مديرکل سازمان آموزش فني و حرفه‌اي آذربايجان‌غربي:

۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان بیکار هستند

۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان  بیکار هستند

گروه خبر:مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌ غربی گفت: بیش از ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان آذربایجان‌ غربی بیکار بوده که ۱٫۹ دهم درصد از میانگین کشوری بیشتر است. محسن مددی در جشنواره تجلیل از مربیان، کارکنان و نخبگان مهارتی استان آذربایجان غربی که در سالن آمفی تئا‌تر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ارومیه برگزار شد اظهار داشت: تمامی مسئولان استانی آماده همکاری با مسئولان کشوری هستند تا بهتر از پیش کار‌ها ادامه یابند.
وی خاطرنشان کرد: از نظر ظرفیت آموزشی جمعیت فعال شهری یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر و جمعیت روستایی ۷۱۰ هزار نفر است و استان آذربایجان‌غربی از ۲۳ واحد مراکز آموزشی دولتی، ۱۳۵ واحد کارگاه ثابت، ۷۹ نفر مربی رسمی، ۲۹۲ نفر غیررسمی و ۷۴۳ نفر مربیان آموزشگاه‌های آزاد برخوردار است.
مددی بیان کرد: جمعیت استان آذربایجان‌ غربی بیش از سه میلیون نفر است که ۵۰ و نیم درصد این جمعیت را مردان و بقیه را زنان تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۴٫۲۰ درصد است که از میانگین کشوری یک و نه دهم بیشتر است.
مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌ غربی تصریح کرد: پایین بودن شاخص توسعه، بیکاری و نیز آسیب اجتماعی سه مورد از معضلات مرتبط با سرمایه انسانی هستند که باید برای این مشکلات راه چاره اندیشیده شود.
وی گفت: نقش آموزش‌های مهارتی در کاهش افراد تحصیل کرده? بیکار می‌تواند موثر باشد و اگر فضای کسب و کار بهبود یافته و کارآفرینی شود این موضوع سبب ارتقاء توسعه و کاهش بیکاری و آسیب‌های ناشی از آن می‌شود.
مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی اظهار داشت: اجرای آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای با رویکرد مشاغل خانگی برای جایگزینی معیشت روستاییان حاشیه دریاچه ارومیه، توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی در رابطه با گردشگری و اکوتوریسم و صنایع دستی، اجرای طرح کارورزی و اشتغال یک هزار نفر در آموزشگاه‌های آزاد و بخش خصوصی تحت نظر و توسعه آموزش‌های مجازی و شبیه‌سازی شده از برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌ غربی در سال ۹۵ است.وی افزود: به منظور استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها تفاهم‌نامه‌هایی منعقد و کمیته‌های فعال ایجاد شده‌اند که از آن کمیته‌ها می‌توان به کمیته شورای راهبردی و توسعه مدیریت، کمیته ورزش و سلامت و کمیته فرعی سرمایه انسانی اشاره کرد و با توجه به این برنامه‌ها و عملکرد‌ها انتظار می‌رود بیش از پیش پیشرفت کنیم.
همچنین قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: مربیان حق التدریسی سازمان فنی و حرفه ای استخدام می شوند.رحمت الله رحمتی در جشنواره تجلیل از مربیان، کارکنان و نخبگان مهارتی استان آذربایجان غربی با اعلام آغاز فرایند استخدام مربیان حق التدریسی سازمان فنی حرفه ای اظهار کرد: استخدام مربیان حق التدریسی مدتی با مشکل رو به رو بود که خوشبختانه برطرف شده و دیروز برای اولین بار در استان هایی همچون قم و مرکزی آغاز شده است.
وی افزود: قرار بود که استخدام مربیان حق التدریسی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی را نیز آغاز شود که متاسفانه به علت کمبود وقت انجام نشد ولی به زودی عملیاتی می شود.
قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر اینکه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای باید مد نظر قرار گیرد، بیان کرد: در تعریف توسعه نباید تنها به توسعه مکان های فیزیکی بسنده کنیم و بیشتر از توسعه کمی به توسعه کیفی بپردازیم.
وی با اشاره به ضرورت مجهز کردن کارگاه های فنی و حرفه ای به فناوری های روز گفت: متاسفانه اکثر کارگاه های فنی و حرفه ای کشور از جمله کارگاه های آذربایجان غربی از فناوری و تجهیزات مناسبی برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: آموزش های صورت گرفته در مراکز فنی و حرفه ای باید متناسب با توسعه اجتماعی و اقتصادی باشد، در غیر این صورت موجودیت سازمان زیر سوال خواهد رفت.
رحمتی با بیان اینکه مراکز تربیت معلم و فنی و حرفه ای باید ارتقاء یافته و نیازهای علمی جامعه را تامین کند، افزود: مربیان فنی و حرفه ای باید عشق به کار داشته و خلاقیت لازم را به کار گیرند.
وی همچنین بر ضرورت توجه به وضعیت معیشتی کارکنان و مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای تاکید کرد.به گزارش ایرنا، در پایان این جشنواره از مربیان، کارکنان و نخبگان مهارتی اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان غربی تجلیل به عمل آمد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


2 + = هفت