سیب سرخ آذربایجان به دست بی کفایت مسئولان

سیب سرخ آذربایجان به دست بی کفایت مسئولان

گروه گزارش: صادرات سیب در حال حاضر به یکی از معضلات اصلی آذربایجان‌غربی تبدیل شده و مسئولان هم هر از چند گاهی حرف صادرات را به میان انداخته و سپس غیبشان می‌زند.
آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های بسیاری دارد که یکی از این ظرفیت‌های بی‌نظیر تولید سیب است و به همین دلیل از آن به عنوان قطب تولید سیب در کشور یاد می‌شود.
طبق آمار، تولید سیب امسال در این استان با پیشرفت بی‌رویه دو برابری روبرو شد و بعد از برداشت بیش از یک‌میلیون تن سیب، حال میزان ۷۳۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی انبار هستند.
یکی از رسالت‌های جهاد کشاورزی تدوین برنامه‌هایی کارساز، علمی و عملی با عنایت به آمار و ارقام سال‌های گذشته است، رشد دوبرابری در عرض یک‌سال به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نشان از نبود هیچ گونه نظم و مدیریت در این سازمان دارد.
اما مسئولان جهاد کشاورزی نه تنها نمی‌توانند تولیدات سیب‌ استان را کنترل کنند حتی نمی‌توانند نقشی در فروشاین میوه با ارزش نیز داشته باشند.
سیب، ۷۳ درصد از ظرفیت یک میلیون تنی سردخانه‌های آذربایجان‌غربی یعنی ۷۳۰ تن را به خود اختصاص داده و در انتظار رایزنی‌هایی است که برای فروش آن انجام می‌شود.
زمانی که از سیب‌های انبار شده در سردخانه‌ها یاد می‌شود مسئولان فورا کلمه صادرات را پیش می‌کشند در حال که ظرفیت صادرات سیب در صورت اجرای منظم آن در ماه به میزان ۱۸ هزار تن خواهد بود، این حجم از صادرات در مقایسه با ظرفیت پرشده سردخانه‌ها به هیچ عنوان همخوانی ندارد و از سوی دیگر با درنظر گرفتن هزینه‌های سرسام آور نگهداری و انبارکردن سیب در سردخانه‌ها مقرون به صرفه نیست.
زمانی که انتقادات علیه مسئولان ذی ربط در رابطه با سیب زیاد شد خبرهای جدیدی از انجام رایزنی با اتحادیه کشورهای اوراسیا برای صادرات سیب آذربایجان‌غربی بر سر زبان‌ها افتاد.
مسئولین در ظاهر می‌خواهند وضعیت صادرات سیب را بهبود ببخشند و آن را جزو دغدغه‌ها و الزامات مهمی می‌دانند که پیگیر آن‌هستند و از تلاش مدیریت دولت برای رفع موانع مسیر سخن می‌گویند در حالی که این مشکل چندین و چند ساله آذربایجان‌غربی است که کسی تمایلی جدی به رفع آن ندارد.به گفته مسئولین برای داشتن صادرات بهتر باید به سمت برندسازی، درجه‌بندی و نیز بسته‌بندی مناسب محصولات کشاورزی و به ویژه سیب حرکت کنیم که در همین راستا متقاضیان راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی در حد استاندارهای جهانی می‌توانند از تسهیلات ویژه برخوردار شوند.
همه این‌ها در حالی است که چندی پیش هم سیب‌های آذربایجان‌غربی صادر نشدند و خبرهایی در این رابطه در فضای مجازی منتشر شد که این سیب‌ها به دلیل ارگانیک نبودن به فروش نرفته‌اند مسئولان نیز به این سوال پاسخ ندادند و صحت و سوق این موضوع اطلاع کافی نداریم.
علاوه بر تمامی این‌ها سال گذشته هم هزاران تن سیب در سردخانه‌ها فاسد شدند که نشان از بی مسئولیت مسئولان جهادکشاورزی داشت.
کشاورزان هزاران بار خواسته‌اند صدای خود را به گوش مسئولین برسانند اما انگار مسئولین نمی‌خواهند صدای آن‌ها بشنوند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باریش نیوز، علاوه بر همه این‌ها استان با تولید سالانه ۱٫۲ میلیون تن سیب درختی دارای رتبه اول کشور را دارد اما چه فایده وقتی بیشتر آن‌ها دور ریخته می‌شود.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 11