بالاترین نرخ تورم در بخش مسکن متعلق به آذربایجان غربی

بالاترین نرخ تورم در بخش مسکن  متعلق به آذربایجان غربی

گروه گزارش: مطابق جداول ‌ارائه‌ شده از سوی بانک مرکزی بین استان‌های کشور بالاترین نرخ رشد اجاره‌بهای ۱۲ ماهه متعلق به آذربایجان غربی است.
مطابق جداول ‌ارائه‌ شده از سوی بانک مرکزی بین استان‌های کشور بالاترین نرخ رشد اجاره‌بهای ۱۲ ماهه متعلق به آذربایجان غربی است با ۶/۲۴ درصد افزایش.
پس از آن نیز استان‌های کرمان، کرمانشاه و فارس به ترتیب با ۲/۲۴، ۲/۲۴ و ۳/۲۳ درصد مقام‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.
تورم اجاره‌بهای مسکن در یک‌سال گذشته یا به طور دقیق‌تر از خرداد ۹۲ تا خرداد ۹۳، ۹/۲۰ درصد افزایش یافت. بررسی آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد اجاره‌بهای مسکن در ۱۰ سال گذشته به جز سال‌های ۸۶ و ۸۷ که تورم حتی تا ۲۸ درصد هم بالا رفت؛ همواره بین نرخ شش تا ۱۴ درصد نوسان داشته است.
به گزارش انتخاب بر این اساس، سال ۹۲ و حال سه‌ماهه ۹۳ پس از سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ به ترتیب با نرخ‌های ۶، ۱/۱۱ و ۶/۱۲ رکورددار تورم در بخش اجاره‌بهای مسکن است.
همچنین طبق گزارش بانک مرکزی شاخص بهای مسکن استیجاری در مناطق شهری کشور در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری به ۱/۱۴۸ رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل حدود ۳/۲ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۹/۱۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که شاخص بهای مسکن در ۱۲‌ماهه منتهی به خردادماه نسبت به ۱۲ ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۳ حدود ۹/۲۰ درصد افزایش یافته است.
*بالاترین افزایش در آذربایجان غربی
مطابق جداول ‌ارائه‌ شده از سوی بانک مرکزی بین استان‌های کشور بالاترین نرخ رشد اجاره‌بهای ۱۲ ماهه متعلق به آذربایجان غربی است با ۶/۲۴ درصد افزایش. پس از آن نیز استان‌های کرمان، کرمانشاه و فارس به ترتیب با ۲/۲۴، ۲/۲۴ و ۳/۲۳ درصد مقام‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.
همچنین استان سمنان و خراسان جنوبی به ترتیب با ۸/۸ و ۸/۹ درصد افزایش با کمترین افزایش نرخ اجاره‌بها مواجه بوده‌اند. از سوی دیگر تورم سه‌ماهه ۹۳ در استان‌ها حکایت دیگری دارد. بر اساس این گزارش در سه‌ماهه نخست سال ۹۳ بیشترین میزان افزایش متعلق به استان هرمزگان با ۵/۵ درصد و استان‌های آذربایجان غربی با ۲/۵ درصد و ایلام ۳/۹ درصد بوده است.
در عین حال کمترین میزان افزایش مربوط به خراسان‌جنوبی و کرمانشاه هر یک با ۸/۰ درصد بود و استان‌های سمنان با ۱/۱ درصد و خراسان‌شمالی با ۲/۱ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین شاخص بهای مسکن استیجاری در استان تهران حدود ۹/۱ درصد افزایش یافت.
*تورم مسکن استیجاری در شهرهای بزرگ، متوسط و کوچک
این شاخص در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۳ به ۷/۱۴۷ رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل ۲/۲ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۱/۱۹ درصد افزایش دارد. بر این اساس شاخص بهای مسکن استیجاری در شهرهای بزرگ در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد‌ماه سال جاری نسبت به ۱۲ ماهه خرداد‌ماه سال ۱۳۹۲، ۳/۲۱ درصد افزایش یافته است. بنا بر این گزارش، شاخص بهای مسکن استیجاری در شهرهای متوسط در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۳ به ۶/۱۴۶ رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل حدود ۵/۲ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۲/۱۷ درصد افزایش دارد. بر این اساس، تورم مسکن استیجاری در شهرهای مختلف به ۱/۱۹ درصد افزایش یافته است. شاخص بهای مسکن استیجاری در شهرهای کوچک در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۳ به ۷/۱۵۶ رسید که نسبت به سه‌ماهه چهارم سال ۱۳۹۲ معادل ۴/۳ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۲۶/۳ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین تورم ۱۲ ماهه در مسکن استیجاری در شهرهای کوچک به ۲/۲۲ درصد افزایش یافت.
*رکود خریدوفروش، روند رشد اجاره را کند کرد
در این‌باره مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه املاک نیز گفت: اجاره‌بهای مسکن، تابعی از قیمت ملک است.
در سال‌جاری با توجه به رکودی که در بخش خریدوفروش حاکم بوده و قیمت ملک حتی با کاهش هم همراه بوده، نرخ اجاره‌بها نیز با افزایش چندانی مواجه نشده است. وی به افزایش تعداد مستاجران در نیمه اول امسال اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل بالا رفتن حجم معاملات اجاره مسکن را می‌توان مبادلات بازار سرمایه دانست. خسروی توضیح داد: این اتفاق در سال ۸۴ نیز افتاده بود.
بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را از بخش مسکن به بازار سهام بردند اما بورس به یک‌باره افت کرد و متعاقب آن بحران سال ۸۶ روی داد، یعنی با افزایش ناگهانی تقاضا، مسکن دچار شوک قیمت شدید شد. خسروی متذکر شد: درست است که در یک سال و نیم گذشته قیمت مسکن و اجاره‌بها همپای تورم پیش نرفته است اما باید در نظر داشته باشیم که ما یک بحران‌ قیمت را با افزایش سه‌برابری نرخ‌ها در سال ۹۱ پشت سر گذاشته‌ایم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 6 =