گروه فرهنگي:ميثم يوسفي، کارگردان تئاتر از ضعف تبليغات، نبود زنگ تئاتر در مدارس و کمتوجهي مسئولان به اين هنر سخن گفت.
تبليغات تئاتر در سطح شهر و از طريق تلويزيون نقش بسيار مهمي در جذب مخاطبان و گسترش فرهنگ تئاتر دارند، از اين رو تبليغات به ويژه در فضاي شهري ميتواند تاثيري عميقي بر آگاهي عمومي بگذارد. نصب بنرها، پوسترها و تيزرهاي تلويزيوني ميتواندمخاطبان را از برنامههاي نمايشي مطلع کند و در نتيجه ميزان استقبال از تئاتر افزايش يابد.
اين نوع تبليغات نه تنها به تماشاگران کمک ميکند که در زمانهاي مناسب به تئاتر مراجعه کنند، بلکه به طور کلي باعث آشنايي بيشتر جامعه با هنر تئاتر و اهميت آن در فرهنگسازي و ارتقاء سطح ذهني مردم ميشود.
ميثم يوسفي نويسنده و کارگردان نمايش تئاتري درباره دغدغه اين روزهاي خود از ضعف تبليغات تئاتري تا نبود زنگ تئاتر در مدارس و دانشگاهها سخن گفت که در ادامه مطلب به جزئيات صحبتهاي اين کارگردان پرداختهايم.
يوسفي در پاسخ به اين سوال که اخيرا شرايط تبليغات در تئاتر چگونه است؟ گفت: معتقدم به طور کلي تئاتر فقير است و مانند رسانه سينما و تلويزيون نيست، زيرا ما بيلبوردهاي شهري لاکچري نداريم. خيلي از تبليغاتهاي ما توسط تماشاچيان، بچههاي تئاتري، خانوادهها و بازتاب خبري در رسانهها است که ميتواند کمک حال ما در تئاتر باشد. در تئاتر بيلبورد شهري و تبليغات تلويزيوني نداريم و بايد شهرداري و ديگر ارگانها براي کارهاي هنري ارزش بيشتري قائل شوند تا آثار بيشتري در فضاهاي شهري و تلويزيوني ديده شوند.
وي درباره هزينه يک بليط تئاتر مخصوص کودک و نوجوان بيان کرد: متاسفانه قيمت بليط تئاتر پول يک ساندويچ هم نيست؛ بنابراين ميخواهم بگويم اگر ارگانهاي دولتي براي تئاتر ارزش بيشتري قائل شوند سرمايهگذاري براي آينده است و ما بايد از الان براي آيندگان برنامه ريزي کنيم.
وي ادامه داد: من بارها درباره اين ضعف صحبت کردهام که وزير آموزش و پرورش بايد زنگ تئاتر بگذارد و تئاتر مانند درسهاي ديگر در مدارس ديده شوند. معتقدم تئاتر تجميع تمام دروس است، زيرا در تئاتر رياضي، علوم، شيمي و... وجود دارد؛ شايد بگوييد چطور؟ با طراحي صحنه، لباس، دکور و ديگر روابط تمامي علوم در تئاتر وجود دارد و تئاتر مادر هنر است. بنظرم هيچ عنصر و رسانهاي مانند تئاتر نميتواند تاثير گذار باشد.
تئاتر تخصص ميخواهد
يوسفي از اهميت زنگ تئاتر در مدارس و دانشگاهها گفت: مسلما زنگ تئاتر بايد از دبستان تا دانشگاه وجود داشته باشد. براي مثال وقتي در دانشگاهها زنگ اخلاق و تربيت بدني داريم چرا زنگ تئاتر نداشته باشيم؟ اين موارد ضعفهايي است که در مرحله اول در وزارت علوم و در مرحله دوم در وزارت فرهنگ و ارشاد است. همچنين معتقدم کارگردانان و نمايشنامه نويسان و عوامل توليد تخصصي يک تئاتر کودک و نوجوان بايستي تخصص و تجربه کافي در روانشناسي کودک و تمامي علوم را داشته باشند.
وي ادامه داد: جملهاي از استاد حميد امجد به ياد دارم، روزي به ايشان گفتيم نمايشنامهاي برايمان بنويس ايشان گفتند تخصص من نيست. ايشان يکي از بزرگترين درام نويسهاي مطرح ما هستند که چنين چيزي را گفتند. به هرحال صحبتم اين است که تئاتر تخصص علوماجتماعي ميخواهد که خود افراد بايد خردسال را درککنند.
وي تاکيد کرد: بنظرم چنين مواردي به فراموشي سپرده شده است و همه بخشهايي که در اينفضا ميتوانند کمککنند، کم کاري ميکنند و متاسفانه با تئاتر کودک کودکانهرفتار ميکنند نه حرفهاي، وگرنه وضعيت تئاتر ما اين نبود که بودجه و هزينه يک بازيکن ورزشي از بودجه تئاتر بيشتر باشد. لذا بايد بگويم آقايان وزير چنين مواردي جاي تاسف دارد.
پايان به گزارش آرازآذربايجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،در يک جمله بگويم که خيلي تکرار شده است، ميگويند بايد سطح فرهنگي و علمي يک ملت، کشور و يک شهر را با سالنهاي تئاتر آن سنجيد.