مديرکل دامپزشکي استان:

۹۰ کانون تب برفکی در آذربایجان غربی شناسایی شده است

۹۰ کانون تب برفکی در آذربایجان غربی شناسایی شده است

گروه خبر: با آغاز فصل بهار و زایش دام‌ها همه ساله شیوع بیماری تب برفکی در کشور به خصوص آذربایجان غربی افزایش یافته و جمعیت دام های استان را تهدید می کند.
تب برفکی یکی از بیماری های بومی کشور است و هر سال اوایل بهار همزمان با زایش دام ها به خصوص بره و گوساله به صورت ناخودآگاه شیوع این بیماری افزایش می یابد.
آذربایجان غربی به خصوص شهرهای جنوب استان نیز به دلیل دارا بودن میزان دام مستقر سنگین زیاد در حال حاضر شاهد افزایش شیوع این بیماری در برخی مناطق است.
براساس آخرین وضعیت اعلام شده توسط کارشناسان دامپزشکی آذربایجان‌غربی، رخداد این بیماری در میان دام‌های این استان به تعداد محدود مشاهده شده اما به صورت همه‌گیر نیست و در همین خصوص و به منظور مقابله با افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری علاوه بر تامین واکسن مورد نیاز، اقدام به تعطیلی میادین عرضه دام زنده شده است.
میدان دواب بوکان یکی از بزرگترین میدان های خرید و فروش دام سبک و سنگین در شمال غرب کشور و یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامی در این استان به شمار می رود که از هفته جاری به دلیل شیوع و افزایش بیماری تب برفکی تا اطلاع ثانونی تعطیل شده است.
تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سُم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده ی گاوسانان می شود، این ویروس در ابتدا به مدت ۲ تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند و ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شوند، این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود.
کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.
*شناسایی ۹۰ کانون تب برفکی طی سالجاری در آذربایجان غربی
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در استان گفت: همه ساله اوایل فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه به دلیل فصل زایش دام ها به خصوص بره و گوساله شاهد افزایش ناخودآگاه بیماری تب برفکی در استان به ویژه در شهرهای جنوب استان هستیم.
کامیار داهیم با بیان اینکه تب برفکی بیماری بومی کشور به شمار می رود افزود: یکی از مهمترین دلایل افزایش بیماری تب برفکی در برخی شهرهای جنوبی استان، استقرار بیشترین دام سنگین در این شهرستانها است.
همه ساله اوایل فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه به دلیل فصل زایش دام ها به خصوص بره و گوساله شاهد افزایش ناخودآگاه بیماری تب برفکی در استان به ویژه در شهرهای جنوب استان هستیموی نقده، بوکان، مهاباد و میاندوآب در استان را شهرهایی عنوان کرد که بیشترین دام سنگین استان را دارا هستند و گفت: به دلیل استقرار بیشترین دام سنگین و نیز قرار گرفتن میادین عمده عرضه دام در این شهرستانها شاهد افزایش شیوع بیماری تب برفکی در این منطقه از استان طی سالجاری هستیم.
داهیم در خصوص علت تعطیلی میادین عرضه دام در برخی شهرهای استان گفت: به علت شیوع بیماری تب برفکی در منطقه، بازار میدان دواب و دام برخی شهرهای جنوب استان از هفته جاری تا اطلاع بعدی تعطیل اعلام شده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: این اقدام پیشگیرانه با توجه به تاثیر نقل و انتقال دام و میدان های دواب در شیوع این بیماری که به تلفات و تحمیل خسارت سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری منجر می شود، انجام شده است.
وی با بیان اینکه با این اقدام فرصت واکسینه کردن دام ها و جلوگیری از ورود دام های خارج از این شهرها را امکانپذیر می کند افزود: وجود این بیماری در روزهای اخیر باعث به بار آمدن خسارت های به دامداران شهرستان استان شده است.
داهیم از شناسایی ۹۰ کانون بیماری تب برفکی از ابتدای سالجاری تاکنون در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این کانون های بیماری در ۱۷ شهرستان استان طی سالجاری شناسایی شده و هم اکنون نیز طرح واکسیناسیون دامها در این شهرستان ها در دست اجراست.
*آغاز مایه کوبی دام ها از اواسط اردیبهشت ماه سالجاری در آذربایجان غربی
داهیم از آغاز مایه کوبی دام از اواسط اردیبهشت ماه سالجاری در سطح استان به مدت یک ماه خبر داد و گفت: در زمان حاضر این اداره کل به صورت ۱۰۰ در صد واکسن مورد نیاز برای دام های بزرگ استان به تعداد ۳۰۰ هزار دوز تهیه کرده و در حالت اجرای طرح واکسیناسیون دام های بزرگ به خصوص در شهرستانهای درگیر این بیماری است.
وی با اشاره به اینکه این واکسیناسیون به سه روش در استان در حال اجراست افزود: میزان هزینه‌ واکسیناسیون هر راس دام سنگین به همراه تلقیح هشت هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شده و این اداره کل به منظور کاهش پرداخت هزینه واکسیناسیون توسط دامداران برخی مناطق کمتر برخوردار آذربایجان‌غربی در بخشی به صورت رایگان و در بخش دیگری نیز، اقدام به دریافت تنها سه هزار تومان از بابت هر دام کرده است.
داهیم با تاکید بر اینکه در همین خصوص تعداد ۳۰ هزار دام نیز که صاحبان آنان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره بهزیستی قرار دارند، به طور رایگان واکسینه می‌شوند اضافه کرد: برای اجرای واکسیناسیون تب برفکی و حمایت از صاحبان دام ها در مناطق کم برخوردار مبلغی در حدود ۹۰۰ میلیون تومان دامپزشکی استان را از محل اعتبارات اداره کل برای اجرای این طرح هزینه می کند.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: کل هزینه‌ای که به منظور اجرای برنامه واکسیناسیون دام‌های این استان پیش‌بینی شده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که نیمی از این هزینه توسط دامپزشکی آذربایجان‌غربی و مابقی اعتبار مورد نیاز توسط دامداران تامین خواهد شد که در این بین در حدود ۲۵۰ میلیون تومان نیز بابت واکسیناسیون ۳۰ هزار راس دام مددجویان کمیته امداد و بهزیستی توسط این اداره کل تامین می‌شود.
داهیم با اشاره به اینکه تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سم است و در دام ها ی اهلی و حیات وحش دیده می شود و می تواند خسارت اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری، دامداران و روستائیان وارد کند افزود: تلفات این بیماری در دام های بالغ کم و بندرت اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد و از همه مهم تر خسارات بسیار شدید اقتصادی و تبعات اجتماعی ناشی از کاهش تولیدات دامی و کاهش بهره وری دام است.
*تعداد ۳۵۰ هزار راس دام در آذربایجان غربی تا یک ماه آینده واکسینه و ایمن می شوند
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، واکسیناسیون به موقع و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند گفت: واکسیناسیون در بهترین شرایط ۷۰درصد ایمنی در بدن دام‌ها ایجاد می‌کند که دامداران باید برای ایمنی کامل دام و گله در برابر این بیماری به ضد عفونی، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه توجه ویژه داشته باشند.
یکی از مهمترین وظایف اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی کنترل این بیماری است و هر سال جمعیت دامهای سنگین در چهار نوبت و دامهای سبک در یک نوبت بر علیه این بیماری مایه کوبی و ایمن سازی می شوندداهیم همچنین با بیان اینکه رعایت نکردن این مهم توسط دامداران، افزایش سرعت انتشار بیماری و خسارت‌های سنگین در بین دام‌های سنگین و سبک بخصوص بره و بزغاله‌ها را به همراه دارد اضافه کرد: برای کنترل و جلوگیری از انتشار این بیماری و کاهش تلفات و خسارت‌ها در بین جمعیت دامی باید از هرگونه جابه‌جایی، نقل و انتقال دام، خرید و فروش و حضور در میادین دام بشدت پرهیز شود.
وی از اجرای فاز اول واکسیناسیون دامهای سنگین ب علیه بیماری تب برفکی از ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۷ خبر داد و گفت: یکی از مهمترین وظایف اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی کنترل این بیماری است و هر سال جمعیت دامهای سنگین در چهار نوبت و دامهای سبک در یک نوبت بر علیه این بیماری مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.
داهیم با اشاره به اینکه یکی از راه های کنترل بیماری فوق العاده مسری و مهلک تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی – قرنطینه ای، واکسیناسیون مرتب و دوره ای جمعیت گاو، گوساله، گاومیش، حساس استان است ادامه داد: پیش بینی می شود حداقل تعداد ۳۵۰هزار راس دام در مدت یک ماه با همکاری تعداد ۶۱ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت تعداد ۲۷اکیپ نظارتی بخش دولتی واکسینه وایمن سازی شوند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه اولویت برنامه واکسیناسیون در کانونهای بیماری و مناطق و نواحی حساس و حوزه قرنطینه آنها، دامداریهای صنعتی .روستاهای اطراف بازارهای هفتگی دام روستاهای با جمعیت دامی بالا است افزود: از اواسط اسفند ماه سال گذشته عملیات واکسیناسیون مبارزه با بیماری تب برفکی در گوسفند و بز بصورت سراسری بوسیله تعداد ۶۱ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی دامپزشکی و ۲۰ اکیپ بخش دولتی در سطح ۲۸۶۲ و احد اپیدمیولوژیک در استان با نظارت ۲۷ اکیپ شروع شده است از تعداد سه میلیون و ۳۴۳ هزار راس دام تاکنون بیش از ۷۵ درصد دامهای موجود در سطح روستاها مراتع و چراگاهها مایه کوبی شده است.
*دامداران آذربایجان غربی با اکیپ های دامپزشکی همکاری کنند
داهیم با بیان اینکه ظرف ۱۰ روز آینده نیز بیش از بیش از ۹۵ درصد دامهای حساس مایه کوبی می شوند خاطرنشان کرد: این عملیات در افزایش تولید محصولات دامی از قبیل شیر و گوشت و کاهش تلفات دامی بطور چشمگیر موثر بوده و دامداران نیز برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌ همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشندو همچنین جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دامها در مدت زمان اجرای طرح خودداری کنند.وی با بیان اینکه بحران بیماری تب برفکی و خسارات وارده به پیکره اقتصادی کشور در صورت عدم تأمین به موقع واکسن تب برفکی شیوع مجدد این بیماری دور از ذهن نخواهد بود اضافه کرد: اولویت واکسیناسیون با کانونهای بیماری، حوزه قرنطینه آنها و برنامه واکسیناسیون مناطق و نواحی حساس و پرخطر تحت و پوشش قرار دادن دامهای جوان و حساس است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به مشاهده بیماری تب برفکی در جمعیت گوسفندی استان نیز گفت: متاسفانه برخی صاحبان دام گوسفندی طی سال گذشته در زمینه واکسیناسیون تب برفکی همکاری لازم را نداشته و این امر امروز موجب شده مادران باردار غیرایمن در جمعیت گوسفندی را مشاهده کنیم که با تولد بره جدید این جمعیت به بیماری مبتلا شده اند.
وی با هشدار جدی نسبت به برخورد قانونی و قضایی با صاحبان دام هایی که در زمینه واکسیناسیون دام های خود همکاری لازم را با اکیپ های دامپزشکی ندارد گفت: عدم همکاری ضمن ایجاد خسارات مادی و ابتلا دام های این افراد شده بلکه سلامت عمومی جامعه را نیز به خطر می اندازد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، آذربایجان‌غربی دارای ۴۰۰ هزار دام سنگین به‌همراه ۲۷ میدان دام است که در حدود دو سوم از این تعداد دام در ۱۹ میدان واقع در شهرهای جنوبی این استان، قرار گرفته‌اند که همین عامل باعث شده این بیماری در شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی بیشتر مشاهده شود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


8 − = چهار