد واگذار شد، باید دانست کنکور تنها جزء کوچکی از زندگی افراد محسوب می شود و اگر فردی تصمیمی برای ورود به دانشگاه نداشته باشد در صورت آموزش درست می‌ تواند مسیر خویش را به خوبی انتخاب کند.
*کنکور و گرفتن تفریح و بازی از بچه ها
مهمترین نیاز افراد در دوران کودکی و نوجوانی بازی و تفریح محسوب می شود که این مهم به وسیله والدین و نهادهای آموزشی زیر سایه کنکور قرار گرفته است زیرا از همان دوران کودکی به بچه ها فشار وارد می شود که برای به دست آوردن شغل مناسب باید در کنکور موفق شود و این مهم هم تنها با شرکت در کلاس های آموزش و مدرسه های تیزهوشان و نمونه امکان پذیر خواهد بود.
ایراد آموزش و پرورش وجود و گسترش این نوع مدرسه ها است چراکه از دانش‌آموزان برای ورود آزمون می‌گیرند و سبب انحراف در مسیر آموزش می شوند، بنابراین باید از گسترش این گونه مدرسه ها جلوگیری به عمل آورد. ادامه کنکور به این شیوه خیانت به آینده کشور به شمار می رود و اگر سازمان سنجش بخواهد به این شکل کنکور را برگزار کند به نفع کشور نخواهد بود. با توجه و بررسی ابعاد مختلف این پدیده می_توان به افزایش استرس و فشارهای روانی به دانش‌آموزان پی برد.
*کنکور و تامین منافع افراد
برپایه قانون مصوب ۱۳۸۶ خورشیدی مقرر شد که کنکور حذف شود و در این سال ها سازمان سنجش اقدام هایی هم انجام داده و آن تاثیر معدل دانش آموزان در رتبه های کنکور بوده است اما بسیاری از افراد و شرکت ها وجود دارند که منافع آنها از کنکور تامین می شود؛ یعنی با برگزاری کلاس های آموزشی، چاپ و تکثیر کتاب های کمک درسی و برنامه های تقویتی سود خوبی به دست می آورند و حذف کنکور منافع آنها را به خطر می اندازد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، این موسسه ها با برگزاری این کلاس ها و کارنامه_هایی که ارایه می دهند رتبه دانش آموزان را معین می کنند که اینها جایگاه علمی ندارد و زمینه ایجاد اضطراب و استرس در بچه ها و گرفتن شادی و نشاط از آنها را فراهم می آورد. حضور دانش آموز در کلاس باید با توجه به علاقه او باشد درس هایی مانند هنر، اجتماعی، انشاء و … باید مانند دیگر درس ها ارزش داشته باشد نه اینکه درس ها برای نمره و کنکور خوانده شود.
*کنکور و ورود دانش آموزان به مرکزهای استان ها
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا ، ایجاد تمام دانشگاه ها مرکزهای استان ها باعث می شود تا دانش آموزان با استفاده از امتحان در کنکور بتوانند به این دانشگاه ها ورود پیدا کنند که این شیوه اشتباه است زیرا دانشگاه و نهادهای آموزشی را باید در جاهایی که نیاز و تقاضا وجود دارد، برگزار کرد یعنی رشته هایی مانند صنعت و معدن، نفت و پتروشیمی و … باید در استان هایی باشد که اینگونه صنایع هم وجود دارد نه اینکه این رشته ها در استان هایی ایجاد شود و دانشجویانی بپذیرد که پس از تمام کردن درس خود نخواهند از آن شهر بیرون برونددر صورت حذف کنکور، دانش آموزان با توجه به علاقه و ایده هایی که در رشته های مختلف دارند به دانشگاه ها می روند و بسیاری از این مشکل ها حل خواهد شد. بنابراین وضعیت فعلی باید تغییر یابد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۹:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


8 × = چهل هشت