رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان :

آمادگی آذربایجان غربی برای صادرات محصولات دامی و کشاورزی به روسیه

آمادگی آذربایجان غربی برای صادرات محصولات  دامی و کشاورزی به روسیه

گروه خبر:چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی استان با حضور مسئولان استانی و تشکل‌های صنفی و تولیدی بخش کشاورزی در سالن جلسات اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.
به گزارش آرازآذربایجان، چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی استان با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری و تشکل‌های صنفی و تولیدی بخش کشاورزی در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه برگزار گردید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در این جلسه با بیان اینکه کاهش روابط تجاری روسیه با برخی کشورها فرصت توسعه مناسبات اقتصادی مسکو با ایران را فراهم کرده‌است، اظهار داشت: در حال حاضر بازار روسیه برای واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران باز است و ما در استان نیز آمادگی داریم بخشی از نیازمندی‌های این کشور در بخش طیور، شیلات، مواد پروتئینی و محصولات کشاورزی تامین کنیم.
اسمعیل کریم‌زاده عدم سورت و بسته‌بندی مناسب محصولات باغی ذخیره‌سازی شده در سردخانه‌‎ها مخصوصا سیب درختی را یکی از مشکلات صادرات این محصولات عنوان کرد و گفت: برای اینکه از این فرصت به وجود آمده بازار روسیه برای توسعه و تداوم روابط صادراتی بهره ببریم، در مرحله اول باید کشاورزان را ترغیب به سورتینگ و بسته‌بندی مناسب محصولات در باغات و سردخانه‌ها کنیم تا بازارهای هدف را از دست ندهیم.
وی با اشاره به تصویب طرح پیشنهادی اصلاح الگوی کشت اقتصادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه که توسط سازمان جهاد کشاورزی در جلسه کارگروه اقتصادی و تولیدی استان ارائه گردید، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نیز کشت بر اساس برنامه کشت در استان انجام می‌گرفت اما با اجرایی‌شدن این طرح، یک پشتوانه قانونی براساس ضرورت‌های منطقه‌ای برای جلوگیری از کشت برخی از محصولات آب بر و ممنوعه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواهیم داشت.
کریم‌زاده یادآور شد: در تدوین الگوی کشت اقتصادی، علاوه بر لزوم مشارکت و همراهی کشاورزان برای اجرای این طرح به غیر از زمینه‌های تشویقی، آموزشی و ترویجی، در برنامه‌ریزی‌ها مقرون به صرفه بودن این طرح نیز برای بخش کشاورزی مدنظر قرار گرفته شده‌است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی ادامه داد: تغییر روش‌ها و مدیریت مناسب منابع آب و مدیریت و توسعه یکپارچه منابع موضوع مهمی است که با مشارکت کشاورزان و سرمایه‌گذاری دولتی قابل تحقق است.
این مسئول با اشاره به وضعیت تولیدات دامی و طیور در استان، اعلام کرد: سالیانه ۵۵۰ تن شیر گاوی و شش هزار تن مرغ مازاد بر مصرف مردم در استان تولید می‌شود که بخش قابل‌توجهی از این تولیدات به استان‌های دیگر و کشورهای همسایه صادر می‌شود.وی به قیمت پایین مرغ تولیدی در واحدهای مرغداری استان اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر سالیانه بیش از سه میلیون قطعه گوشت مرغ در مرغداری‌های استان تولید می‌شود و کاهش قیمت مرغ موجب متضرر شدن این واحدهای تولیدی شده‌است که در این راستا باید با افزایش فرهنگ مصرف گوشت سفید مرغی و مدیریت جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان و توسعه صادرات این محصولات به کشورهای همسایه از جمله روسیه راهکارها و تدابیر لازم اتخاذ شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری نیز در این جلسه با اشاره به دیدار اخیر وزیر کشاورزی روسیه با معاون اول رئیس جمهوری و اعلام آمادگی ایران برای تامین نیازهای غذایی و محصولات کشاورزی روسیه اظهار داشت: تامین یک و نیم میلیون تن سبزی و محصولات کشاورزی درخواست روسیه از ایران است که در این راستا آذربایجان_غربی در تامین این نیاز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.
غلامرضا بابایی با تأکید بر ضرورت تجهیز سردخانه‌های استان به واحد سورتینگ و بسته‌بندی محصولات باغی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بسته‌بندی سیب درختی در سردخانه‌ها با وجود کیفیت بالای محصول، از لحاظ درجه‌بندی برای صادرات زیاد مناسب نیست و در وضعیت کنونی اگر بتوانیم با ایجاد کارگاه‌های کوچک بسته‌بندی، محصولات را به صورت دستی سورت کرده و بسته‌بندی کنیم می‌توانیم بخشی از موانع موجود در سر راه صادرات سیب درختی استان به کشورهای همسایه را برطرف نماییم.
شایان ذکر است در ادامه این جلسه بهنام تاج_الدینی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی و نیز سایر اعضاء کمیسیون به بیان دیدگاه‌ها و نکته نظرات خود در زمینه مهمترین مسائل و تحولات اقتصادی استان در بخش کشاورزی، دام و طیور پرداختند.
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، گفت: ساماندهی عاملین شبکه ترویج از اهداف اصلی نظام نوین ترویج کشاورزی محسوب می‌شود.اسمعیل کریم‌زاده با اشاره به شبکه ترویج و اهمیت آن اظهار داشت: »شبکه ترویج«، شبکه‌ای متشکل از عاملین مروجین دولتی و غیردولتی است که به عنوان حلقه انتقالی مراکز علمی تحقیقاتی و بخش اجرا با بهره‌برداران عمل می‌کند و یافته¬‌های علمی و سیاست‌¬های بخش اجرا را به کشاورزان و برعکس، مسائل و مشکلات و راهکارهای کشاورزان و نیازسنجی کشاورزان را به بخش‌های اجرایی و تحقیقات انتقال می¬‌دهد.
وی یکی از اهداف نظام نوین ترویج کشاورزی را ساماندهی عاملین شبکه ترویج عنوان کرد و افزود: در این شبکه، »مروجین دولتی« یعنی کارشناسان شاغل در بخش¬های اجرایی سازمان، شهرستان، مراکز و محققین و »مروجین غیردولتی« که شامل کارشناسان شرکت¬‌های فنی و مهندسی کشاورزی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، واحد¬های سم‌فروشی مددکاران ترویج، آزمایشگاه‌¬های آب‌ و خاک کشاورزان پیش‌رو و خبره، دهیاران و … هستند به فعالیت می‌پردازند.
کریم‌زاده ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ مروج دولتی در استان، شهرستان و دهستان، یک هزار و ۷۰۰ مددکار فعال، ۱۶۴شرکت فنی و مهندسی کشاورزی با یک هزار و ۶۰۰ نفر کارشناس عضو و نزدیک به یک هزار کشاورز خبره که در طول چندین سال گذشته عملکرد آن¬ها از میانگین منطقه بالاتر بوده‌است، وجود دارند.
وی تصریح کرد: سیاست دولت، اجرای نظام نوین ترویج و ساماندهی این شبکه است که با هدف ارتقاء سطح آگاهی بهره‌برداران و افزایش کمی و کیفی محصول در واحد سطح و تسریع در انتقال یافته‌های نوین علمی به واحد¬های بهره ‌برداری صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی افزود: از این رو ستاد ساماندهی در استان و کمیته¬‌های ساماندهی در شهرستان تشکیل گردیده‌است تا با تشکیل جلسات به صورت ماهانه در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این نظام باشند.وی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱ نظام نوین ترویج کشاورزی، مجموعه¬ای از سازوکارهای سیاست‌گذاری، برنامه‌¬ریزی اجرایی و نظارتی است که با هدف ارتقاء، توسعه دانش و روزآمد نمودن مهارت¬های شغلی و ارتقای بهره¬وری در تولید و خدمات بخش کشاورزی، طراحی و مدیریت می‌شود، با این رویکرد، امور حاکمیتی شامل سیاست‌گذاری برنامه¬ریزی و نظارت با وزارت جهادکشاورزی سازمان¬‌های وابسته و تابعه و فعالیت¬‌های قابل واگذاری توسط بخش‌¬های غیردولتی انجام خواهد شد.
کریم‌زاده ادامه داد: طبق ماده ۲ نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی مبتنی بر اصول جامعیت وانسجام در سیاست‌گذاری، استقرار مدیریت دانش در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، مشارکت، تعامل، به‌کارگیری ظرفیت‌ها و امکانات زیربخش¬های اجرایی در تمامی مراحل و واگذاری فعالیت¬‌های ترویجی هر پهنه به بخش غیردولتی است.
دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: امکان قرارگیری گلخانه‌های آذربایجان غربی زیر پوشش صندوق‌های بیمه‌گر فراهم شد.
محمد احرامی اظهار داشت: امسال شاهد افزایش میزان کشت محصولات زراعی پاییزه در استان هستیم به‌طوری‌که ۳۹۶ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصولات پاییزه رفته است.
وی با اشاره به به سطح زیر کشت گندم در استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: امسال شاهد کشت گندم آبی در ۸۱ هزار هکتار از اراضی و گندم دیم در ۲۵۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان آذربایجان غربی بودیم.
دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه کشت جو نیز در آذربایجان غربی مورد توجه زارعان قرار دارد، اذعان داشت: در ۳۸ هزار هکتار اراضی زراعی استان جو دیم و در ۲۰ هزار هکتار نیز جو آبی کشت شده است.
این مسئول با بیان اینکه بیمه این محصولات حائر اهمیت است، اعلام کرد: با توجه به تعدد گلخانه‌ها در این استان، امسال گلخانه‌های آذربایجان غربی نیز در برابر بلایای طبیعی زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این اقدام در راستای رفاه هر چه بیشتر گلخانه‌دارها انجام گرفته است، اظهار داشت: باید در زمینه بیمه محصولات کشاورزی فرهنگ‌سازی لازم انجام گیرد.
وی با بیان اینکه هنوز مهلت بیمه محصولات باغی به اتمام نرسیده است، ادامه داد: برای این منظور باید باغداران با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان، در شهرهای مختلف جهت بیمه محصولات باغی خود اقدام کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۸:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


شش × 4 =