کمبود روحانی در روستاهای آذربایجان غربی

کمبود روحانی در روستاهای آذربایجان غربی

سکینه اسمی
گروه اجتماعی : در حال حاضر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با مشکلات متعدد از جمله کمبود فضا، مشکلات مالی و زیرساختی، کمبود طلبه و… دست و پنجه نرم می کنند مشکلاتی که سالهاست به قوت خود باقی است. توجه به زیرساخت های فرهنگی و دینی در کنار ضرورت توسعه فعالیت های این بخش با توجه به قرار گرفتن آذربایجان غربی در راس هجمه های فرهنگی از مسایلی است که متاسفانه مورد غفلت و بی توجهی واقع شده است.
فاصله طولانی استان با استانداردهای کشوری در خصوص حوزه های علمیه با بیش از ۵۰ سال عقب ماندگی، این استان را در شرایطی قرار داده که متاسفانه به دلیل هم مرزی با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و… امروز شاهد نفوذ برخی آداب و رسوم و فرهنگ های بیگانه در جامعه به خصوص در بین جوانان هستیم.
این در حالی است که جمعیت چند میلیونی استان با وجود موقعیت حساس جغرافیایی و ضرورت آموزش و ترویج آموزه های دینی و قرآنی، امروز با کمبود روحانی در مدارس، روستاها، مساجد، مراکز فرهنگی و دانشگاهی مواجه است.
این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه به عنوان یکی از قطب های پذیرش طلاب خارجی مطرح است و در این زمینه از ظرفیت و پتانسیل های بالایی نیز برخوردار است که لازمه این امر، تجهیز و تقویت حوزه های علمیه در استان است.
به جای اینکه طلاب کشورهای همسایه برای یادگیری تعلیمات دینی به کشورهای عربی جذب شوند می توانند با حضور در این استان، با تفکرات صحیح دینی آشنا شوند.
*حوزه های علمیه آذربایجان غربی ازعقب ماندگی ۵۰ ساله رنج می برند
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر حوزه های علمیه استان از عقب ماندگی ?? ساله رنج می برد اظهارداشت: با وجود پیگیری های مستمر در سالهای اخیر هم اکنون مشکلات مالی، زیرساختی و… حوزه های علمیه به قوت خود باقی است.
حجت الاسلام محمد جواد قهرمانی با بیان اینکه حوزه های علمیه استان با استاندارد های کشور فاصله زیادی دارد افزود: بر اساس استاندارد های کشوری استان باید بیش از ۱۰ حوزه علمیه داشته باشد این در حالی است که با کمبود زیادی در این بخش مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه تمامی حوزه های علمیه استان فرسوده بوده و نیازمند بازسازی هستند گفت: در زمان حاضر هشت حوزه علمیه در شهرستان های تکاب، شاهین دژ، میاندوآب، نقده، ماکو، سلماس، خوی و ارومیه با یک هزار طلبه در حال فعالیت است که جوابگوی نیازهای استان نیستند.
حجت الاسلام قهرمانی نداشتن فضای مناسب برای طلبه ها، نبود سالن ورزشی در تمامی حوزه های علمیه، مشکل در تامین هزینه های جاری را از اهم مشکلات پیش روی حوزه های علمیه در استان عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی حوزه های علمیه در تامین نیازهای اولیه نیز دچار مشکلات اساسی هستند.
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی در خصوص حمایت های دولت از حوزه های علمیه پاسخ داد: با توجه به مشکلات پیش روی دولت شاهد توجه به حوزه های علمیه در استان هستیم اما با میزان کمک های صورت گرفته بیش از ?? سال زمان نیاز است تا این مراکز به حالت استاندارد برسند.حجت الاسلام قهرمانی با بیان اینکه هم اکنون استان و بخش های مختلف از جمله مدارس، دانشگاه ها، ورزشگاه ها و… استان با کمبود روحانی مواجه است اعلام کرد: با وجود نیاز بالای استان هم اکنون یک هزار طلبه و روحانی در مراکز حوزه علمیه مشغول تحصیل و فعالیت هستند این در حالی است که استان به ۱۰ هزار روحانی نیاز شدید دارد.
وی با انتقاد از کمبود روحانی در روستاهای استان گفت: آذربایجان غربی نزدیک سه هزار روستا دارد که بیشتر آنها روحانی نداشته و نیازمند شدید روحانی هستند اما ۱۰۰ روحانی ثابت که در روستاها مستقر باشند نیز نداریم.
حجت الاسلام قهرمانی با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه های علمیه استان با ترزیق اندک اعتبارات قابل حل نیست عنوان کرد: برای حل مشکلات زیرساخت حوزه های علمیه به خصوص در استان نیازمند کار جهادی و همت ویژه مسئولان هستیم.
مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در کنار کمبود روحانی نیازمند تربیت روحانیون و نیروهای انسانی با نیاز روز جامعه هستیم افزود: جوانان امروز با توجه به ظهور و بروز تکنولوژی های روز دنیا نیازمند استفاده از ابزارهای ویژه آموزشی و تربیتی هستند که در این خصوص باید طلبه و روحانیون خود را با روش و نیازهای روز مجهز کنند.
حجت الاسلام قهرمانی با تاکید بر جذب مشارکت های مردمی در خصوص توسعه زیرساخت و فعالیت های حوزوی در استان گفت: بدون مشارکت و همراهی مردم و مسئولان نمی توان به توسعه فعالیت های مراکز دینی به خصوص حوزه های علمیه امیدوار بود.
*لزوم توسعه فعالیت مراکز دینی و حوزوی در کشورهای همسایه
حجت الاسلام قهرمانی در خصوص ضرورت توسعه فعالیت های حوزوی در کشورهای همسایه گفت: آذربایجان غربی در کنار مشکلات متعددی که پیش روی حوزه های علمیه خود دارد یکی از استانهایی است که ضرورت توسعه و ترویج فعالیت های دینی در کشورهای همسایه را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اعلام نیاز و درخواست کشورهای همسایه در خصوص تبادلات دینی و فرهنگی با استان به ویژه در زمینه اعزام مبلغ و روحانی گفت: اکثر کشورهای همسایه از جمله جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان علاقمند به تبادلات روحانی، مبلغ و فعالیت های دینی هستند اما زمانی که استان از تامین نیازهای اولیه خود عاجز است چگونه می توان به توسعه فعالیت های دینی در خارج از کشور امیدوار بود.
مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی به حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان(باکو) اشاره کرد و افزود: این امر نشان از علاقمندی بالای کشورهای همسایه در راستای گسترش ارتباطات و تبادلات دینی و فرهنگی است که باید مورد توجه مسئولان کشوری باشد.
حجت الاسلام قهرمانی با اشاره به نقش علما و روحانیون در توسعه و تبلیغ مبانی دینی و اسلامی در جامعه گفت: با توجه به شرایط خاص استان نیازمند حضور علما و روحانیون برای تبلیغ علوم دینی و اسلامی در مراکز فرهنگی و تدریس در حوزه های علمیه استان هستیم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج + = 7