آذربایجان غربی چهارراه وحدت اقوام و ادیان

آذربایجان غربی چهارراه وحدت اقوام و ادیان

گروه جامعه:آذربایجان غربی با حضور و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف به عنوان چهارراه وحدت اقوام و ادیان مختلف در ایران و جهان به شمار می رود.
آذربایجان غربی در بین استانهای کشور نماد وحدت و همدلی میان اقوام و مذاهب مختلف است، نمادی از وحدت غیورمردان و شیرزنان شیعه و سنی، آشوری و ارمنی در ایران اسلامی که سالهای طولانی با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند .
وحدت و همدلی موجود بین مردمان غیور و انقلابی این استان همیشه خاری بر چشم دشمنان بوده، بطوریکه هنوز هم دشمنان با ترفندهای مختلف سعی در ایجاد تفرقه بین مردم آذربایجان_غربی داشته اما مردمان این دیار به تبعیت از رهبر کبیر انقلاب، وحدت را سرلوحه خود قرار داده اند.
حوادثی مانند غائله نقده، پیرانشهر، مهاباد و تحرک کومله و دموکرات ها در ارومیه طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس از جمله لحظات بحرانی در استان بود که گروهک های ضد انقلاب در صدد سو استفاده از این تنوع قومی و مذهبی برای ایجاد تفرقه بودند که با هوشیاری مردم و مسئولان و چنگ زدن آنها به حبل الله توفیق نیافتند.
آذربایجان غربی ۱۲ هزار شهید تقدیم دفاع از ارزشهای اسلامی و حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی کرد که رشادت و دلاورمردی های شهدای اهل سنت و ارمنی استان مثال زدنی بوده بطوریکه این شهیدان خود با شهادت شان بزرگترین نشانه اتحاد و همبستگی بین پیروان ادیان و مذاهب در استان هستند.
مردمان شیعه و سنی ضمن اینکه حافظ عقاید خودشان هستند و با اینکه بر روی یکسری از مسائل دیدگاه خاص خودشان را دارند ولی در نهایت همگی مسلمان هستند و دارای یک خدای واحد هستند و قرآن کریم را به عنوان آخرین کتاب آسمانی قبول دارند و با حفظ عقاید خود و با وحدتی که با همدیگر دارند در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی می کنند و به آنها اجازه تفرقه افکنی در بین مسلمانان را نمی دهند.
نمونه ای از این وحدت و یکپارچگی و ایستادگی مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشاهده شده است و امنیتی که الان در جامعه اسلامی ایران حکم فرماست در سایه وحدت مردم مسلمان این جامعه اسلامی است.
با توجه به اینکه در ایران اقلیتهای گوناگونی زندگی می کنندتمامی مردم با هر اعتقادی که دارند با یکدیگر دست برادری داده اند و با اتحادی که داشتند و با ریخته شدن خون شهیدان درخت انقلاب را آبیاری کردند. وحدت مردم ایران در سایه ولایت فقیه و رهبری حضرت امام خمینی(ره) بود که باعث شدند تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بی نتیجه بماند و با شکست روبرو شوند.
آذربایجان غربی به رنگین کمان اقوام شهرت دارد و مردمانی از انواع و اقسام آیین و مذهب ترک، کرد، مسیحی، زرتشتی و … برابرانه و برادرانه در کنار هم زندگی می کنند و بنا به اظهارات بزرگان و علماء دینی مسئله وحدت شیعه و سنی در استان ما زبانزد خاص و عام است.
آذربایجان غربی رنگارنگی از قومیت‌ها و مذاهب و حتی ادیان الهی را در خود جای داده است و تا امروز پیروان ادیان و مذاهب گوناگون بدون در نظر گرفتن اختلاف ها و با نهایت صمیمیت در کنار هم زیسته‌اند و اتحاد و همبستگی را معنا کرده‌اند.وحدت اسلامی یک راه عملی لازم دارد زیرا هیچ هدفی بدون مجاهدت و تلاش تحقق پیدا نمی‌کند و وقتی‌ ما به راه‌های عملی برای این مقصود فکر می‌کنیم یعنی با تمام وجود می‌خواهیم در مسیر اتحاد اسلامی حرکت کنیم. یکی از بهترین و بزرگ‌ترین‌ عوامل اشتراک مسلمانان، شخصیت عظیم الشان عالم خلقت یعنی وجود مبارک پیامبر اعظم و مرکزیت این بزرگوار برای عواطف و عقاید عامه مسلمانان است؛ در بین حقایق و معارف اسلامی چیزی که به این صورت مورد توافق آراء و عقاید و نیز عواطف همه‌ مسلمانان باشد، شاید نداشته باشیم یا خیلی نادر باشد.
امروز وحدت مسلمانان با صداهای دلخراش قومیت‌گرایی یا تفرقه‌های مذهب دچار آسیب جدی شده است و شعارهای انحرافی در قالب تبختر قومی و مذهبی باعث شده است تا فاصله مسلمانان بیش از پیش شود؛ البته قرار نیست در سایه وحدت اسلامی هیچ شیعه‌ای سنی یا هیچ سنی شیعه شود بلکه هدف آن است که مسلمانان در غم و شادی هم شریک باشند و بر سر مسائل حیاتی جهان اسلام ایستادگی کنند.
گر بتوانیم با تلاش نخبگان جهان اسلام در سرزمین های مختلف قاطبه مسلمانان را متوجه ترفندهای دشمنان کنیم و خطر انشقاق اسلامی را به آنان یادآور شویم، خواهیم توانست مسیر وحدت اسلامی را هموارتر کنیم.
با تلخیص به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،بی تردید تکیه بر همین وحدت و همدلی رمز ماندگار حرکت در مسیر تعالی، ترقی پیشرفت و شکوفایی است و همه ما باید قدردان این نعمت الهی که در میان اقوام و ادیان و مردمان استانمان نیز وجود دارد باشیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲ ب.ظ

دیدگاه


هفت × 5 =