موردی از آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشد

موردی از آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشد

آراز آذربایجان -رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های آبی استان مشاهده نشده است.
امید یوسفی در خصوص فصل سرما و مهاجرت پرندگان به استان در خصوص بیماری آنفلوانزای پرندگان افزود: برای بررسی وضعیت پرندگان در زیستگاه‌های آبی استان، یک تیم مشترک با حضور کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست، زیستگاه‌های مهم و حساس را از نظر جمعیت پرندگان به صورت هفته‌ای مورد پایش قرار می‌دهند.
وی اضافه کرد: بررسی پایش های این گروه در یک ماه گذشته نشان می‌دهد تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان و یا تغییر رفتار آنها در زیستگاه‌های استان مشاهده نشده و این امر نشان می‌دهد که این زیستگاه‌ها عاری از این نوع بیماری است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌ها و منابع آبی مانند سدها خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان و یا تغییر رفتار آنها، ضمن خودداری از تماس با لاشه پرندگان موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.
وی با اشاره به ورود پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به تالاب‌ها و منابع آبی استان گفت: مهاجرت هزاران پرنده زیبا به تالاب‌ها و رودخانه‌های آذربایجان‌غربی اتفاق کم‌نظیری است که در هنگام مهاجرت در ۲ فصل پاییز و بهار در استان روی می‌دهد که نمونه مشابه آن را کمتر می‌توان در سایر استان‌های کشور مشاهده کرد.
یوسفی اضافه کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه‌ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.
وی با اشاره به وجود گونه‌های متنوعی از پرندگان اعم از مهاجر و بومی در استان افزود: مرغ آتشین، فلامینگو، انواع مرغابی‌ها، پلیکان، تنچه، قو، عروس غاز، غاز خاکستری، درنای طناز، درنای خاکستری، کاکائی صورتی، اردک سرسبز، آنقوت، کرکس، قرقی، عقاب طلایی، دلیجه، کبک معمولی، آوست، کاکائی نقره‌ای، جغد کوچک و کبوتر چاهی از پرندگان زیستگاه‌های استان هستند.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی است که در بین حیوانات و بیشتر از همه در میان پرندگان مشاهده می‌شود، این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۰ ب.ظ

دیدگاه


شش × 4 =