پيشرفت 70 درصدي سيلوي بوكان بعد از11 سال

گندم کاران آذربایجان غربی در انتظار اتمام سیلوی ۷۰ هزار تنی

گندم کاران آذربایجان غربی در انتظار اتمام سیلوی  ۷۰ هزار تنی

گروه گزارش: شهرستان بوکان در جنوب استان به عنوان قطب تولید گندم محسوب می‌شود که به دلیل تولید سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن از این محصول از موقعیت استرات‍ژیکی برخوردار است، با وجود این تولید انبوه و لقب گرفتن شهرستان بوکان به عنوان انبار غله استان، کمبود مکان‌های ذخیره و نگهداری گندم به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزان این شهرستان تبدیل شده است.
هم اکنون چند سیلوی کوچک با مجموع ظرفیت ۲۵ هزار تنی در این شهرستان وجود دارد که جوابگوی نیاز تولید کنندگان این محصول نیست، هرچند در سال ۸۱ طرح ساخت سیلوی دولتی با ظرفیت ۷۰ هزار تنی برای رفع کمبود فضای نگهداری آن در دستور کار قرار گرفت که با وجود گذشت ۱۱ سال این طرح به مرحله بهره برداری نرسیده است.
فرماندار بوکان با بیان اینکه سیلوی ۷۰ هزار تنی این شهر تنها به دلیل کمبود اعتبارات با تاخیر روبرو شده است، اضافه کرد: ۷۰ درصد از عملیات اجرایی برای ساخت این سیلو انجام شده اما کمبود اعتبارات اختصاصی باعث تعلل در روند اجرای این طرح شده است که امیدواریم با تامین هزینه‌های لازم ساخت آن امسال با سرعت بیشتری دنبال شود و بهره برداری از آن را تا پایان سال ۹۲ شاهد باشیم.
حسن عباسی اظهار کرد: تعلل در کار باعث بروز مشکلات فنی و حتی فرسودگی در برخی قسمت‌های سیلو می‌شود، هرچند نگهداری و حفظ آن به صورت مستمر در حال انجام و صدمه‌های به وجود آمده رفع شده است و تنها در انتظار تخصیص اعتبار هستیم.
وی ضعف سازندگان طرح و بی انگیزه شدن پیمانکار برای ادامه اجرای عملیات را یکی دیگر از دلایل تعلل در روند اجرای طرح دانست و افزود: پیمانکار درصدد بود تا بعد از اتمام سیلو مدیریت آن را بر عهده گیرد که بعد از تفهیم شدن موضوع دولتی بودن سیلو و نبود امکان واگذاری آن به بخش خصوصی نسبت به ادامه اجرای طرح هم بی انگیزه شده بود، هرچند با ساز و کارهای قانونی موظف به اتمام طرح شده است. فرماندار بوکان با اشاره به موقعیت جغرافیایی سیلوی بوکان در یک کیلومتری این شهرستان به طرف شاهین دژ اضافه کرد: برای ادامه عملیات هیچ نوع مشکل اعتباری وجود ندارد و براساس قول مسئولان استان برای تامین مبلغ مورد نیاز امسال زمان بهره برداری کامل از طرح خواهد بود.
وی با اشاره به تولید ۹۰ هزار تن گندم در سال جاری توسط کشاورزان بوکانی اظهار کرد: این شهرستان قطب تولید گندم در آذربایجان غربی به شمار می‌رود که این امر بر اهمیت اتمام هرچه سریع‌تر طرح ساخت سیلوی بوکان می‌افزاید.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ آذربایجان غربی هم با تاکید بر ضرورت بهره برداری از سیلوی بوکان گفت: در دو سال گذشته بسیاری از طرح‌های عمرانی به دلیل کمبود اعتبار با رکود مواجه شده‌اند و سیلوی ۷۰ هزار تنی بوکان هم جز این طرح‌ها بود و تاکنون این نقیصه رفع نشده است.
هوشمند جوادی از بیان دقیق اعتبار مورد نیاز برای اتمام سیلوی بوکان خودداری کرد و افزود: تاکنون در حدود ۶۰ میلیارد ریال در این زمینه اعتبار هزینه شده است، هرچند به دلیل ملی بودن طرح اطلاع دقیقی از هزینه کرد در دسترس نیست و امکان دقیق نبود رقم اعلام شده وجود دارد و براساس برآورده‌های انجام شده نصف این مبلغ برای اتمام کار مورد نیاز است.
وی از واگذاری ساخت این طرح به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد و گفت: هرچند در سال گذشته هیچ اقدامی برای ساخت آن انجام نشد اما این واگذاری شاید بتواند گره از مشکل اعتباری طرح بگشاید.
جوادی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر توقف ساخت سیلوی بوکان به دلیل تحریم‌ها یادآور شد: هرچند تحریم‌ها پروسه کاری را کمی سخت‌تر کرده بود و رقم ریالی مورد نیاز برای خرید را افزایش داد اما خوشبختانه بیشتر تجهیزات خریداری شده است و ناگفته نماند این سیلو مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته می‌شود.
وی گفت: ما امیدواریم تا سال زراعی آینده این سیلو آماده ذخیره سازی گندم‌های تولیدی کشاورزان باشند و گندم کاران برای ذخیره محصول تولیدی خود مجبور به عزیمت به سایر شهرهای استان نشوند.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: شهرستان بوکان با وجود دارا بودن رتبه نخست تولید گندم استان از نبود سیلو مناسب رنج می‌کشد، کشاورزان به دلیل نبود سیلوی مناسب برای انباشت گندم مجبور هستند که گندم تولیدی خود را با قیمتی پایین به دلالان بفروشند و یا محصول خود را به شهرستان‌های دیگر انتقال بدهند که این کار باعث آسیب دیدن محصولاتشان می‌شود.
محمد قسیم عثمانی ادامه داد: ما مصرانه پیگیر این مطالبه مهم مردم بوکان هستیم که بی شک نتایج آن برای تمام استان خواهد بود، از همین رو موفق به واگذاری عملیات اجرایی آن به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شدیم که به صورت مستقیم از طریق وزارتخانه مراحل لازم برای ادامه کار با سرعت مورد پیگیری خواهد بود.
وی با اشاره به کمبود اعتبار دلیل اصلی برای تعلل در ساخت این سیلو در سال‌های گذشته عنوان کرد: در برخی سال‌ها از جمله سال ۹۱ و ۹۲ این عامل مهم‌ترین دلیل رکود این طرح عنوان می‌شد اما واقعیت غیر از این است و در این خصوص مسئولان باید پاسخگو باشند چرا که کمبود منابع مالی در این دو سال بود اما ساخت این سیلو بیش از یک دهه است که پشت گوش انداخته می‌شود. چنین تعلل‌هایی باعث شده است تا کشاورزان منطقه بوکان مجبورند با هزینه بالا محصول خود را به شهرهای اطراف فرستاده و سپس همان گندم وارد بوکان می‌شود.
به گزارش اروم نیوز عثمانی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا سال آینده بهره برداری از آن را شاهد باشیم هرچند باز هم نمی توان زمان دقیقی را در این باره عنوان کرد ولی تا زمانی که طرح به اتمام نرسد همچنان پیگیر دلایل آن خواهم بود و تمام نتایج آن را به اطلاع مردم خواهم رساند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


2 − = یک