بازگشت ۳۰۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدارس آذربایجان‌غربی

بازگشت ۳۰۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل  به مدارس آذربایجان‌غربی

گروه خبر: محمدی، با اشاره به بازگشت بیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدارس، گفت: ۱۵هزار دانش‌آموز در مناطق محروم استان تحت پوشش آموزشی هستند.
همزمان با بازگشایی مدارس در میانه شهریور و علی رغم شرایط کرونایی عدالت آموزشی در آموزش و پرورش همواره از موضوعاتی است که پیوسته در دیدگاه مردم مهم می باشند.
عدالت آموزشی و برابری و برخورداری در همه اجزای آموزشی از مدرسه تا معلم، از سخت افزار تا نرم افزار موضوعی شد که با مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی به گفت و گو بنشینیم که مشروح این گفت و گو در زیر می_آید.
به عنوان سوال آغازین، برای فقرزدایی آموزشی از مناطق مختلف استان به ویژه مناطق محروم چه اقداماتی انجام شده است؟
اجازه بدهید این مقوله را به دو بخش حوزه ابتدایی و حوزه متوسطه تقسیم کنیم. در حوزه ابتدایی تلاش کردیم تا سرانه آموزشی را در استان افزایش دهیم. همچنین اعتباراتی را هم برای خرید البسه، پوشاک ونوشت افزار برای دانش آموزان جذب شده تخصیص داده ایم.
همچنین با فعال کردن کمیته انسداد مبادی بی سوادی استان و دیگر مناطق آموزشی، استفاده از نیروهای بومی، محتوای مناسب و تجهیزات آزمایشگاهی، کیفیت بخشی به امر آموزش با اولویت کلاس های چندپایه از طریق اجرای طرح خیرین آموزشی، اجرای پوشش تحصیلی روستاهای زیر حد نصاب دانش آموزی یعنی زیر ۵ دانش آموز و تسهیل در اختیارات کمیسیون خاص در ثبت نام تلاش کردیم تا به عدالت آموزشی کمک کنیم.
در مورد دانش آموزان بازمانده از تحصیل چه اقداماتی انجام داده اید؟
تلاش کریم تا از ظرفیت سایر دستگاه ها و نهاد برای شناسایی کودکان لازم التعلیم استفاده کنیم. همچنین با تشکیل جلسات مستمر درون و برون سازمانی در خصوص جذب کودکان بازمانده از تحصیل اقدامات خوبی انجام شد.
چه تعداد دانش آموز بازمانده از تحصیل را جذب کرده اید ؟
تعداد ۷۴۲ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدائی را جذب کرده ایم.
برای سایر مقاطع تحصیلی چه اقداماتی انجام شده است؟
برای آموزش این دانش آموزان ما از طریق ارسال بسته های آموزشی اعم از جزوه، سی دی، دست نوشته، تهیه محتواهای درسی و ارسال به مناطق، استفاده از ظرفیت صدا و سیما جهت پوشش محتواهای درسی در بعد ملی، استفاده از راهبران آموزشی به صورت حضوری در مناطق دور افتاده و عشایری را برای مقطع متوسطه در نظر گرفته ایم.
دانش آموزان بازمانده از تحصیل در این مقطع چه وضعیتی دارند؟
تلاش شده تا با توجه به مدارس مناطق حاشیه نشینی درساماندهی نیروی انسانی و احداث هنرستان ها در روستاها و مناطق محروم دانش آموزان بازمانده از تحصیل را جذب کنیم. جذب تعداد ۲ هزار و ۳۱۵ دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم اتفاق افتاده است.همچنین وجود تعداد ۱۱۲ مدرسه شبانه روزی در دوره متوسطه جهت پوشش دانش آموزان مناطق محروم که تقریباً ۱۵ هزار دانش آموز روستاهای محروم و دورافتاده را پوشش می دهند، از دیگر دستاوردها است.
در راستای پیشگیری از کرونا برای مدارس ابتدایی، چه می شود کرد؟
راهکار اصلی ما حفط فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی است. اقداماتی هم مثل کاهش تراکم دانش آموزی در کلاس از مثال هایی است که در دستور کار است.
معلمان را چگونه در برابر کرونا حمایت خواهید کرد؟
به معلمان توصیه شده تا حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از تجمع در محیط مدرسه خوداری کنند، همچنین اگر دچار بیماری شدند حتما به پزشک مراجعه کرده و اگر در دانش آموز خود علائم مشکوک به بیماری کووید ۱۹ را مشاهده کردن حتما به مراکز بهداشتی معرفی کنند.
در حالت کلی هم اعلام با خوداظهاری و ثبت در سامانه سلامت توسط تک تک معلمین و دانش آموزان و ارائه برگ خوداظهاری به مدیر مدرسه، تهیه و توزیع مواد ضدعفونی کننده و گندزدا برای ضدعفونی مدارس مناطق ۲۴ گانه استان، حضور ۲۰ درصدی دانش آموزان در کلاس ها به صورت حضوری به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین دانش آموزان و کاهش ساعات درس کلاسی به ۳۵ دقیقه برای هر ساعت و ۳ زنگ در روز تلاش کرده ایم تا از دانش آموزان و معلمان حمایت شود.
موضوع امنیت و سلامتی معلمان و دانش آموزان به چه صورت است؟
با در نظر گیری کرونا و شرایط کشور برای حوزه امنیت بهداشتی طرح مدرسه پویا در ۱۲ آموزشگاه از مدارس استان با اولویت مدارس مناطق محروم با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال اجرا کرده ایم.همچنین طرح کلاس درس تربیت بدنی در ۸ آموزشگاه با اولویت مدارس ابتدایی و دخترانه و مناطق محروم با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ششصد میلیون ریال صورت گرفته است.توزیع اقلام و تجهیزات ورزشی به مناطق ۲۴ گانه استان با اولویت توزیع در مدارس محروم، حاشیه نشین و دخترانه با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال از جمله کارهای شاخص برای افزایش عدالت آموزشی است.همچنین ابلاغ مبلغ حدود ۳۰ میلیارد ریال فقط سرانه بهداشتی به مدارس منطقه جهت تهیه لوازم بهداشتی مورد نیاز دانش آموزان و همکاران از اول فروردین اتفاق افتاده است.
دستورالعمل های بهداشتی را چگونه در مدارس کانکسی اجرا می کنید؟
در مدارس کانکسی همچون سایر مدارس اصل بر رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی است یعنی باید درب و پنجره کلاس ها باز بوده و تهویه مناسب صورت گیرد و دانش آموزان با فاصله یک متر از همدیگر چینش صندلی خواهند داشت، جهت رعایت این امر گروه بندی صورت گرفته و دانش آموزان به مقدار ظرفیت کلاس ها حضور خواهند داشت.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از راه دانا، از طرفی بدیهی است مدارس و کلاس های کانکسی کمترین میزان دانش آموزان را در خود جای داده اند که با گروه بندی دانش آموزان و نیمه حضوری کردن کلاس ها می توان پروتکل_های بهداشتی را رعایت کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


سه + 8 =