معاون سياسي امنيتي استاندار:

کاهش سن اعتیاد در آذربایجان غربی شدیداً نگران کننده است

کاهش سن اعتیاد در آذربایجان غربی شدیداً نگران کننده است

گروه خبر: معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به کاهش سن اعتیاد در استان گفت: هم‌اکنون سن اعتیاد در آذربایجان‌غربی ۲۳ سال و یک ماه می¬باشد که بسیار نگران کننده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، علی مصطفوی در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در سالن برق برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران و در تمامی دنیا، موضوع اعتیاد به مواد مخدر است اظهار کرد: تمامی دولت‌ها در تلاش برای مقابله با این معضل اجتماعی هستند.
وی با بیان اینکه پیش و پس از انقلاب اسلامی مبارزه با مواد مخدر در دوره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است افزود: در پیش از انقلاب مشروطیت، کشت خشخاش در ایران رواج داشت و حتی زمینه صادرات آن نیز فراهم بود اما با شیوع اعتیاد در کشور، کشت خشخاش ممنوع شد.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیت استاندار آذربایجان‌غربی گفت: پس از انقلاب نیز، دوره نخست مبارزه از سال ۵۷ تا ۶۷ بوده که شدت یافت و حتی برای عرضه‌کنندگان حکم اعداد صادر شد.
وی افزود: مرحله بعد، پس از سال ۶۷ تا ۷۲ بود که دولت ستاد مبارزه با موادمخدر را تشکیل داد و از دهه ۷۰ تاکنون مرحله سوم مقابله، مبارزه و‌ توسعه موادمخدر آغاز و سازمان بهزیستی به این موضوع ورود پیدا کرده و بحث پیشگیری بازپروری و ‌درمان سرپایی در کشور مورد توجه قرار گرفته است.مصطفوی با ذکر عواملی که سبب عدم موفقیت مقابله با مواد مخدر در آذربایجان‌غربی شده است اظهار کرد: یکی از این عوامل، عوامل جغرافیایی بوده و با توجه به اینکه افغانستان ۸۰ درصد تریاک و مورفین جهان را صادر می‌کند و از طریق ایران و آذربایجان‌غربی به اروپا صادر می‌شود بنابراین این استان درگیر موادمخدر است.
وی وجود اشرار مسلح در نوار مرزی را از دیگر موانع موفقیت در مقابله با موادمخدر در استان بیان کرد و افزود: این اشرار مسلح از موادمخدر به عنوان منابع درآمدی خود استفاده می‌کنند.معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به بحث حاشیه‌نشینی و رابطه آن با اعتیاد گفت: مهاجرت از شهرها به روستاها سبب توسعه حاشیه‌نشینی شده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.وی به مسئله بیکاری نیز اشاره کرد و افزود: نبود اشتغال نیز سبب شده که برخی جوانان به سمت معضل خانمان‌سوز اعتیاد گرایش یابند بنابراین با وجود تمامی مجاهدت‌ها و مقابله‌ها با موضوع مواد مخدر، اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.مصطفوی با ابراز نگرانی از شیوع اعتیاد در کشور بیان کرد: براساس تحقیقات انجام گرفته، از سال ۶۷ تا ۸۵ روند شیوع در کشور بیشتر شده و ۴۰ درصد زندانیان از معتادان به مواد مخدر بوده‌اند.
وی تصریح کرد: حتی ۴۰ درصد سارقان نیز معتاد بوده، ۵۵ درصد طلاق‌ها مربوطه به خاطر اعتیاد رخ داده و ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها نیز به همین سبب بوده است.معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به کاهش سن اعتیاد در استان گفت: هم‌اکنون سن اعتیاد در آذربایجان‌غربی ۲۳ سال و یک ماه بوده که بسیار نگران کننده است و باید در این زمینه هوشیار بود.مصطفوی با اشاره به اینکه از سال ۸۲ تا ۹۲ تعداد ۳۶ هزار و ۴۰۶ نفر در اثر سوء مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند بیان کرد: علاوه بر آن، از ابتدای انقلاب نیز سه هزار و ۷۱۴ نفر که خود یک سرمایه برای کشور بودند برای حفظ امنیت و آرامش کشور شهید شده‌اند.
وی با بیان اینکه ۷۶ درصد از کشفیات مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد اظهار کرد: این رقم قابل توجهی بوده و باید سازمان‌های بین‌المللی که این همه داعیه حقوق بشر را دارند به این موضوع واقف باشند.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: همچنین ۶۷ درصد مرفین قاچاق جهان و ۱۷ درصد هروئین در ایران کشف می‌شود بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه در مسیر مبارزه و مقابله با مواد مخدر تلاش می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه باید برای مقابله و مبارزه با اعتیاد باید این موضوع اجتماعی شود تصریح کرد: باید سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه وارد عمل شده و در این زمینه استانداری نیز کمک خواهد کرد و بحث آموزش در مدارس نیز بسیار مهم است که باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


9 − = هشت