سرمایه گذاری ۵۹ هزار میلیارد ریالی ایجاد تاسیسات گردشگری در آذربایجان غربی

سرمایه گذاری ۵۹ هزار میلیارد ریالی ایجاد تاسیسات گردشگری در آذربایجان غربی

گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: از سال ۹۴ تا ۹۷، ۱۵۲ موافقت اصولی ایجاد تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۵۹ هزار میلیارد ریالی در استان صادر شده است.
به گزارش آراز آذربایجان ،جلیل جباری در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری دومین جشنواره ملی گردشگری در ارومیه خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته نخستین جشنواره ملی گردشگری با استقبال گردشگران داخلی و خارجی در ارومیه برگزار شد و امسال نیز دومین جشنواره ملی گردشگری در ارومیه از ۲۶ تا ۲۹ مرداد ماه برگزار می‌شود.وی با تاکید بر اینکه برگزاری همایش‌ها زمانی مفید واقع می‌شود که سبب جذب گردشگر و افزایش اقامت مسافران در استان شود، خاطرنشان کرد: ششمین نمایشگاه صنایع دستی، همایش بین‌المللی شمس تبریزی در خوی، جشنواره گیلاس در اشنویه و همچنین چندین جشنواره دیگر امسال با همکاری دیگر سازمان‌ها برگزار می‌شود. جباری از شروع عملیات مجموعه تاریخی -گردشگری شمس تبریزی خوی خبر داد و یادآورشد: مجموعه شمس تبریزی خوی در زمینی به مساحت ۷ هزار مترمربع و زیربنای ۲ هزار مترمربع در دست احداث بوده که ۲۰ میلیارد تومان در سفر دولت برای این پروژه تصویب شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اعلام کرد: طی سال ۹۷ بالغ بر ۴۵ کارگاه و پروژه در حوزه میراث فرهنگی اجرا شده و برای بیش از ۱۱۰ بنای تاریخی، پروژه مرمت بسته شده و همچنین ۱۰۰ اثر نفیس فلزی و سفالی در سطح موزه‌های استان مرمت شده است.
وی با یادآوری اینکه سال گذشته سالی پربار و موفق در زمینه کاوش‌های آثار باستانی در استان بوده، گفت: لایه‌نگاری تپه باستانی بوکان، مطالعات قلعه بسطام قره ضیا‌الدین، مسجد جامع ارومیه، آرامگاه شمس تبریزی و چندین موارد دیگر از جمله کاوش‌های باستانشناسی در استان است.جباری تصریح کرد: در حوزه بوم‌گردی که یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان محسوب می شود در بحث ایجاد خانه‌های روستای برای میزبانی از مسافران اقداماتی صورت گرفته و امسال به نام رونق تولید انتخاب شده و سیاست‌هایی در این حوزه اتخاذ شده که مهمترین مورد آن تلاش در حوزه گردشگری و ورود تورهای خارجی به کشور است و همچنین گردشگری سلامت نیز مدنظر بوده و سیاست‌های حمایتی برای رونق هرچه‌بیشتر گردشگری درحال پیگیری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: ۹۴ مورد درخواست شامل ۵۱ مورد تبدیل خانه های روستایی و ۴۳ مورد احداث اقامتگاه های بوم گردی در استان وجود داشته که ۳۰ مورد جهت استفاده از تسهیلات به بانک ها معرفی شده است.
وی تصریح کرد: استقبال بسیار خوبی از سوی گردشگران خارجی نسبت به واحدهای بوم گردی استان شده و سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ گردشگر از کشورهای ایتالیا، اتریش، فرانسه و استرالیا در واحدهای بوم گردی استان اقامت داشتند و طی ۳ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اقامت در این واحدها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
جباری متذکر شد: بیش از ۷۴۱ مورد در سه ماهه نخست سال جاری سرکشی غیرمترقبه به آثار و بناهای تاریخی استان صورت گرفته است که در طول این مدت ۱۴ نفر افراد غیرمجاز دستگیر شده و برخورد با آنها براساس احکام قضایی صورت گرفته است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه حفاظت بافت‌های تاریخی نیز جز ۱۶۸ شهری در کشور بوده که دارای بافت تاریخی بوده و ارومیه، خوی، تکاب و ماکو دارای بافت تاریخی مصوب هستند که حفاظت از آنها با جدیت دنبال می‌شود.
وی نقش موزه‌ها را در توسعه گردشگری مهم و ضروری عنوان کرد و افزود: موزه کودک امسال افتتاح شد و موزه‌های بانک، مدرسه، و طب نیز با همکاری دیگر دستگاه‌های مربوطه به زودی آغاز به کار می‌کنند همچنین راه اندازی سایت موزه جنگ چالدران نیز در مرحله انتخاب مشاور می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به توسعه گردشگری غرب کشور، اعلام کرد: اطلس اکوتوریسم و طبیعت گردی ۴ شهرستان استان در دستور کار قرار دارد و از ۱۹ تیرماه سلسله برنامه‌های گردشگری- فرهنگی ‌به‌مناسبت دهه کرامت در جوار بناهای تاریخی استان برگزار می‌شود‌
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = نُه