کنکور را سیاسی نکنیم

کنکور را سیاسی نکنیم

گروه اجتماعی:در حالی سازمان سنجش برنامه خود را برای برگزاری کنکور اعلام کرده که همچنان باید منتظر اعلام نظر ستاد ملی کرونا بود؛ البته در این میان برخی همچنان خواستار به تعویق انداختن زمان برگزاری کنکور سراسری هستند.
سخنگوی سازمان سنجش چند روز پیش، از مشخص شدن زمان دقیق برگزاری کنکور خبر داد و اعلام کرد برای کمک بیشتر به داوطلبان و حفظ سلامتی آنها، تعداد روزهای برگزاری آزمون سراسری افزایش می‌یابد. یعنی تعداد روزهای برگزاری کنکور ارشد از دو روز به سه روز و آزمون سراسری از ۲ روز به ۴ روز افزایش پیدا کرده و قرار است کنکور سراسری در سه روز آخر مرداد و اول شهریورماه برگزار شود.
البته قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت به تازگی گفته، در رابطه با شیوه و زمان برگزاری کنکور، ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد و هنوز تصمیم قطعی در این خصوص نگرفته‌ نشده است.
با صحبت‌های جدید جان‌بابایی همچنان باید منتظر اعلام نظر ستاد ملی کرونا درباره برگزار کنکور ماند. پیش از این چند بار زمان کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری با تصمیم ستاد ملی کرونا به تعویق افتاده و حالا امروز برخی خواستار ادامه این تعویق تا ایجاد شرایط بهتر هستند. اما برخی دیگر معتقدند از آنجا که زمان ریشه‌کنی کرونا مشخص نیست نباید زندگی را تعطیل کرد و برگزار نشدن کنکور می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به داوطلبان بزند.
بلاتکلیفی معافیت تحصیلی مشمولان پسر، تعویق‌ برنامه کاری و زندگی داوطلبان و ایجاد شرایط بدروانی برای آنها مسائلی است که این گروه مطرح می‌کنند.
البته در این میان گروه سومی نیز هستند که پیشنهاد می‌کنند روش‌های جایگزین به جای برگزاری کنکور در نظر قرار گیرد که یکی از آنها انتخاب رشته و دانشگاه بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی دانش‌آموزان است. هفته پیش بود که یکی از اعضای کمیسیون آمورزش مجلس شورای اسلامی از احتمال به تعویق افتادن برگزاری کنکور خبر داد.
احمد نادری اعلام کرده بود: ما در حال رصد وضعیت کنترل کرونا در کشور هستیم که در صورت کاهش میزان ابتلای آن، مخالفتی با برگزاری کنکور سراسری نخواهیم داشت.
او حتی گفته، خودش پیش از این نامه‌ سرگشاده‌ای به رئیس‌جمهوری نوشته و خواسته به نظر وزارت بهداشت در این مورد توجه شود. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و نادری در یک توئیت در صفحه شخصی خود اعلام کرد، در صورت تمکین نکردن وزارت علوم به نظر وزیر بهداشت، ابتدا طرح دو فوریتی برای تعویق کنکور را دنبال می‌کنند و اگر باز هم نتیجه بخش نبود، از ابزارهای قانونی همچون سؤال از وزیر و استیضاح استفاده خواهند کرد.
نادری در حالی از جانب وزارت بهداشت سخن می‌گوید که تا به امروز وزارت بهداشت مخالفتی با برگزاری کنکور نداشته و حتی به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و آموزش پرورش متفق بودند که کنکور در زمان خود برگزار شود. البته با تمهیداتی قرار شد به جای دو روز، کنکور در چهار روز برگزار شود و ۵۰ درصد مراکز برگزاری اضافه و عوامل اجرایی نیز افزایش یابند.
در حال حاضر برخی معتقدند اگر برخی نمایندگان مجلس اصرار به تعویق یا برگزار نشدن کنکور دارند باید پیشنهاد جایگزینی برای آن داشته باشند نه اینکه به ملتهب کردن فضا و نگرانی داوطلبان اضافه کنند.
البته صحبت‌های نادری در حالی جنجال تازه‌ای را در مورد برگزاری کنکور ایجاد کرد که تقریبا سایر اعضای کمیسیون آموزش مجلس، موافق به تعویق انداختن کنکور نبوده و آن را منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا می‌دانند.
به اعتقاد آنها، تا به امروز این ستاد و وزارت بهداشت درباره برگزاری کنکور مخالفتی نکرده است و به همین دلیل کنکور باید در زمان مشخص خود برگزار شود مگر اینکه شرایط کشور به سمتی برود که مجبور به تعویق کنکور شوند.
در این میان برخی به تعویق انداختن کنکور را به ضرر دانش‌آموزان و داوطلبانی می‌دانند که بیش از یکسال خود را برای کنکور آماده کرده‌اند و ممکن است در شرایط روانی خوبی نباشند.
البته در این میان گروه دیگری نیز وجود دارند که از برگزاری کنکور واهمه دارند و شرکت در آن را موجب ابتلا به کرونا می‌دانند. تحمل ماسک در زمان کنکور و کاهش تمرکز و کارایی داوطلب، امکان ابتلا در مسیر حرکت به سمت حوزه امتحانی برای افرادی که خودرو شخصی ندارند و از همه بیشتر ترس از ابتلا به کرونا از جمله مواردی است که این گروه به آن اشاره می‌کنند.
برگزاری کنکور در پایان مرداد؛ مگر شرایط تغییر کند
علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه آیا باید کنکور را به تعویق انداخت می‌گوید: در جلسه‌ای که وزیر علوم در کمیسیون آموزش حضور یافت، این موضوع مطرح شد. تصمیم‌گیری در مورد برگزاری کنکور و تعویق آن نه با مجلس است و نه با وزارت علوم بلکه با ستاد ملی کروناست؛ آن هم بسته به شرایط آن روز؛ یعنی ما از همین حالا نمی‌توانیم برای آخر مردادماه تصمیم بگیریم که کنکور برگزار شود یا نه.
اکنون اصل بر این است که کنکور سر موعد برگزار شود. اما ستاد ملی کرونا این اختیار را دارد که متناسب با شرایط آن روز، چه تصمیمی می‌گیرد.
کریمی تاکید دارد که همه تابع قانون هستیم؛ اکنون قانون اختیار را به ستاد ملی کرونا داده و آنچه اهمیت دارد سلامت مردم و داوطلبان است. اگر ستاد تشخیص دهد که شرایط برای برگزاری کنکور مساعد نیست باید عقب بیافتد؛ در غیر این صورت باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، کنکور در آخر مردادماه برگزار شود. به همین دلیل نباید جامعه را ملتهب کرد بلکه باید مردم را به آرامش دعوت کنیم.
انتخاب رشته و دانشگاه براساس سوابق تحصیلی
کریمی پیشنهاد خود را در صورت عدم برگزاری کنکور به دلیل وخیم شدن شرایط شیوع کرونا این گونه مطرح می‌کند: ۸۰ درصد از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها بدون کنکور قابل جایابی هستند و ۲۰ درصد رقابت داریم که می‌توان آزمون آن را برگزار کرد. این آمادگی وجود دارد که وزارت علوم سامانه‌ای را طراحی کند که متناسب با سوابق تحصیلی دانش‌آموزان، آنها رشته‌های مورد علاقه خود را در شهرهای مورد علاقه و ترجیحا با سیاست بومی‌گزینی انتخاب کنند.به گفته وی، کنکور برای ۲۰ درصد است و اگر اتفاقی بیافتد که ۸۰ درصد داوطلبان پیش از پایان مردادماه دانشگاه خود را انتخاب کنند، کنکور برای عده‌ای کمی می‌ماند و ظرفیت آن در کشور وجود دارد که این آزمون با تعداد داوطلبان کمتری برگزار شود.ستاد کرونا، تصمیم‌گیری اصلی
در این میان » مهرداد ویس کرمی«عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ماجرا کنکور و برخی مخالفت‌ها در برگزاری آن به ایرناپلاس می‌گوید: بحث کرونا و شیوع آن یک بحث علمی است و نباید آن را سیاسی کنیم. معنی این حرف این است که ما با یک ویروس ناشناخته با رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی یا کمتر قابل پیش‌بینی طرفیم و این می‌طلبد که عقلانیتی در رفتار با این ویروس در جامعه باشد.
ویس کرمی می‌گوید: ما ستاد ملی کرونا در کشور داریم و مقرر شده این ستاد، در مورد موضوع‌های کلان در مورد کرونا تصمیم گیرنده باشد. معقول نیست هر کسی برای خود و با تشخیص خود و حتی با عدم آگاهی از وضعیت و مسائل در مورد این مسائل اظهارنظر کند. قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. ما باید مسائل را به ستاد کرونا واگذار کنیم. ستاد کرونا با توجه به جلسه‌هایش با سازمان سنجش، تصمیم‌هایی گرفتند؛ نظر بنده این است که سازمان سنجش مرجع کار بوده و با ستاد کرونا هماهنگ باشد و مجلس نیز براساس وظیفه ذاتی خود یعنی نظارت را برعهده گیرد.
سلامت جامعه محل توئیت بازی و خودنمایی نیست
وی ادامه می‌دهد: امثال بنده به عنوان نماینده مجلس به جای کارهای نمایشی باید به فکر مشکلات واقعی جامعه باشیم.در این مدت تعداد زیادی درس خوانده و تلاش کردند تا برای کنکور آماده باشند.اگر تشخیص متخصصان بهداشت درمان این باشد که با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی می‌توان کنکور را برگزار کرد باید تابع این تصمیم بود.
ویس کرمی تاکید دارد، عرصه سلامت جامعه محل توئیت‌بازی و خودنمایی نیست؛ کسانی که به هر حال در این عرصه هستند بویژه نمایندگان مردم، ضمن دلسوزی برای شهروندان، باید قواعد علمی، اجتماعی و واقعیت‌ها را در نظر داشته باشیم.
کرونا به این زودها ریشه کن نمی‌شود
ویس کرمی که خود یک پزشک است، ادامه می‌دهد: معتقدم کرونا به این زودی‌ها از جامعه ریشه‌کن نخواهد شد. حتی اگر همین فردا هم واکسن کرونا ساخته شده و به دست ما برسد تا ایمنی ایجاد شود زمان می‌برد. پس باید برای مدتی، به زندگی در کنار کرونا عادت کنیم. در نتیجه نه ترس بیش از حد که اصل زندگی ما مختل شود (من از پیام بعضی فرزندانمان که کنکوری هستند این را درک می‌کنم) و نه بی‌مبالاتی در این زمینه رخ دهد. به نظرم باید اجازه داد نهادهای تصمیم‌گیر در فضای عقلانی کار خود را انجام دهند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،وی می‌افزاید:‌ با این حال اعتقاد ندارم امثال بنده با توئیت زدن و فضای رسانه‌ای بخواهیم عقلانیت کشور را تحت الشعاع قرار دهیم. اگر کسی فکر می‌کند کرونا باید ریشه‌کن و سپس کنکور برگزار شود، باید مدت‌ها صبر کند زیرا حتی تا دو سال آینده نیز ریشه‌کنی کرونا قابل پیش‌بینی نیست. اما اگر می‌خواهیم با کرونا زندگی کنیم باید رعایت کرده و با چارچوب پروتکل‌های بهداشتی زندگی را ادامه دهیم؛ کرونا نیز مانند همه مشکلات زندگی بشر حل خواهد شد
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۳ ب.ظ

دیدگاه


3 × شش =