امنیت مثال زدنی آذربایجان غربی فرصت ویژه ای برای سرمایه گذاری است

امنیت مثال زدنی آذربایجان غربی فرصت ویژه ای برای سرمایه گذاری است

گروه خبر: وزیر کشور گفت: آذربایجان¬غربی علاوه بر قابلیت های مختلف، امنیت مثال زدنی دارد که باید از این فرصت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده شود.
به گزارش آرازآذربایجان، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی و اشتغال آذربایجان غربی با بیان اینکه دولتمردان آمریکا در سه سطح نظامی، اجتماعی و اقتصادی در مقابل ایران اسلامی ایستاده اند ولی خود آنان نیز می دانند که در سطح نظامی کار به جایی نمی_برند، اظهار داشت: ایجاد تنش های اجتماعی یکی از سطوح مدنظر آمریکایی ها برای مقابله با ملت ایران بوده و آنان فکر می کنند که می توانند وضع ایران را به هم بزنند و با این توهم، جلساتی را با معاندان نظام برای گزینه های بعد از نظام اسلامی برگزار کرده اند اما همه اینها توطئه ها محکوم به شکست است.
وزیر کشور فشار اقتصادی را یکی دیگر از گزینه های آنان برای جلوگیری از پیشرفت روزافزون ایران اسلامی عنوان و تصریح کرد: نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد و دولت به طور کامل نسبت به مسائل اقتصادی مسلط است.
وی ایجاد امید و اعتمادسازی را از جمله وظایف مسوولان در برهه کنونی کشور دانست و یادآور شد: در چند سال اخیر بی اعتمادی در کشور زیاد شده است و برخی افراد نیز با ایراد اتهام های بی اساس علیه مسوولان و نشر آن در فضای مجازی، زمینه افزایش این بی اعتمادی را فراهم می کنند ولی باید با همکاری همه این فضا بهبود یابد.
وی متذکر شد: ایران اسلامی بر خلاف توطئه ها و تبلیغات دشمنان، کشوری مقتدر، رو به جلو، حامی مظلومان منطقه و ضد استعمار بوده و ایران را نباید با کشور چپاولگر آمریکا مقایسه کرد زیرا آنان ۳۰۰ سال با غارت دنیا، ثروت عظیمی را دست و پا کرده اند و باز هم به این چپاول ادامه می دهند.
وزیر کشور همچنین وزارت کشور را در تحقق اقتصاد مقاومتی و مقابله با مشکلات اقتصادی امروز ایران پیشرو دانست و گفت: در صورت جلب موافقت رییس جمهوری، کارگروه ویژه ای با حضور چند وزیر دخیل در حوزه اقتصادی راه اندازی می شود تا به صورت ۲۴ ساعته به حل مشکلات اقتصادی بپردازد.
رحمانی فضلی با اشاره به وجود ظرفیت های بسیار زیاد در آذربایجان غربی افزود: این استان علاوه بر قابلیت های مختلف، امنیت مثال زدنی دارد و باید از این فرصت برای سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی استفاده شود.وی از اجرای طرح تضمین بیمه ریسک حوادث امنیتی و تخفیف ?? درصدی سود تسهیلات موارد سرمایه گذاری در شورای توسعه غرب و شرق کشور خبر داد و افزود: این امر در کنار امنیت قابل توجه آذربایجان غربی زمینه ساز توسعه اقتصادی این مناطق خواهد بود.
*هدف گذاری جهت احیای ۶۳۰ طرح و واحد با ۹۰۰ میلیارد تومان در آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی، محمد مهدی شهریاری در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان_غربی علی رغم برخورداری از مزیت_های ویژه، رتبه پایینی در شاخص های توسعه دارد، اظهار داشت: آذربایجان غربی دروازه اتصال کشور به اروپاست و به خاطر ویژگی های خاص از جمله هم مرزی با سه کشور خارجی مهمترین استان کشور به شمار می_رود؛ اما با وجود برخورداری استان از تمام مزیت ها، این استان در شاخص های توسعه رتبه پایینی در کشور دارد.
وی هم مرزی با سه کشور خارجی، تولید ۶ میلیون تن محصول کشاورزی در سال قرارگیری بیش از ۶۰ درصد از کارخانجات تبدیلی در استان، وجود معادن متعدد و غنی از جمله معدن تتانیوم ارومیه و معدن طلای زره شوران تکاب در استان، وجود فضای نسبتا مناسب کسب و کار و وجود امنیت پایدار در استان را از جمله ویژگی ها و مزیت های آذربایجان غربی عنوان کرد که برنامه ریزی و استفاده بهینه از این ظرفیت ها می تواند استان را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد.
وی به برخی از چالش ها و کمبودهای موجود در استان نیز اشاره کرد و افزود: رتبه پایین استان در بسیاری از شاخص های توسعه، کمبود ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان، کمبود تخت های بیمارستانی در استان نسبت به متوسط کشوری کمبود ۵ هزار کلاس درس و نیاز به بازسازی ۶ هزار کلاس درس در استان و مشکل کمبود آب دریاچه ارومیه از جمله مشکلات و چالش های استان است که حل این مشکلات و ارتقای شاخص های توسعه در استان نیازمند توجه ویژه مسئولان در سطح ملی و استانی است.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، نیازمند تلاش و همت مضاعف، اصلاح برخی از قوانین و همچنین ایجاد تحول در ساختارهای سنتی است که متاسفانه هنوز در برخی از وزارتخانه ها وجود دارد.
شهریاری به عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز اشاره کرد و ابراز داشت: هدفگذاری انجام گرفته برای استان آذربایجان_غربی، احیای ۶۳۰ طرح و واحد با ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار بوده است که از این مقدار تاکنون به ۴۰۲ طرح و واحد بیش از ۵۳۸ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است.
وی در رابطه با اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری و اشتغال فراگیر، خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی با زحمات فرمانداران، بانک ها و مدیران استانی، در موضوع پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری رتبه اول و در پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر نیز رتبه دوم کشوری را دارد.
استاندار آذربایجان غربی از ۵۰ مورد درخواست سرمایه گذاری خارجی در استان خبر داد و افزود: تقاضاهای زیادی برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد که بخاطر برخی مسائل از جمله مشکل تامین آب بویژه در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه، تحقق این سرمایه گذاری ها با مشکل مواجه شده است.
شهریاری از وزیر کشور در خصوص حل مشکل تامین آب شهرک صنعتی شماره سه ارومیه درخواست مساعدت کرد و اعلام کرد: در حال حاضر ۴ پروژه سرمایه گذاری خارجی در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه وجود دارد که آب مورد نیاز این پروژه ها، ۶۰ لیتر در ثانیه است که در تامین و تخصیص آن بعلت مخالفت ستاد احیای دریاچه ارومیه با مشکل مواجه هستیم.
درخواست مساعدت در صادرات ۵۰۰ هزار تن شکر تولیدی کارخانجات آذربایجان غربی به عراق، افزایش اختیارات استان در رابطه با پهنه های معدنی، درخواست تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی راکد بویژه در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه، درخواست صدور مجوز تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد ماکو به مرکز استان و درخواست مساعدت برای رفع مشکلات مالی شهرداری های استان از دیگر موارد درخواستی استاندار آذربایجان غربی از وزیر کشور در این جلسه بود.
*اهمیت تکمیل و توسعه قابلیت آذربایجان_غربی در مدیریت تامین کالا و خدمات و بخشی از امورات صادراتی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی، رضا حسینی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان ابراز داشت: در آذربایجان_غربی ? پایانه مرزی وجود دارد که قابلیت مدیریت ، تامین کالا و خدمات و بخشی از امورات صادراتی را در شرایط خاص دارا می_باشد و این ظرفیت را دارند که تکمیل و توسعه یابند.
وی افزود: آنچه در آذربایجان غربی و توسعه پایدار بخش اقتصادی آن بیش از هر چیزی نیاز است داشتن اختیارات خاص است که بتواند این ماموریت را برای کل کشور و یا بخشی از آن انجام داده تا بخشی از معضلات و چالش های اقتصادی از این طریق حل و فصل شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه برای توسعه منطقه ای، موضوعات کسب و کار و تجارت فرا مرزی باید در مرحله نخست چند شاه بیت و پیشراه های اقتصادی در نظر گرفته شود ، تصریح کرد: اعتقاد به خدمت برای مردم و تیمی و سیستمی کار کردن ، تغییر در ساختار و نحوه عملکرد در منطقه از جمله این راهها است.
وی متذکر شد: برای داشتن توسعه و پایداری در توسعه باید تغییرات ساختاری ایجاد کرد و اگر بحث مشوق ها ، اعمال معافیت ها ، موضوع درآمد و هزینه منطقه ای نشود مدیریت کشور با توجه به افزایش جمعیت کار سخت و دشواری خواهد بود و هر برنامه ای هم که به عنوان برنامه پنج ساله طراحی و تدوین و تنظیم شود به نتیجه نخواهد رسید لذا در این خصوص نیاز به توجه مسوولان و نمایندگان محترم مجلس برای تغییر ساختار است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۶ ب.ظ

دیدگاه


9 − یک =