پیش بینی افزایش قیمت سیب در آذربایجان غربی

پیش بینی افزایش قیمت سیب در آذربایجان غربی

گروه گزارش: افزایش قیمت سیب به دنبال کاهش میزان تولید آن در آذربایجان غربی سرآغاز و تلنگری برای به صدا درآمدن زنگ نابسامانی این محصول در سطح استان همانند سال‌های گذشته است.
سیب به عنوان یکی از محصولات مهم باغی آذربایجان غربی امسال به دلایل مختلف از جمله سرمازدگی دیررس بهاره، با کاهش قابل توجه تولید مواجه خواهد بود، این در حالی است که سال گذشته کیفیت بالا و تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب با رشد ۵۶ درصدی باعث بلاتکلیف ماندن ۷۵۰ هزار تن سیب در ۲۹۱ واحد سردخانه شد.
مشکل بازار پس از تولید چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی است که همه ساله با فرا رسیدن فصل آغاز برداشت محصولات از جمله سیب رخ می‌نماید، به نظر می‌رسد امسال نیز مشکلاتی بر بازار این محصول سایه افکنده و مسئولان، کشاورزان و مردم را در آشفتگی خود سردرگم کرده و با توجه به کاهش قابل توجه تولید، بازار سیاه سیب در استان در صورت عدم برنامه ریزی و نظارت دقیق ایجاد شود.
آذربایجان غربی طی سال‌های اخیر رتبه اول کشور را در تولید سیب را به خود اختصاص داد و به دنبال این روند تنظیم بازار سیب کشور از طرف رئیس جمهور به استان تفویض اختیار شد ولی با این وجود طی سال گذشته ۶۰۰ هزار تن سیب روی دست کشاورزان ماند و دولتمردان در آخرین لحاظ به داد کشاورزان رسیده و سیب مازاد را به خارج از کشور صادر کردند.
طی سال گذشته هر کیلو سیب درختی ۳۰ درصد کمتر از قیمت سال ۹۰ از باغدار خریداری می‌شد در صورتی که باغات با تورم و افزایش هزینه‌ تمام شده روبرو بودند، این در حالی است که امسال با توجه به کاهش میزان تولید افزایش قیمت این محصول دور از تصور نبوده و باید منتظر ماند و دید دولت در این راستا چه اقدامی می‌کند.
*کاهش حدود ۷۰۰ هزار تنی تولید سیب در آذربایجان غربی
مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه آذربایجان غربی مسئولیت تنظیم بازار سیب کشور را بر عهده دارد، افزود: سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب در سطح استان تولید شده بوده که امسال این میزان بر اساس پیش بینی‌های انجام شده به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد.
علیرضا عصمت پرست با اشاره به خرید سیب صنعتی و آغاز فعالیت‌های واحدهای تولیدی، اظهار داشت: فعلا قیمت خرید سیب توسط واحدهای صنعتی اعلام و از کشاورزان خریداری می‌شود ولی برنامه ریزی برای متعادل سازی قیمت و توجیه واحدهای صنعتی در حال انجام بوده که امیدواریم در فصل برداشت این محصول در استان عملیاتی شود.
وی مهم‌ترین مشکل حال حاضر بازار سیب را کمبود محصول دانست و ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی و تفاهم نامه های رسمی امضا شده با تجار هندی امسال مشکلی از بابت فروش محصول باغی و مواد فرآوری شده از سیب توسط واحدهای تولیدی نداشته و تنها مشکل کاهش میزان تولید و کمبود محصول خواهد بود. *سیب فرآوری شده صادر شود
مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با اعلام اینکه همچنین امسال در بحث ذخیره سازی سیب نیز مشکلی وجود نخواهد داشت، اعلام این کرد: این در حالی است که به دلیل کاهش میزان تولید احتمال افزایش قیمت این محصول در بازار کشور وجود داشته که برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی اقدامات لازم انجام می‌شود.
عصمت پرست خواستار صادرات محصول فرآوری شده از سیب برای حفظ ارزش افزوده ناشی از فرآوری با توجه به حضور فعال صنایع تبدیلی کشاورزی در استان شد و اعلام کرد: حفظ ارزش افزوده محصول یکی از موضوعات اصلی در بحث صادرات محصولات تولیدی آذربایجان_غربی بوده که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
وی با اشاره به استقبال هندی‌های از خرید محصول باغی، کنسانتره، پوره و برگ سیب یادآور شد: امیدواریم طی یک ماه آینده این موضوع توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت، استانداری و نهادهای مربوطه نهایی شود تا در بحث صادرات سیب امسال مشکلی نداشته باشیم.
*برنامه کشوری خرید سیب هنوز ابلاغ نشده است
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه هنوز برنامه کشور خرید و ذخیره سازی سیب به استان ابلاغ نشده، افزود: امیدواریم تا ۱۵ مهرماه سال جاری این برنامه برای آغاز عملیات اجرایی به استان ابلاغ شود.
محمد دهقان با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی‌های انجام شده و قیمت سیب سردرختی در سطح استان نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت روبرو خواهد شد که میزان این افزایش مشخص نبوده و این در حالی است که قیمت‌ها افزایش قابل توجهی نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت در صادرات سیب و تنظیم بازار میوه داخل نقش اصلی را در این حوزه ایفا می‌کند ادامه داد: قیمت خرید و میزان ذخیره سازی سیب برای صادرات و تنظیم بازار میوه شب یلدا و شب عید هنوز مشخص نشده است.سطح زیر کشت بارور سیب در آذربایجان_غربی ۴۰ هزار و ۹۸۶ هکتار برآورد می‌شود که میانگین تولید این محصول در استان ۱۶ تن در هکتار است، باغ‌های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص ۴۵ درصد از این باغ‌ها در رتبه اول است و شهر های سلماس، مهاباد، اشنویه نقده و میاندوآب بعد از آن قرار دارند. کارشناسان جهاد کشاورزی معتقدند در صورت فراهم آمدن شرایط این استان قادر است حتی سالانه دو میلیون تن سیب نیز تولید کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


چهار − 1 =