مديرکل ميراث فرهنگي استان:

تپه حسنلو تمدنی هشت هزارساله در تاریخ باستانی آذربایجان غربی

تپه حسنلو تمدنی هشت هزارساله در تاریخ  باستانی آذربایجان غربی

گروه گزارش: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تعیین حریم تپه تاریخی حسنلو در نقده همراه با اقدامات مرمتی این اثر باستانی در حال حاضر در دست اجراست.
جلیل جباری در آیین معرفی سرپرست جدید پایگاه تپه تاریخی حسنلو با بیان اینکه پرونده این طرح برای ثبت جهانی آماده شده است افزود: مهم‌ترین این اقدامات فنس کشی، نقشه برداری جهت تعیین حریم به وسعت ۴۰۰ هکتار و عملیات مستمر حفاظتی و مرمتی است که در سال گذشته انجام شده و قصد داریم از محل اعتبارات سال ۹۴ اقداماتی مانند نورپردازی، حفاظت مرمت و کاوش در این پایگاه را انجام دهیم.
وی با اشاره به اهمیت و و موقعیت پایگاه تاریخی حسنلو اظهارداشت: این پایگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تاریخی شمالغرب و ملی کشور محسوب شده که می‌تواند به عنوان محلی برای انجام فعالیت‌های باستان شناسی معرفی شود.
جباری ادامه داد: با تعیین حریم این اثر تاریخی به همراه سایر آثار تاریخی استان ضمن جلوگیری از دخل و تصرف و تخریب آن‌ها از ورود و خروج احشام و آسیب جدی به آثار تاریخی به خصوص تپه حسنلوی نقده جلوگیری می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ارزش پایگاه تاریخی تپه حسنلو را هم ردیف با پایگاه‌های جهانی دانست و عنوان کرد: این تپه تاریخی اثری مربوط به عصر آهن در خاورمیانه بوده و می‌تواند به همراه سایر تپه‌های اقماری دیگر مانند تپه حاجی فیروز، دالما تپه و دین خواه باعث تمایز شهرستان از دیگر شهرهای استان به لحاظ تاریخی شود.جباری پایگاه حسنلو را دارای ظرفیت‌های فراوان علمی ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، این پایگاه می‌تواند به عنوان قطب باستان شناسی در سطح کشور مطرح شده و با انجام فعالیت‌های مختلف حفاظتی مرمتی، گردشگری و کاوش باعث بالابردن سطح علمی علاقه مندان و معرفی بیش از پیش این اثر شود.
وی اضافه کرد: مهم‌ترین اثر مکشوفه تپه باستانی حسنلو که اهمیت ویژه ای در جهان و باستان شناسی دارد، جام طلایی حسنلو است وزن این جام ۹۵۰ گرم، بلندای آن ۲۱ سانتیمتر قطر آن ۲۵ سانتیمتر و محیط لبه آن ۶۱ سانتیمتر است و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یاد آور شد: قدمت جام طلایی کشف شده از تپه حسنلو در حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است، بر روی بدنه این جام معروف، نقش‌های بسیاری حک شده است که احتمالاً داستان حماسی را روایت می‌کند.
جباری با اشاره به نامناسب بودن جاده دسترسی به این اثر تاریخی ادامه داد: همچنین در سال جاری عملیات شن ریزی به مسیرهای دسترسی پیاده این اثر تاریخی نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم بخشی از مشکلات را بتوانیم برطرف کنیم.در خاتمه این مراسم از زحمات مدیر قبلی محمد قربانی قدردانی و حسن شیری به عنوان سرپریت جدید پایگاه تاریخی حسنلو نقده معرفی شد
تپه باستانی حسنلوی نقده، تمدنی هشت هزار ساله در قلب تاریخ باستانی آذربایجان غربی بوده که با وجود مزیت‌های مختلف برای ثبت در فهرست آثار جهانی هنوز این مهم محقق نشده است.
این اثر بی نظیر تاریخی از سال ۱۳۳۶ در پی کشف خرابه‌های شهر و دژی متعلق به دوره ماننا یعنی ۸ هزار سال قبل، اهمیت فراوانی پیدا کرد که با کشف جام زرین نیز بر اهمیت باستانی و تاریخی این محوطه افزوده شد.
باستان شناسان ایرانی و خارجی قدمت این تپه باستانی را ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد تخمین زده‌اند، حدس دیگر آن است که آثار مربوط به ویرانه‌های تپه حسنلو در ۷۰۰ یا ۶۵۰ سال قبل از میلاد به آتش کشیده شده که در هر صورت نشان دهنده جایگاه تاریخی این اثر بی نظیر است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، تپه باستانی حسنلو به همراه مهم‌ترین اثر مکشوفه آن یعنی جام “زرین حسنلو” با قدمتی بیش از هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح در نقده استان آذربایجان غربی نمادی از تاریخ کهن ایران اسلامی است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار + 6 =