اختصاصي آرازآذربايجان

نبود مراکز خرید بزرگ در آذربایجان غربی

نبود مراکز خرید بزرگ در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: متأسفانه در استان آذربایجان غربی و مخصوصا در شهر ارومیه مرکز خرید بزرگ که بتواند از همه صنف‌ها فروشگاهی متمرکز را تشکیل دهد وجود ندارد و این یک نقصان بزرگ بر سر راه توریستی شدن استان است. حتی در شهرهایی هم که بازارچه_های مرزی دارد مثل مهاباد و پیرانشهر چنین وضعیتی حاکم است.
آذربایجان غربی به دلیل قدمت تاریخی برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری و داشتن مردمانی خونگرم و مهمان_نواز، جایگاه خاصی در صنعت گردشگری دارد و در حالی که عامل نجات آذربایجان غربی در شرایط کنونی که وضعیت صنعت و اقتصاد استان مطلوب نیست، جذب گردشگر و سرمایه گذاری در حوزه توریسم است ولی اقدام خاصی به منظور رونق توریسم در منطقه دیده نمی‌شود.
در حالی که آذربایجان غربی ظرفیت‌های فراوانی برای جذب گردشگر دارد ولی از بخش‌هایی نیز با مشکل مواجه است. یکی از موانعی که باعث شده این استان در جذب گردشگر موفق نباشد یکی بحث مهم معرفی نشدن خوب توانمندی‌های گردشگری و نقاط دیدنی استان است و دیگری ایجاد مراکز خرید و رفاهی برای اقامت و خرید گردشگران است. افزایش روش‌های اطلاع رسانی صحیح و بهبود خدمات ترافیکی می‌تواند موجب افزایش جذب توریست در استان گردد.
اصولا خرید کردن یک تجربه مخصوص به خود را دارد و شما می‌توانید از مغازه‌ها و دکه_های کنار جاده و یا از بازارهائی که تخفیف عمده و کلی می‌دهند خرید کنید، اما این اماکن در درجه اول بسیار شلوغ و یا در زمان فروش محصول ممکن است که کیفیت لازمه را نداشته باشد.
بنابراین خرید از مراکز خرید بزرگ همیشه به نفع است چرا که امکاناتی از جمله پارکینگ محل بازی و سرگرمی کودکان، رستوران‌های مناسب، محل استراحت و نمازخانه از حداقل استانداردهای مراکز خرید می‌باشند.
مراکز زیبای خرید نماد یک شهر هستند و این موضوع مسئله‌‌ای نیست که کسی بتواند آن‌ را به ‌وجود آورد؛ یعنی این‌طور نیست که دیدگاهی فردی یا حاصل شده از اعضای یک گروه چندنفره در به وجود آمدن یک نماد شهری بسیار مؤثر باشد.
کارشناسان گردشگری معتقدند افزایش امکانات رفاهی، اقامتگاهی می‌تواند موجب افزایش جذب توریسم در استان گردد. ولی متأسفانه سازمان میراث فرهنگی نتوانسته به وظایف خود در رابطه با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری عمل کند و فعالیت‌ها و برنامه های سال‌های اخیر نتوانسته کاری از پیش ببرد.
خیلی جاها هم‌سویی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی نیاز بوده که متأسفانه همدلی خوبی مشاهده نشده است.افزایش تسهیلات و امکانات رفاهی برای گردشگران داخلی و خارجی و تلاش‌ برای معرفی ظرفیت‌های توریستی آذربایجان غربی دو گامی است که می‌تواند حوزه جذب گردشگری و رونق و توسعه اقتصادی استان را متحول کند.
این در حالی است که در استان‌های هم‌جوار از جمله آذربایجان شرقی و شهر تبریز مراکز خرید بزرگی برای مردم احداث شده که با بهترین امکانات رفاهی خاطره زیبایی برای گردشگران به وجود می‌آورد ولی در استان آذربایجان غربی چنین چیزی وجود ندارد.
اصولا مراکز خرید محلی مناسب برای خرید انواع سوغاتی، زیورآلات، جواهرات، قالی، چرم پارچه، صنایع دستی و سوغاتی محلی هستند که دارای قیمت‌هایی پایین‌تر از مراکز خرید موجود در سایر منطقه های شهر می‌باشند.
در داخل این مراکز خرید فرش و قالی به صورت سنتی و از مد افتاده می‌بافند به صورتی که شما می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید و شما در همان جا به اتاق فرش می‌توانید بروید که در آن هر فرش بیان کننده داستان زیبایی می‌باشد. این مراکز خرید تمام کالاهای مورد نیاز شما را پوشش می‌دهد.
در این مراکز خرید کالاهای مورد نیاز خانواده‌ها برای خرید هفتگی و همچنین لباس‌های جدید و مد روز موجود می‌باشد. این مراکز خرید به وسعت‌های بالا دارای مغازه های زیاد و حتی برخی اوقات یک سینما که در آن فیلم‌های ترکی و خارجی را نمایش می‌دهند می‌توانند بهترین جا برای تهیه سوغاتی باشد. برندهای معروف ایران و دنیا در خرید به گردشگران کمک فراوانی می‌کند و دارای رستورانی هستند که در آن غذاهای بین‌المللی سرو می‌شود.
این در شرایطی است که آذربایجان غربی و شهر ارومیه دارای مرکز های خرید کوچک و پراکنده است و حین خرید از وضعیت بازار های کوچک و نبود امکانات کافی آزردگی خاطر به وجود می‌آید.
متأسفانه در استان آذربایجان غربی و مخصوصا در شهر ارومیه مرکز خرید بزرگ که بتواند از همه صنف‌ها فروشگاهی متمرکز را تشکیل دهد وجود ندارد و این یک نقصان بزرگ در شهر ارومیه است. حتی در شهرهایی هم که بازارچه های مرزی دارد مثل مهاباد و پیرانشهر چنین وضعیتی حاکم است.
اگر چه در برخی نواحی مثل خیابان دانشکده و استادان ارومیه پاساژهایی برای خرید است ولی پراکندگی و گستردگی بازارهای خرید و نبود هیچ نظارتی در توزیع و قیمت‌های فروشگاه‌های پراکنده در سطح شهر نیز معضل شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 2