فقر معضلی خانمان سوز که جامعه را می میراند

فقر معضلی خانمان سوز که جامعه را می میراند

لیلا پاشایی گلمرز
گروه اجتماعی:هر روز در کوچه خیابانهای شهر، مردمانی را می بینیم که چهره بهم ریخته و آشفته شان حکایت از بار درد و غمی است که بر دوش خود دارند ، مردمانی که به سختی لبخند می_زنند و به زحمت سخن می گویند. نگاه های سنگینشان، حرفهای ناگفته و بغضهای فروخورده شان را با نهیبی سهمگین بر سر مردم شهر فریاد می زنند.
پیرمردی که ژاکت پاره ای بر دوش انداخته و از سرما در گوشه خیابان کز کرده است و چند قلم جنس بر روی زمین ریخته و دستفروشی می کند و یا پسرکی که بجای حضور در کلاس درس کفشهای مردمانی را دستمال می_کشد که دستهای نحیف و یخ زده اش را نمی_بینند و چشمهایشان را بر گرد و غبار کفشها دوخته اند و یا زنان میانسالی که در سطلهای زباله شهر به دنبال آذوقه ای هستند که شکم کودکان گرسنه خود را سیر کند، اینها همه صحنه هایی است که ما روزانه بارها و بارها با آنها مواجه می_شویم، صحنه هایی که قلب جامعه را به درد می آورد.
*راستی شکاف طبقاتی چرا هر روز در جامعه ما عمیق و عمیق تر می شود؟
چرا یک عده در تهیه نان خالی برای سفره هایشان عاجز و ناتوانند و در مقابل یک عده سرمایه های میلیاردی اندوخته اند و وقتی سخن از عدالت به میان می آید، در صف اول به عنوان حامیان عدالت سینه سپر می کنند؟ چرا دولتهایی که مستقر می شوند وعده هایشان را عملی نمی_کنند؟ به راستی چه کسانی پاسخگو هستند در قبال کودکی که به دلیل نداشتن بضاعت مالی از تحصیل بازمانده است و یا جوانی که به دلیل مشکلات مالی و بیکاری قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نبوده و به راه های خلاف و غیر اخلاقی کشیده شده است و یا چه کسی پاسخگو خواهد بود در قبال اشکهای پدری که به دلیل بی بضاعتی نتوانسته کودک خردسالش را از کام مرگ نجات دهد؟
*اینها همه واقعیت های تلخی است که هر روز و هر روز در جامعه ما رخ می دهد.
فقر مشکلی خانمان سوز است که اگر تخم آن در جامعه ای بارور شود چون غده سرطانی در کل جامعه ریشه می دواند و در جای جای پیکره آن جامعه آثار مخربی بر جای می گذارد که بعدها رهایی از این معضلات و نابهنجاریها قطعا بسیار سخت و دشوار خواهد بود.از حضرت علی علیه السلام روایت است که ” الفقر موت الاکبر، فقر بزرگترین مرگ است” و شکی نیست جامعه ای که در آن فقر دامن گیر مردم شده است نشاط و سرزندگی دیده نمی شود و جامعه ای مرده است. و در جایی دیگر حضرت علی علیه السلام در مورد فقر در جامعه به فرزندش محمد حنفیه می_فرمایند : فرزندم از فقر بر تو می ترسم، از آن به خدا پناه ببر چرا که فقر دین انسان را ناقص و عقل و اندیشه او را مشوش و مردم را نسبت به او و او را نسبت به مردم بدبین می سازد. در واقع فقر سدی است برای رشد معنوی واجتماعی بشریت فقر جسم و روح انسانها را در قفس خود زندانی می کند چنانچه همه راههای ترقی و پیشرفت را می بندد و فرد را درگیر خود می سازد، جامعه ای که بخش اعظمی از مردم آن در فقر دست و پا بزنند جامعه ای مرده خواهد بود که هر روز مردمانش به لحاظ فرهنگی و اخلاقی نیز تنزل خواهند کرد و خلاقیت و امید به زندگی و عشق به کار و تلاش جای خود را به انواع معضلات مختلف اجتماعی خواهد داد.
مخرب ترین نتیجه فقر و بیکاری در جامعه رشد جرائم اجتماعی و مشکلات فرهنگی فراوان است. فقر و ناهنجاریهای اجتماعی دو مقوله مرتبط به هم هستند و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. افزایش فقر در جامعه، رابطه مستقیمی با افزایش جرائم زنان، اعتیاد، سرقت و قتل دارد. فقر هم زمینه ی روی آوردن به انحرافات اجتماعی را فراهم می کند و هم انگیزه ارتکاب به این انحرافات را در فرد بالا می برد. برخی افراد ممکن است بر اثر فشارهای موجود و حاکم بر زندگی خود و برای رهایی از این استرسها بسوی مواد مخدر کشیده شود و چه بسا برای تامین مایحتاج زندگی مجبور می شوند دست به سرقت از اموال مردم بزنند. معضلات اجتماعی همگی زنجیروار به همدیگر مرتبط هستند و از ریشه واحدی نشأت می گیرند این بدان معنی نیست که ریشه تمام معضلات اجتماعی فقر و بیکاریست بلکه مقصود اینست که فقر و نداری می تواند یکی از مهمترین عوامل در دامن زدن به مشکلات اجتماعی باشد به طوری که در جرائم زنان اکثرا دلیل ارتکاب خود را ناتوانی مالی اعلام می کنند.
از این رو در یک جامعه مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم مهمترین موضوعی است که قبل از تمامی مشکلات باید به آن پرداخته شود. فقر مسئله پیچیده ای است که نقش دولتها و نوع سیاستگذاری آنها در کنترل این معضل بسیار مهم و حیاتی است. برنامه ریزیهای درست و عادلانه در مورد درآمدهای نفتی و غیر نفتی ، کاهش واردات و افزایش میزان صادرات نفتی و غیرنفتی پیشگیری از رکود کارخانجات داخلی،پرداخت یارانه های نقدی و غیرنقدی متناسب با درصد تورم به اقشار کم درآمد جامعه، مقابله جدی با اختلاسگران میلیاردی در سطوح مختلف،حمایت از زنان سرپرست خانوارها، برنامه ریزی برای ایجاد فرصتهای شغلی و همچنین عمل به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی برای کاهش اثرات سوء تحریمها وافزایش توان تولید داخلی و میزان صادرات. همه اینها می تواند در راستای کاهش شکاف طبقاتی در جامعه و بهره مندی یکسان مردم از فرصتها و سرمایه های مشترک و همچنین کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی موثر می باشد.
علاوه بر تمامی این مسائل، بزرگترین پشتیبان فقرا و افراد کم درآمد در جامعه ما، کمیته امداد امام خمینی (ره) است. این نهاد انقلابی با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد و حمایت از نیازمندان در صدر برنامه_های انقلاب قرار گرفت. کمیته امداد امام خمینی با همکاری مردم و خیرین تسهیلات خوبی در اختیار افراد کم درآمد جامعه قرار می_دهد و به هر نحوی با توجه به بودجه و امکاناتش از آنها حمایت می کند. مرکز اصلی این نهاد در تهران است و در تمام مراکز استانها شعبی از آن تاسیس شده است. در این راستا مختصری به فعالیتهای کمیته امداد استان آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه می پردازیم.
آمار کل مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان ۶۵۲۰۷ خانوار می باشد که از این میان ۲۵۴۱۷ مربوط به مردان تحت پوشش و ۳۹۷۹۰ مربوط به زنان تحت پوشش این کمیته می باشد.
از فعالیتها و حمایتهای کمیته استان می توان به کمک های نقدی و غیرنقدی اشاره کرد حمایتهای نقدی شامل مستمری ماهیانه که به حساب سرپرست خانوارها واریز می گردد و همچنین افزایش میزان یارانه نقدی می باشد. علاوه بر اینها از حمایتهای نقدی می توان به وام_های قرض الحسنه، وام اشتغال، هزینه های درمانی، هزینه تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی، هزینه تعمیر و بازسازی مسکن، هزینه خرید یا ساخت مسکن، مساعدتهای موردی واریز بیمه برای زنان سرپرست خانوار، هدیه ازدواج نوعروسان، طرح اکرام ایتام اشاره کرد.
علاوه بر این کمکهای نقدی این کمیته فعالیتهایی در قالب آموزش مهارتهای شغلی و اعزام مددجویان به اماکن زیارتی، آموزش مهارتهای زندگی و ترک اعتیاد، طرح معافیت سربازی و فعالیتهایی از این قبیل نیز دارد. همچنین این کمیته با کمک خیرین در تهیه جهیزیه نوعروسان و اقلام مصرفی ضروری نیز حمایتهای چشمگیری دارد.با تمامی این حمایتها هنوز در جامعه ی ما فقر مهمترین معضلی است که دولتها باید برای ریشه کن سازی آن سیاست_گذاری های درستی انجام بدهند. به امید روزی که شکاف های عمیق طبقاتی در جامعه ما از بین برود و تمامی مردم در رفاهی نسبی زندگی آرامی داشته باشند تا شاهد پیشرفتهای فرهنگی و علمی بیشتری در جامعه ما باشیم.
EMAIL.agazadeh1@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = سه