انتخاب استاندار آذربایجان غربی در انتظار تدبیر دولت

محمدعلی خالق نژاد
گروه سیاسی: استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری آذربایجان غربی که دارای اقوام، قومیت‌ها و مذاهب متفاوت بوده همواره چه در مبارزات پیشا انقلابی و چه‌ در مبارزات‌ کوران انقلاب نقش اساسی و بی‌بدیلی در پیروزی نهضت اسلامی امام خمینی (ره) ایفا نموده و بعد از انقلاب نیز در دوران دفاع مقدس با تقدیم هزاران شهید و جانباز و آزاده همچون شهیدان باکری و امینی‌ در تداوم و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی پیش‌قدم بوده است و یکی از استان‌های استراتژیک به شمار می‌رود و همچنین در تمامی انتخابات‌هایی که در طول ۳۵ سال عمر انقلاب اسلامی برگزار شده حضور و مشارکتی چشمگیر داشته و بالاترین درصد آرا را به صندوق‌ها ریخته و علیرغم شانتاژ‌های دشمنان داخلی و خارجی شور و شعور سیاسی خود را به نمایش گذاشته و مکر و کینه دشمنان را به خودشان برگردانده‌اند. مردم غیور آذربایجان غربی ثابت کرده‌اند که هر گاه مصالح نظام و انقلاب به میان آمده منافع باندی و جناحی را به پای مصالح نظام ذبح نموده‌اند.
نمونه بارز آن انتخابات یازدهم ریاست جمهوری است که در ۲۴ خرداد ۹۲ برگزار گردید. مردم آذربایجان غربی همپای سایر هم‌وطنان با شور و شعور در پای صندوق‌های رأی حضور یافته و علیرغم وجود کاندیداهای متعدد با ریختن بیش از ۷۲ درصد آرای خویش به نام دکتر حسن روحانی و خلق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری برگ زرین دیگری بر تاریخ پرافتخار این استان افزودند.
این رأی بیش از ۷۲ درصدی مردم در بطن خود پیام مهمی در برداشت که حاکی از مطالبات مردم استان می‌باشد و آن هم رأی به تغییر و یک «نه» به سیاست‌های دولتمردان ۸ سال اخیر و آری به دولت تدبیر و امید جناب آقای روحانی بود. ذکر این نکته ضروری است که در انتخابات دوم خرداد ۷۶ نیز مردم این استان بیش از ۶۵ درصد به حجت الاسلام سید محمد خاتمی و گفتمان اصلاحات رأی دارند. انتظار می‌رود که پیام مهم این حضور و این میزان آرای به صندوق ریخته شده توسط دولتمردان دولت یازدهم و جناب آقای دکتر روحانی به خوبی شنیده شده باشد. ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که به گفته سیاسیون و تاریخ‌نویسان،‌ «اصحاب شنبه» و مدعیان فردای انتخابات با لطایف‌الحیل و بعضاً رایزنی‌های پشت پرده، آرای مردم را به نفع خویش مصادره و با تصاحب کرسی استانداری آذربایجان غربی بذر یأس و نومیدی را در دل خیل عظیم رأی دهندگان به دولت تدبیر و امید کاشته و از این طریق جای پای خود را برای آینده در این استان تثبیت نمایند، غافل از اینکه مردم غیور آذربایجان غربی هوشیار تر از آنند که بگذارند شخص یا اشخاصی که هنوز هم دست از مخالفت با دکتر روحانی بر نداشته‌اند در این استان ادعای فراتر از تفکرات و عقایدشان داشته و خود را به مردم استان و فعالان سیاسی تحمیل کنند. این افراد متر صد فرصتی هستند که ضربه‌ای به دولت زده تا بلکه در بدو شروع به کار، دولت را ناکام ساخته و از تحقق برنامه‌ها و وعده‌های داده شده به ملت بازدارند. معمولاً در تمام دنیا امر معمول و متداول آن است که اقلیت شکست خورده از اکثریت پیروز تبعیت می‌کنند ولی گویا در ایران امروز این امر برعکس جلوه‌گر شده و اکثریت پیروز بایستی از اقلیت بازنده متابعت نماید. اخیراً خبری در خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفته بود مبنی بر اینکه ۵ نفر برای تصدی استانداری آذربایجان غربی نامبرده شده بودند که هر ۵ نفر هم وابسته به جریان اصولگرایی بودند و از جریان اصلاح طلب و اعتدال که نقش مهمی در پیروزی آقای دکتر روحانی داشتند اسمی به میان نیامده بود که جای بسی تأمل و شگفتی است.
این موضوع علامت سوال مهمی در برابر رأی دهندگان به دولت اعتدال قرار می‌دهد که:
ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی اگر قرار بود مجدداً اصولگرایان که در انتخابات جریان و گفتمان دیگری غیر از گفتمان اعتدال را همراهی می‌کردند در این استان حاکم شوند، پس مفهوم و پیام بیش از ۷۲ درصد آرا ریخته شده به نام حضرتعالی را که شعار اعتدال را برگزیده بودید چگونه توجیه می‌فرمائید در صورت تحقیق چنین امری آیا آن را عنوان دیگری جز»انحصار طلبی« می‌توان نامید؟
و اما سخنی با ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی:
۱-جناب آقای دکتر روحانی اگر به فرموده امام راحل (ره)، »میزان رإی ملت است«، که است و هر آنچه که مردم می‌خواهند همان است پس امر معقول آن است که در مورد آذربایجان غربی هم موضوعیت داشته باشد نه آنکه انحصار طلبی و خود محوری و یکه تازی حاکم شود.
۲-ریاست محترم جمهوری استحضار دارید که در انتخابات یازدهم غیر از حضرتعالی ۵ نفر دیگر در صحنه رقابت حضور داشتند که جملگی شعارها برنامه‌های غیر از شما داشتند ولی از آنجایی که ملت خواهان تغییر بودند به آنان اقبالی نشان نداده و با رإی ۱۹ میلیونی به حضرتعالی و برنامه‌هایتان آری گفتند حال اگر بنا باشد افرادی با همان گرایش‌ها در رأس هرم اجرائی استان‌ها قرار بگیرند آیا با برنامه‌های دولت تدبیر و امید در تباین نخواهد بود؟
۳-حضرتعالی مستحضرید که آذربایجان غربی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی یکی از استان‌های استراتژیک و مهم به شمار می‌رود که انتظار آن است با توجه به خواست مردم استاندار این استان از نیروهای کارآمد، معتدل و بی‌حاشیه و نیز همسو با برنامه‌های دولت اعتدال باشد.
در خاتمه بر مبنای این موارد و با تکیه به اقبالی که مردم در انتخابات اخیر به خط اعتدال نشان دادند ثابت شد که تلاش‌های مخالفان برای به انزوا بردن خط و مشی اعتدال و اصلاح طلبی دست و پا زدن بی‌حاصل است مخالفان باید بپذیرند که اساس قدرت مردم هستند و مردم هم در انتخابات نظر و رأی خود را اعلام کردند. کسانی که خلاف جریان ملت و خواست و مطالبات مردم حرکت کنند نه تنها به اضمحلال خواهند رسید بلکه حیثیت و موقعیت خود را در دل مردم از دست خواهند داد.
در حال حاضر که فضای اعتدال و میانه روی در کشور حاکم شده افراط و تفریط از جانب هر گروهی که باشد به شکست خواهد انجامید. همه نیروهای سیاسی و همه جریان‌های فکری باید خود را مقید به حمایت از رئیس جمهور بدانند و با فشار به رئیس جمهور در انتخابات استانداران به عنوان نمایندگان عالی اجرائی دولت خود را در مقابل خواست و رأی مردم قرار ندهند. مردم آذربایجان غربی منتظرند رئیس جمهور محترم، با کلید تدبیر و عقلانیت کاری کنند که با انتخاب استانداری قوی، آزمون پس داده و دارای مقبولیت از سوی تمام گروه های سیاسی، امید به تغییر در این استان همچنان زنده بماند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


5 × = سی