پایانی بر حکایت پرماجرای صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز ایران و ترکیه

پایانی بر حکایت پرماجرای صف‌های طولانی کامیون‌ها  در مرز ایران و ترکیه

گروه گزارش: حکایت پرماجرای تشکیل صف‌های طولانی در مرز ایران و ترکیه در گمرک بازرگان که چندی پیش نفس رانندگان کامیون‌های ترانزیتی را بریده بود بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان با همکاری گمرکات دو کشور این مشکل رفع و پایانی برای این داستان پرتکرار رقم خورد.
گمرک بازرگان دومین مرز رسمی و زمینی کشور به دلیل هم مرزی با کشور ترکیه دروازه ترانزیتی ایران به کشورهای اروپایی بوده و از جایگاه بالایی در مبادلات اقتصادی و تردد مسافران از کشور به خارج برخوردار است، ولی طی سال‌های اخیر درگیر معضلی به نام تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌ها بود.
هر چند طی نشست‌های استانداران استان‌های مرزی دو کشور، در جریان دیدارهای مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی دو کشور، ناظران گمرکات، هیئت‌های پارلمانی این موضع مطرح می‌شد، ولی با وجود تفاهم نامه‌های رسمی امضا شده فی مابین این مشکل لاینحل مانده بود.
مشکل تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز بازرگان آه از نهاد رانندگان درآورده بود تا جایی که معاون وزیر راه و شهرسازی در آخرین سفر خود به آذربایجان غربی و بازدید از گمرک بازرگان دستورات لازم را مبنی بر ضرورت رفع مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن را داد.
حال حدود ۵۴ روز از سفر کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به آذربایجان غربی می‌گذرد که ناظر گمرکات آذربایجان غربی خبر از رفع مشکل تشکیل صف‌های طولانی در گمرک بازرگان در مرز ایران و ترکیه با همکاری طرف ترک خبر داده و می‌گوید، هم اکنون اوضاع عادی در این مرز حاکم شده است.
*سید احمدی: وضعیت ترخیص کامیون‌ها در گمرک بازرگان هم اکنون عادی است
میر هاشم سید احمدی ادامه داد: در پی ایجاد صف‌های طولانی در مرز جمهوری ترکیه و ایران در مرز بازرگان با حضور ۴۸ ساعته در مرز و انجام ملاقات حضوری با مسئولان ارشد گمرک طرف مقابل و ارائه راهکارهای عملیاتی مناسب و تفاهمات لازم در این خصوص صف‌های تشکیل شده به شدت کاهش یافت .
وی با اشاره به اینکه افزایش حجم صادرات منجر به تشکیل صف‌های طولانی ماشین‌های ترانزیت در این گمرک شده بود که برای جلوگیری از قاچاق باید هر ماشین ترانزیت کاملا بازرسی می‌شد، ادامه داد: با روان‌سازی انجام شده مشکل رانندگان در دو طرف مرز بر طرف و اوضاع مزر به صورت عادی در آمده است.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی در خصوص اینکه بر اساس برخی ادعاها امکانات تجهیزات و نیروی انسانی مناسب و کافی وجود ندارد، اظهار داشت: وضعیت کنونی راضی کننده بوده و مشکلی از بابت ترخیص کالا در این مرز از سوی گمرک وجود ندارد.
*بازرگان- گوربولاغ بزرگ‌ترین دروازه گمرکی ایران به ترکیه و اروپا
بازرگان- گوربولاغ بزرگ‌ترین دروازه گمرکی ایران به ترکیه و اروپا که همواره با حجم کاری بسیار بالایی روبرو است، گرفتار مشکل تشکیل صف‌های طولانی در هر دو سوی مرز بود که این مشکل رفع شده و امید می‌رود با تعامل سازنده گمرکات دو کشور این معضل بار دیگر گریبان رانندگان را نگیرد.ایران و ترکیه نیز همکاری‌های خوبی در خصوص فعالیت این مرز داشته و توافقاتی نیز برای ایجاد پنجره واحد برای به حداقل رساندن زمان امور گمرکی تریلرها و کامیون‌ها در مرز دارند که این توافقات هنوز اجرایی نشده که با توجه به حجم مبادلات فی ما بین باید این تفاهم نامه‌های از سوی دو کشور اجرایی شوند.
این منطقه نقطه انتهایی مسیر جاده ابریشم در ایران که از پل خاتون در مرز ترکمنستان شروع شده و پس از عبور از استان‌هایی خراسان سمنان، تهران، قزوین، زنجان و آذربایجان غربی عبور می‌کند، به عنوان مهم‌ترین و کوتاه‌ترین راه موجود در جهت مبادله کالا و مسافر از طریق ایران به اروپا محسوب می‌شود.
گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ زمانی که روستای بازرگان حدود ۴۰ خانوار جمعیت داشته، در این منطقه مستقر بوده است آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن ۹۸۶ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی از استان‌های استراتژیک در زمینه توسعه سطح تجارت خارجی به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


9 + چهار =