حمایت از بانوان توانمند؛ کلیدواژه شکوفایی و رونق اقتصادی

حمایت از بانوان توانمند؛ کلیدواژه شکوفایی و رونق اقتصادی

آرازآذربایجان،امروزه بانوان در به حرکت درآوردن چرخ دنده‌های اقتصاد نقش مهمی ایفا می‌کنند، شرایط اقتصادی موجب شده است بانوان هم دوشادوش مردان برای تامین معاش خانواده در جامعه حضور فعالتری داشته باشند، برخی به عنوان کارمند در ادارات و سازمان‌ها، عده‌ای نیز با فروش محصولات و تولیدات دستی خود در این عرصه به میدان آمده‌اند.
در دنیای امروز حضور بانوان در زمینه‌های تولیدی و صنایع گوناگونی همچون کشاورزی، مد، قالیبافی و … غیرقابل چشم پوشی است و نقشی تاثیرگذار در رونق تولید و کمک به توسعه اقتصادی دارند که نمونه هایی از این فعالیت را می توان در نمایشگاههای مختلفی که در طول سال در شهرها برپا می شود به عینه دید.
بانوان کار آفرین و صاحب مشاغل خرد با چالشهای بسیاری مواجه هستند به همین منظور پای صحبت چند بانوی فعال در عرصه مشاغل خرد، نشستیم که در نمایشگاه صنایع دستی،سوغات و توانمندی های بانوان در ارومیه، غرفه عرضه محصولات تولیدی خود را برپا کرده بودند.
رونق کم بازار فروش، چالش بانوان فعال در مشاغل خرد
بانوی جوانی که یکی از غرفه های نمایشگاه را با فروش محصولات چرمی اداره می کرد گفت: یکی از مشکلات پیش روی ما بانوان فعال در مشاغل خرد، بازاریابی و رونق کم در بازار فروش محصولات است.
وی که مادر ۳ فرزند است و فعالیت خود را از ۷ سال گذشته با تولید محصولات چرمی دست ساز شروع کرده، ادامه داد: بانوان زیادی می شناسم که با مشاغل اینچنینی و خرد، نقش مهمی در تامین معاش خانواده خود دارند اما از حمایت چندانی برخوردار نیستند.
وی گفت: اکثر بانوان فعال در مشاغل خرد در بازاریابی و فروش محصولات خود با مشکل مواجهند، اگرچه برپایی چنین نمایشگاههایی فرصتی برای عرضه محصولاتمان است اما کافی نیست..
متولی امور تولیدات از بانوان حمایت کنند
بانویی ۴۶ ساله که قلاب به دست در گوشه ای از غرفه عرضه محصولات بافتنی مشغول بافت عروسک بود گفت: با میل و کاموا عروسک، جاکلیدی، لباس و… می بافم کاری که سالهاست با این کار بخشی از اقتصاد خانواده ام را تامین می کند.
او ادامه داد: بافتنی، کاری است که اکثر بانوان با این حرفه ناآشنا نیستند اما عده ای باوجود داشتن فن و ذوق این کار، بدلیل نبود مکانی دایمی برای عرضه تولیدات خود، از این فرصت برای درآمد زایی استفاده نمی‌کنند.
این بانو، خواستار حمایت نهادها و ارگانها متولی امور تولیدات قشر بانوان شد و گفت: می خواهیم تا مسیر فعالیتمان هموار شود تا بتوانیم به کار و تولید ادامه دهیم.
جای خالی برپایی بازارچه دائمی فروش محصولات بانوان
بانوی جوان دیگری که در نمایشگاه توانمندی بانوان، غرفه عرضه گلیم داشت، گفت: سه سال است که پس از گذراندن دوره آموزشی، مشغول به فروش تولیداتم شدم، بازار فروش خوبی هم دارم البته این بازار فروش را بیشتر مدیون فروش اینترنتی و مجازی هستم.
وی ادامه داد: وقتی شروع به کار کردم،فعالان دیگر و دوستانم مرا مأیوس می‌کردند چون آنها سالها بود که مشغول بکار بودند اما بدلیل مشکل بازاریابی و نبود مکان عرضه محصولات تولیدیشان،با مشکل مواجه بودند.

این بانوی جوان ادامه داد: برای شروع یک کسب و کار باید سرمایه داشت و اگر کسی این سرمایه یا حمایت کافی را برای روی پا ایستادن و رونق کسب و کارش نداشته باشد متاسفانه، شکست می خورد.
وی گفت: خوشبختانه امروزه حمایتها از بانوان بیشتر شده و برپایی چنین نمایشگاههایی، فرصت خوبی برای معرفی و عرضه تولیداتمان است اما وجود مکانی دائمی با حمایت و اجاره بهای کم، خواسته اکثر بانوان فعال در عرصه مشاغل خرد است.

حمایت از بانوان توانمند آذربایجان‌غربی
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی، ۲۰ دی ماه در آئین بازگشایی این نمایشگاه صنایع دستی،سوغات و توانمندی بانوان استان، برپایی نمایشگاه توانمندی های بانوان را فرصتی مغتنم برای عرضه محصولات و تولیدات بانوان دانست و گفت: بانوان استان همواره نشان دادند دوشادوش مردان تلاش کرده و قهرمان پروری و مدال آوری های زیادی داشتند.
نیر الهامی با بیان اینکه بانوان در جمهوری اسلامی، جایگاه والایی دارند، افزود: بانوان ما تاکنون توانسته اند علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری، در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و..خوش بدرخشند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی همچنین حمایت از بانوان توانمند استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: همواره از بانوان توانمند استان حمایت می کنیم و دفتر امور بانوان استانداری برای حل مشکلات بانوان آماده کمک و یاری رسانی است.

پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به بانوان فعال در عرصه صنایع دستی آذربایجان‌غربی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی نیز در این نمایشگاه، بر پایی نمایشگاه توانمندی بانوان و نمایشگاه صنایع دستی را فرصتی برای معرفی هنرهای بانوان در حوزه صنایع دستی عنوان کرد.
مرتضی صفری، ادامه داد: وجود بانوان فعال در عرصه های مختلف از جمله صنایع دستی مایه افتخار هستند که توانستند علاوه بر معرفی محصولات تولیدی، برای چندین نفر نیز اشتغالزایی کنند.
وی از پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به حوزه صنایع دستی،طی یک ماه اخیر، خبر داد و گفت: از این میزان، ۶۰ میلیارد تومان به ۴۵۰ نفر از بانوان فعال در حوزه صنایع دستی پرداخت شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و سایر دستگاه‌های اجرایی استان خاطرنشان کرد: در این راستا برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی، راه‌اندازی غرفه‌های دائمی فروش صنایع‌دستی در پایانه‌های مرزی، ایجاد انجمن صنایع‌دستی زیر نظر اتاق بازرگانی ارومیه و ایجاد شرکت‌های صنایع‌دستی برای خرید و فروش محصولات برنامه‌ریزی شده است.
بانوان به عنوان یکی از گروههای مهم جامعه، از جمله مهم ترین مهره ها در بحث کارآفرینی و اشتغال زایی به حساب می آیند و چه بسیار کارگاه‌های تولیدی را همین بانوان اداره کرده و خیل عظیمی در آن ها مشغول به کار هستند.
اگر چه برپایی نمایشگاههای فصلی و موضوعی می‌تواند فرصتی برای به نمایش گذاشتن توانمندی بانوان باشد اما ارائه تسهیلات کم بهره، ایجاد مکانی در قالب بازارچه دائمی برای ارائه تولیداتشان، حمایت از بازار فروش، فرصتی فراهم می کند تا این قشر مهم جامعه، نقش خود را در رونق تولید و سرعت بخشی به حرکت چرخ دنده های اقتصاد خانه و جامعه به درستی و تاثیرگذارتر ایفا کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 12