اقتصاد مقاومتی در سایه رونق اشتغال روستاها محقق می شود

اقتصاد مقاومتی در سایه رونق اشتغال روستاها محقق می شود

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی –: ضروری است به روستاها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی نگاه کرد و باید تلاش کرد با ایجاد ارزش افزوده در صنایع و خدماتی که بازار مناسبی دارند، به سمت توسعه و آبادانی حرکت شود.برای ایجاد اشتغال در روستاهای استان آذربایجان غربی که از ظرفیت های بی بدیلی برخوردار است؛ باید یک راهکار کارشناسی تدوین شود و آسیب‌شناسی لازم در این امر صورت گیرد تا ضعف‌ها و کاستی‌های پیشین تکرار نشود.باید در چنین شرایطی که موضوع مهاجرت در استان به عنوان یک معضل یاد می شود؛ ۳۰ درصد اشتغال تعهد شده استان در روستاها محقق شود و در چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده برای سال‌جاری باید ۲۰ هزار شغل در استان ایجاد شود که سهم اشتغال روستایی ۲۷ تا ۳۰ درصد است.باید مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران پای‌کار باشند تا بتوان با اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی زمینه اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت را فراهم کرد. نظام نظارت و ارزیابی باید پیش‌بینی شود و باید فعالیت‌ها به‌صورت مستمر رصد شود و در این راستا آموزش دهیاران برای کمک به ایجاد اشتغال پایدار اساسی و مهم است.باید کمیته اشتغال در استان به دو بخش مشاغل خرد و کوچک و مشاغل خانگی و کلان تقسیم ‌شود و در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و خدمات تعریف‌شده و امید می رود برنامه‌ریزی‌ها به نتیجه برسد.خانه‌های روستایی باید تبدیل به کارگاه‌های کسب‌وکار شود، زیرا هدایت روستائیان در مسیر اشتغال پایدار، بکارگیری منابع می‌تواند صرفه‌جویی مناسبی را در آینده برای استان به ارمغان آورد.
کارشناسان اقتصادی بر ضرورت رفع موانع موجود در مسیر اشتغال‌زایی در روستاهای استان آذربایجان غربی تأکید دارند و معتقدند که یکی از موانع موجود در مسیر اشتغال‌زایی در روستاها مسئله اخذ مجوزهاست که ضرورت دارد هماهنگی لازم صورت گیرد تا مراحل اشتغال در روستاها به‌طور کامل اجرا شود.
این در حالی است که در روستاها عوامل و منابع ارزشمندی اعم از عوامل انسانی و منابع طبیعی و اقتصادی بعنوان ذخایر استراتژیک وجود دارد که در پیشرفت جامعه نقش مهمی ایفا می کنند. کارشناسان معتقدند کشاورزی، دام پروری و صنایع دستی اقتصاد روستاهای استان آذربایجان غربی را تشکیل می دهند و به طور کلی، درآمد روستاییان بر پایه کشاورزی است. به علت فراوانی آب و حاصل خیزی خاک، بیشتر مردم روستاها در بخش کشاورزی مشغول به کارند و به زراعت و باغداری می پردازند.
در روستاهای استان آذربایجان غربی، به علت فراوانی منابع آب و غنی بودن مراتع، دام پروری رونق دارد. اغلب روستاییان به پرورش دام می_پردازند و مازاد فراورده های کشاورزی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند.
در روستاهای کردنشین به علت شرایط جغرافیایی و زندگی کوچ نشینی، پرورش دام های سبک بیشتر رایج است و اقتصاد دام پروری بر اقتصاد کشاورزی غلبه دارد اما در روستاهای ترک نشین، پرورش دام های سنگین رواج بیشتری دارد و اقتصاد کشاورزی بر اقتصاد دام پروری غالب است.
از سوی دیگر، ایجاد و راه اندازی کسب وکارها مانند کسب وکارهای خانوادگی و گروهی در روستاها بدلیل وجود پیوندهای قوی اجتماعی و روحیه بالای مشارکت و تعاون در روستاها بالاتر از شهرهاست روحیه کار و تلاش و مسئولیت پذیری و التزام و تعهد به پیشرفت در میان جمعیت روستایی بیشتر از شهرنشینان وجود دارد.اما با این وجود اکثر جوامع روستایی آذربایجان غربی با معضل بیکاری به نوعی دست به گریبان هستند و ابعاد این معضل، بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را نیز متاثر ساخته است. این معضل بعنوان یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی روستاها مطرح است.این در حالی است که مناطق روستایی در آذربایجان غربی برای توسعه با مشکلات و چالشهایی روبرو هستند که شناخت آنها باعث می شود مسئولین استراتژی مناسب جهت توسعه را برای روستاها انتخاب کنند.کارشناسان معتقدند که عدم دسترسی به سرمایه و امکانات و مشکل در عرضه کالاها و خدمات از مهمترین چالشهای مناطق روستایی آذربایجان غربی است. تمایل شدید به مهاجرت و گسترش روزافزون تغییرکاربری اراضی زراعی از چالش های بر سر توسعه روستاهای آذربایجان غربی به شمار می روند.
تاکید بر یک صنعت یا کسب وکار خاص و تمایل شدید به مهاجرت و گسترش روزافزون تغییرکاربری اراضی زراعی و همچنین امکان ریسک کمتر در روستاها و از سویی کمبود سازمانهای حمایت کننده از دیگر چالش های بر سر توسعه روستاهای آذربایجان غربی به شمار می روند.این در شرایطی است که دهیاران می‌توانند در توسعه اقتصادی نقش پررنگی داشته باشند و به خصوص اقتصاد مقاومتی باید سرمشق مدیران باشد.برای توسعه آذربایجان غربی باید از ظرفیت‌های مختلف روستاها در جهت عمران روستاها بهره برد و با توجه به اینکه کشاورزی یکی از محورهای توسعه منطقه است، باید با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر حرکت کرد.
ضروری است به روستاها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی نگاه کرد و باید تلاش کرد با ایجاد ارزش افزوده در صنایع و خدماتی که بازار مناسبی دارند، ورود پیدا کرد. چرا که رمز اقتصاد مقاومتی مردمی و بومی بودن است و بر این اساس باید از تجربه و سرمایه افراد موفقی که در شهرها و روستاها هستند، بهره برد.در چنین شرایطی ضرورت دارد به سمت اصلاح الگوی کشت و تولید مواد غذایی و پروتئینی سالم حرکت کرد و دهیاران می‌توانند در زمینه ترویج فعالیت‌های جدید و سودآور در بخش کشاورزی مثمرثمر باشند.باید تلاش شود روستاییان بیشتری به سمت بیمه محصولات خود حرکت کنند و سرمازدگی و خشکسالی و در نتیجه حذف منابع درآمدی عامل اصلی مهاجرت روستاییان است که بیمه کشاورزی می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از این پدیده باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


4 + = پنج