سیاست خطرناک بی مهری به طنز در مطبوعات

وحید حاج سعیدی

بدون تردید طنز مکتوب را می توان یکی از پرمخاطب ترین ستون های یک نشریه یا رسانه نامید که طرفداران زیادی دارد و تقریباً همه مخاطبان، خواندن این بخش را از دست نمی دهند.
کوتاهی و ایجاز، جذابیت و لطافت، توانایی ورود به حوزه های مختلف ، داشتن هماهنگی با ذائقه بیشتر افراد جامعه، به روز بودن ، بیان درد دل اکثریت جامعه و … از جمله دلایل رغبت خوانندگان مطبوعات و رسانه های مجازی به خواندن مطالب دارای محتوی طنز محسوب می شوند.
اما با این وجود می بینیم هنوز بسیاری از روزنامه ها و جراید فاقد یک ستون طنز ثابت هستند و تعداد روزنامه های کشوری که طنز ثابت و روزانه دارند از انگشتان یک دست هم فراتر نمی رود. بسیاری از نشریات از قبیل روزنامه، هفته نامه و ماهنامه های کشوری و استانی حتی از ورود به این حوزه ابا دارند و آن را با سیاست های نشریه خود در تضاد می_بینند!
در صورتی که طنز، ملایم ترین، شیرین ترین و در مواقعی موثر ترین نوع انتقاد و به قول قدما تکامل یافته ترین وجه نقد است که می تواند بدون ایجاد تنش و مخاصمه به بررسی و معرفی ایرادات و معضلات یک جامعه بپردازد و سایرین را از وجود این معضلات آگاه کند.
این بی مهری به طنز در جراید و رسانه ها و به تبع آن در جشنواره های مختلف مطبوعات ، به نوعی تیشه زدن به ریشه این هنر و سنت قدیمی محسوب میشود.
در جشنواره های استانی و حتی جشنواره های کشوری نظیر جشنواره رسانه و اعتیاد، رسانه و ترافیک ، رسانه و محیط زیست ، رسانه و … امکان رقابت در بخش های خبر، گزارش ( گزارش خبری، تحلیلی، توصیفی) ، مقاله، سر مقاله، یادداشت، نقد، عکس، طرح و تیتر، کارتون، کمیک استریپ، موشن گرافی، کاریکاتور و … وجود دارد و تنها بخش که در اکثر این جشنواره ها به چشم نمی خورد، بخش »طنز مکتوب« است!
حال اینکه چرا مجریان جشنواره ها که قطعاً باید افرادی رسانه ای و مطبوعاتی باشند از ورود به حوزه طنز و گنجاندن این بخش در جشنواره ها سرباز می زنند، سوالی است که گردانندگان جشنواره های مطبوعات پاسخگو باشند.
شاید یک دلیل عمده آن عدم رغبت و اقبال عمومی اصحاب جراید و مدیران مسئول نشریات نسبت به طنز باشد که ثمره آن، بی اعتنائی و بی توجهی به طنز مکتوب در جشنواره های مطبوعات است. البته این همه داستان نیست و در برخی جشنواره ها که بخش طنز هم گنجانده شده است به دلیل تعداد کم شرکت کنندگان، این بخش یا حذف و یا در سایر بخش ها ادغام می شود که این خود عاملی برای کمرنگ تر شدن جایگاه طنز بین نویسندگان، به ویژه نویسندگان جوان می شود.
امید است بزرگان عرصه طنز کشور در قبال این سیاست خطرناک بی مهری به طنز سکوت نکنند و مدیران مسئول نشریات و جراید معتبر نیز موضعی جدی تر و آگاهانه_تری در قبال مقوله طنز اتخاذ کنند و با بازی دادن این ژانر در مطبوعات، زمینه های شکوفایی استعداد های جوانان و پویا شدن این مقوله در فرهنگ کشور فراهم شود.
به امید آن روز

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 5 =