آذربایجان‌غربی در نقطه طلایی توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان

آذربایجان‌غربی در نقطه طلایی توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان

آراز آذربایجان،استان آذربایجان غربی به علت هم مرزی با سه کشور از جمله نخجوان که بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، در حال حاضر و با تدابیر دولت سیزدهم، در نقطه طلایی توسعه تجارت با این کشور قرار دارد که می‌توان از این فرصت در راستای ایجاد رابطه اقتصادی برد – برد برای ۲ طرف استفاده کرد.
آذربایجان غربی استانی مرزی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور است که همه مرز ایران با ترکیه به طول ۵۵۰ کیلومتر، بخش اعظم مرز ایران با منطقه شمال عراق به طول بیش از ۲۵۰ کیلومتر و بخش وسیعی از مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر در این استان واقع شده است.
برخلاف توجه ویژه ای که به حوزه های تجاری شامل واردات، صادرات و ترانزیت با ترکیه و شمال عراق در سال های گذشته معطوف شده و در آن حوزه نیز تا حدود زیادی، موفقیت قابل توجهی به دست نیامده است، درخصوص منطقه نخجوان و حتی خود کشور جمهوری آذربایجان اقدام قابل توجهی به ویژه در حوزه صادراتی صورت نگرفته است.
با روی کارآمدن دولت سیزدهم و توجه ویژه به ارتباط با همسایگان از جمله در حوزه اقتصادی و تجاری، اهتمام بیشتری برای توسعه روابط با ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان در استان آذربایجان غربی ایجاد شد و مقام عالی استان نیز در این خصوص از همه ظرفیت ها برای افزایش تعامل و همکاری متقابل بهره برده است.
وجود یکی از ۲ مرز رسمی کشورمان با نخجوان در آذربایجان غربی و در منطقه پلدشت در شمال استان، ظرفیتی قابل توجه برای توسعه مراودات اقتصادی با این منطقه و حتی جمهوری آذربایجان است که باید از این ظرفیت بهره برد؛ این مرز رسمی در اواخر دهه ۱۳۸۰ با حضور رییس جمهوری آذربایجان و معاون اول رییس جمهوری وقت ایران به بهره برداری رسید و هم اکنون نیز یکی از مرزهای پنجگانه رسمی موجود در آذربایجان غربی است.
سفر حدود دو ماه قبل استاندار اربیل عراق در نخستین هفته های پس از معرفی استاندار آذربایجان غربی به این استان و امضای تفاهم نامه مفصل در راستای ارتقای همکاری از جمله نخستین کارهایی بود که انجام شد و بسیار مورد استقبال فعالان اقتصادی ۲ استان نیز قرار گرفت.
در ادامه تلاش برای توسعه مراودات و ارتباطات با کشورهای همسایه، روز گذشته نیز سفیر جمهوری آذربایجان در ایران میهمان استاندار آذربایجان غربی بود که موارد بسیار خوبی برای توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی مطرح شد.
مانعی در مسیر توسعه روابط آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان وجود ندارد
استاندار آذربایجان غربی در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان در ایران، گفت که هیچ مانعی بر سر راه توسعه روابط این استان با جمهوری آذربایجان وجود ندارد و ما با همه توان خواستار ارتقای روابط با این کشور هستیم.
محمدصادق معتمدیان افزود: ظرفیت های بسیاری در آذربایجان غربی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها، زمینه ارتقای روابط اقتصادی را فراهم کرد.
وی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به موضوع ارتباط با همسایه ها و ارتقای روابط درهمه زمینه ها با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، اضافه کرد: در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی بین آذربایجان غربی و نخجوان وجود دارد که امیدواریم این روند در ارتباط با باکو نیز ایجاد شود.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در شرایط کرونایی، یکی از معدود مرزهایی که بسته نشد، مرز ایران با جمهوری آذربایجان بود، اظهار کرد: این امر نشان دهنده اهمیت روابط سیاسی و اقتصادی بین ۲ کشور است.
معتمدیان، آذربایجان غربی را شاهراهی در مسیر کریدورهای بین المللی و دارای سه فرودگاه با ظرفیت قابل توجه مسافری و باری عنوان کرد و ادامه داد: وجود ۹ گمرک، پنج پایانه مرزی، ظرفیت های معدنی، کشاورزی، صنعتی به ویژه صنایع تبدیلی و توان قابل توجه در حوزه گردشگری با استفاده از ظرفیت آثار تاریخی و طبیعی، این استان را به یکی از استان های با ظرفیت بالا در حوزه سرمایه گذاری تبدیل کرده است.
وی بیان کرد: یکی از اولویت های ما در صدور کالاهای مختلف به ویژه صنایع تبدیلی و کنسانتره میوه، کشورهای همسایه است و از همکاری در این خصوص استقبال می کنیم.
استاندار آذربایجان غربی از آمادگی این استان برای مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده در جنگ اخیر قره باغ خبر داد و گفت: ما با جدیت علاقه مند به افزایش ارتباط بین بخش خصوصی استان با جمهوری آذربایجان هستیم.
جمهوری آذربایجان، پذیرای فعالان اقتصادی آذربایجان غربی
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز در این دیدار، بازسازی مناطق آزادشده در منطقه قره باغ را زمینه ای برای توسعه همکاری ها با ایران به ویژه آذربایجان غربی عنوان کرد و ادامه داد: همچنین جمهوری آذربایجان در صدد است تا از ظرفیت سرمایه گذاران کشورهای مختلف برای اجرای طرح های گوناگون استفاده کند که در این باره نیز با همه توان میزبان سرمایه گذاران ایرانی به ویژه از آذربایجان غربی خواهیم بود.
علی علیزاده گفت: در روز ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) امسال اجلاسی در کشور آذربایجان با هدف جذب سرمایه گذاران برگزار خواهد شد که امیدواریم سرمایه گذاران آذربایجان غربی هم در آن حضور یابند.
وی، جمهوری آذربایجان را یکی از مقاصد محصولات کشاورزی آذربایجان غربی دانست و افزود: علاوه بر آن، اقلام صادراتی به روسیه از خاک جمهوری آذربایجان می گذرد که در صدد هستیم تا این ترانزیت را تسهیل کنیم.
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران به کمک این کشور به ترانزیت کالاها به سمت ترکیه از خاک نخجوان تاکید کرد و ادامه داد: ترددهای مسافری هوایی در روزهای آتی با لغو محدودیت های کرونایی در این کشور آغاز می شود که درصدد هستیم تا تردد زمینی را نیز در آینده از سر بگیریم.
علیزاده بیان کرد: در مورد نخجوان نیز از ابتدا مشکلی برای تردد با ایران وجود نداشته و با وجود شیوع کرونا، عبور و مرور برقرار بوده است.
وی افزود: هر فردی که بخواهد از نخجوان به سمت جمهوری آذربایجان برود نیز با تسهیلات ویزایی در فرودگاه نخجوان، این امکان برای وی فراهم می‌شود.
ظرفیت آذربایجان‌غربی برای تقویت روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان ویژه است
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز در این رابطه چندی پیش در خصوص ظرفیت های آذربایجان غربی برای توسعه ارتباطات اقتصادی با این کشور گفته بود که ظرفیت این استان برای تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری آذربایجان بسیار ویژه است و باید بیشترین ظرفیت در این خصوص به‌کارگیری شود.
سیدعباس موسوی با اشاره به اینکه گسترش و تقویت روابط با جمهوری آذربایجان در دستور کار سیاست خارجی کشور قرار دارد، افزود: در راستای تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه، نگاه ویژه‌ای به کشور جمهوری آذربایجان وجود دارد و بر این اساس استان‌های مرزی نقش مهمی در این زمینه دارند.
وی با تاکید بر اینکه اهداف سیاسی، امنیتی و تجاری، اقتصاد، فرهنگی و تمدنی در هدف‌گذاری روابط با کشورهای مختلف مدنظر قرار میگیرد، اضافه کرد: ایران و جمهوری آذربایجان از اشتراکات خوبی برخوردار هستند که توجه به آنها به گسترش و تقویت روابط ۲ کشور منجر می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی آذربایجان غربی بیان کرد: این استان می تواند در تقویت روابط ایران و جمهوری آذربایجان نقش کلیدی ایفا کند.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد: برطرف کردن مسائل و مشکلات تجاری با جمهوری آذربایجان به منظور دستیابی به چشم‌اندازهای اقتصادی در دستور کار قرار دارد.
آذربایجان غربی در حالی بیش از ۶.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می کند که بسیاری از کشورهای همسایه یا حتی برخی از کشورهای اروپایی و منطقه قفقاز و عربی، می توانند بازار خوبی برای این محصولات کیفی باشند و باید از این ظرفیت با استفاده از توان دیپلماسی اقتصادی برای توسعه صادرات بهره برد.
اهتمام ویژه در این خصوص در دولت سیزدهم و مدیران ارشد آذربایجان غربی در این دوره دیده می شود؛ امری که تحقق آن می تواند به توسعه تجاری و افزایش چشمگیر صادرات استان منجر شده و فصل نوینی در اقتصاد آذربایجان غربی ایجاد کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


+ یک = 5