از شایعه سقوط هواپیما تا آزمایش بالستیک روسیه مقامات محلی: مردم نگران نباشند، چیزی نیست!

از شایعه سقوط هواپیما تا آزمایش بالستیک روسیه مقامات محلی: مردم نگران نباشند، چیزی نیست!

گروه سیاسی: سقوط یک شیء پرنده در شمال ارومیه ،‌ نگرانی مردم منطقه را باعث شد.
‌شاهدان عینی یک شیء پرنده را در آسمان ارومیه مشاهده کردند که در آسمان شعله ور شد و در منطقه ای خارج از شهر ناپدید شد و ظاهراً سقوط کرد.
در پی این حادثه ،‌ شایعه شد که یک فروند هواپیمای مسافری سقوط کرده است اما پیگیری های خبرنگاران سایت‌های مختلف در ارومیه و تهران حاکی از آن بود که خوشبختانه این شایعه صحت ندارد و هیچ گونه هواپیمای مسافری در این شهر دچار سانحه نشده است.
گزارش‌ها حاکی است منطقه سقوط در حوالی روستای انگنه در جاده ارومیه – سلماس ،‌ توسط نیروهای مسلح تحت کنترل درآمده و تحقیقات درباره ماهیت پرنده ناشناس ادامه دارد. بنابراین تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات میدانی توسط مراجع ذیربط ،‌ نمی توان در این باره خبر قطعی داد و هر آنچه مطرح می شود نامعتبر است.
علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی حوالی ساعت یک بامداد با تکذیب سقوط هواپیما گفت: خوشبختانه و الحمدالله هیچ مشکلی در استان نیست و هیچ هواپیمایی سقوط نکرده است.
در پی این اتفاق ،‌ نیروهای امدادی و پلیس به منطقه ای که گمان می رود شی ء ناشناس در آن سقوط کرده است، رفتند.
دکتر یحیی زینالپور مدیر عامل جمعیت هلال احمر هم اعلام کرد ، به محض اطلاع به منطقه رفتیم وخوشبختانه هیچ گونه مورد مشکوکی مشاهده نشد.با این حال هیچ کدام از این دو مقام مسئول درباره ماهیت شی‌ ء نورانی که باعث نگرانی مردم منطقه شد ،‌توضیحی ندادند.گفتنی است این شی ء نورانی که در آسمان ارومیه دچار حریق شد ،‌در همه نقاط شهر دیده شده است.نکته قابل توجه این که در پی انتشار این خبر ،‌ هموطنانی از زنجان ، تبریز و میانه اطلاع داده اند که یک شی ء نورانی را در آسمان شهرهای خود دیده اند. رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی هم گفت: سقوط هواپیما در ارومیه کذب است.سرهنگ خسرو گل محمدی در این خصوص اظهار داشت: خبر سقوط هواپیما در ارومیه تکذیب می‌شود.وی تصریح کرد: متاسفانه با انتشار این شایعه مردم به سمت کارخانه قند ارومیه به منظور تماشای صحنه سقوط هواپیما حرکت کردند.گل محمدی با تکذیب این خبر، از مردم خواست تا از دامن زدن به این شایعات بپرهیزند.مدیرکل بحران مدیریت آذربایجان غربی نیز اعلام کرده است تا کنون هیچ گزارشی از آثار سقوط شیء نورانی در حاشیه شهر ارومیه یافت نشده است.امیر عباس جعفری اظهار کرد: ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه شب سه‌شنبه در پی تماس های متعدد تلفنی گزارشهایی از سقوط یک شی نورانی در اطراف ارومیه به دست ما رسید.
وی گفت: بر اساس این گزارش ها چیزی با صدای هولناک و به صورت روشنایی بر منطقه ای از حاشیه شهر سقوط کرده است.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی تصریح کرد: بلافاصله با اورژانس، جمعیت هلال احمر و آتش نشانی اکیپ هایی در محل مورد نظر مستقر شده اما هیچ شی و اثری از مورد گزارش شده یافت نشد.جعفری بیان کرد: برخی ها گمانه ها به شهاب سنگ بودن یا بالن بودن این شی سقوط کرده حکایت دارد ولی هیچ نوع اثری از این موارد نیز تا کنون پیدا نشده است.مدیرکل بحران آذربایجان غربی افزود: ما همچنان با دهیاران و بخشداران پیگیر موضوع هستیم و در صورت اعلام گزارشی آخرین اخبار منتشر می شود.به گزارش آینا نیوز، حوالی ساعت ۲۱ و ۱۶ دقیقه شامگاه سه شنبه سی ام اردیبهشت ظاهر شدن شئ نورانی مشکوک در آسمان اورمیه ساکنان این شهر را شگفت زده کرد.
این شئ که به صورت گلوله ای نورانی با دنباله ای قیف مانند برای لحظاتی آسمان شهر را روشن کرد و بعد از چند ثانیه از نظرها محو شد حدس و گمان های متعددی را بین مردم ایجاد کرد. در نخستین دقایق بعد از این رویداد خودروهای امدادرسان هلال احمر و آتش نشانی و نیز پلیس بدون اینکه اطلاع دقیقی از هویت شئ ناشناخته معلوم باشد به منطقه که حول و حوش روستاهای جاده سرو بود اعزام شدند. همزمان موج شایعات در مورد این اتفاق سراسر شهر را فراگرفت.تلفن های اطلاعات پرواز به اشغال درآمد. شهروندان با این حدس که اولین احتمال می تواند سقوط هواپیمای مسافربری باشد از این مرکز کسب اطلاع کردند. بر اساس اطلاعات به دست آمده هیچ پروازی در این ساعت از شب به سمت اورمیه یا بالعکس در دالان هوایی این شهر گزارش نشده و حتی هیچ هواپیمای عبوری نیز در رادار برج مراقبت مشاهده نشده بود. با گذشت زمان دامن شایعات بیش از پیش گسترده تر شد. یک منبع آگاه به نقل از یکی از مسئولین فرودگاه اورمیه، با تکذیب هرگونه سقوط هواپیما در گفتگو با خبرنگار ما شئ مرموز را “بالن” عنوان کرد و هیچ اطلاعاتی در خصوص ماهیت آن نیز ارائه نداد. البته این اظهارنظر که همسو با شایعات منتشره بود از جانب هیچ مرجع رسمی ای تایید نشد. در عین حال بسیاری احتمال هواپیمای جنگی و حتی بدون سرنشین را نیز طرح کردند که هیچ سندی در این خصوص ارائه نشد. همزمان با جستجوی برخی ارگانهای نظامی و نیروهای امداد در شعاع چند کیلومتری از محل رویت شئ ناشناس بخش خبر شبانگاهی ساعت ۲۳ سیمای استانی آذربایجان غربی با قطع خبرهای عادی خود مدیرکل فرودگاههای استان را به روی خط زنده آورد و از چندو چون ماجرا سوال کرد. “پرهیزکار” در پاسخ به سوال گوینده بخش ترکی خبر استانی هرگونه “سقوط” هواپیمای مسافربری در اورمیه را تکذیب و عنوان کرد که در ساعت عنوان شده هیچگونه پروازی از مبداء و با به مقصد اورمیه وجود نداشته و هیچ پرواز عبوری نیز گزارش نشده است. در همین حال به گزارش خبرنگار ما تا نزدیک نصفه شب روز سه شنبه برخی نیروهای امدادی و نظامی همچنان در منطقه به گشت زنی و کنترل اوضاع ادامه دادند که نهایتا با اعلام بی نتیجه بودن گشت زنی ها ماجرای شئ نورانی و ماهیت آن همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند. اما اهالی روستاهای اطراف که ظهور و روشنایی خیره کننده شئ نورانی را دیده بودند هراسان حدس و گمان های خود را مطرح می کردند. عده ای به وضوح پایین آمدن شئ تا نزدیکی زمین را دیده بودند و گفته شد که حتی با این فرض که آنچه دیده اند هواپیماست، خود را برای یک صدای مهیب انفجار آماده کرده بودند. گفته می شود شئ نورانی به مدت چند ثانیه ظاهر شد و بعد از یک اوج روشنایی خیره کننده به تدریج با کاهش ارتفاع از شدت نور آن نیز کاسته شد. لازم به ذکر است این رویداد از بسیاری از مناطق شهر اورمیه قابل رویت بود.
گزارش دیگری حاکیست شیء نورانی مشاهده شده در شمال غرب کشور، چیزی جز رد درخشان آزمایش بالستیک روسیه نبوده است.
به گزارش ایسنا، ظهور هاله‌ای درخشان در آسمان شمال غربی ایران حوالی ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه سه شنبه، ۳۰ اردیبهشت، سبب انتشار شایعه‌های بسیاری شد؛ با این حال به گفته کارشناسان ماهنامه نجوم، نور مشاهده شده تنها مربوط به آزمایش موشک بالستیک روسی بوده است.
گزارش‌های اولیه منتتشر شده در اواخر شب سه شنبه، نشان می داد که این شیء نورانی حوالی ساعت ۲۱:۴۱ در آسمان تبریز و همچنین در زمان مشابه در آسمان ارومیه و شهرهای دیگر آذربایجان شرقی و غربی، دیده شده است.
صادق زارعی از منجمان آماتور شهر ارومیه در این باره گفت که این شیء ناشناس را در حوالی ساعت ۲۱ و ۴۰ دقیقه در ارتفاع ۳۰ درجه‌ای افق غرب در حوالی جوزا دیده است. شاهدان عینی خبر از شکل مخروطی این شیء نورانی می‌دهند که سر مخروط رو به شمال و انتهای دم مخروط جهت جنوب را نشانه گرفته بود.
با اطلاع از شکل مخروطی، وصول تصاویر از این پدیده و تکرار آن برای چندین بار در آسمان ایران، کارشناسان علوم فضایی و تحریریه نجوم به ماهیت فضایی این پدیده پی بردند.
پیش از این در خرداد ۱۳۸۶، خرداد ۱۳۹۱ و همچنین شهریور ۱۳۹۱ این اتفاق در آسمان ایران رویت شده بود که گزارش مفصل آن در ماهنامه نجوم به ترتیب به چاپ رسیده است. تمامی این پدیده‌ها منشأ فضایی داشتند، بدین ترتیب که با تخلیه سوخت یک موشک فضایی در طبقات فوقاتی جو، چنین شکلی در آسمان نقش می‌بندد.
شهرام یزدان پناه، کارشناس علوم فضایی در این باره گفت: «ساعت مشاهده در مقایسه با زمان غروب خورشید در منطقه، شکل و ظاهر پدیده رویت شده و بزرگی منطقه رصد، شکی باقی نمی گذارد که ما با یک پدیده مداری روبرو بوده ایم. پدیده ای که با توجه به تجربیات و مشاهدات قبلی حدس زده می شود به مخزن سوخت مراحل پایانی یک پرتاب کننده فضایی یا موشک بالستیک دوربرد تعلق داشته باشد. محل وقوع آن به احتمال زیاد در ارتفاع خیلی زیادی رخ داده که در آن ساعت از شب هنوز نور خورشید به انجامی رسیده است و بنابراین بازتاب آفتاب از گازهای رها شده از مخزن سوخت، منظره رعب آور یا شاید زیبای شامگاه سه شنبه در غرب ایران را پدید آورده است.» موشک‌های بالستیک از لحاظ ساختار بسیار به موشک‌های فضایی نزدیکند و از طبقات فوقانی جو عبور می‌کنند. یزدان پناه در پاسخ به سرمنشا این پدیده به ماهنامه نجوم گفت: «?با توجه به موقعیت مکانی سکوهای پرتاب فضایی، به نظر نمی رسد پدیده مورد مشاهده حاصل پرتاب فضایی بوده است و بیشترین احتمال ممکن به ازمایش موشکهای بالستیک روسی مربوط می شود.?»
با اطمینان از منشا موشکی این پدیده، تحریریه نجوم در جست‌وجوی منشا اصلی آن، مطلع آزمایش موشک بالستیکی روسیه در شب گذشته شد. این موشک بالستیک با نام RS-12M Topol ICBM از پایگاه Kapustin Yar در شمال غربی دریای خزر در ساعت ۲۱ و ۳۸ دقیقه سه شنبه (ساعت ۱۷ و ۸ دقیقه گرینویچ) و در قزاقستان هدف موشک ضدبالستیک «ساری شاگان» قرار گرفت. زمان حرکت این موشک بالستیک و خط سیر آن با گزارش‌های دریافتی در ماهنامه نجوم تطابق کامل دارد. ?

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = سی