وقتی طوفان نمک دریاچه ارومیه از راه می رسد

وقتی طوفان نمک دریاچه ارومیه از راه می رسد

گروه اجتماعی: سال ۹۶ را در حالی به پایان می رسانیم که بحران خشک شدن دریاچه ارومیه با وجود وعده های دوبل رئیس جمهور برای احیا نگین آذربایجان، این روزها حال ناخوش و بغرنجی دارد.
مطالبه مردم آذربایجان در حالی توسط دولت با عدم تزریق بودجه مناسب و کار درست به فراموشی سپرده شد که به گفته ی خود روحانی جان ۱۴ میلیون نفر با خشک شدن این دریاچه و به پا شدن طوفان های نمکی در معرض خطر قرار دارد. باوجود مهارشدن روند خشک شدن دریاچه ارومیه طی دوسال اخیر، بستر شن و نمکی که پیش از این زیر آب بود، حالا بیش از هر وقت دیگری مستعد روان شدن در طوفان‌هاست
.در سال ۱۳۹۳ آزمایشی برای بررسی تاثیر طوفان‎های گرد و غبار بر سلامتی کودکان سن مدرسه انجام شد و ۸۸ دانش‌آموز از روستاهای آق‌گنبد، گیمچی و سرای در استان آذربایجان شرقی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج بررسی نشان می‌داد که خشکی دریاچه ارومیه تا همین مرحله هم سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. ۲۱ درصد از دانش آموزانی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، گفتند که تنفس با خس‎خس سینه را تجربه کرده‌اند. ۱۴ درصد آنها در سال‌های گذشته خس‌خس سینه داشتند و ۳۰ درصدشان از وجود سرفه‎های خشک، ۱۳درصد صدای سوت در تنفس، ۸درصد صدای سوت در سال‌های گذشته و ۱۰ درصد اختلالات خواب به دلیل تحریک سیستم تنفسی گزارش دادند. در این بین ۹ درصد دانش آموزان هم دچار گرفتگی مجاری و محدودیت تنفس بودند.گرچه طبق اعلام مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در خصوص مهار ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه تقریباً در تمام حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۸۰ درصد ریزگردها مهار شده‌اند ولی در تند باد شدید دو روز گذشته که بنابه اعلام کارشناسان سرعت آن در برخی مناطق استان ۹۰تا۱۰۰کیلومتر برآورد شده بود میشد به طور محسوس شمه ای از طوفان نمکی حاصل از بخش ساخل خشک شده شرقی دریاچه ارومیه حس کرد.
متاسفانه موضوعی که به چالشهای خشک شدن دریاچه ارومیه می افزاید سمت بادهای غالب استان است رژیم بارندگی در استان آذربایجان شرقی مدیترانه ایست و در اغلب نقاط استان بیشترین بارشها در ماه های فروردین و اردیبهشت اتفاق می افتد و فصل بهار پر بارش ترین فصل سال به شمار می آید .
سمت وزش باد های غالب استان عموما شرقی و شمال شرقی است و در مرکز استان تقریبا در طول تمام ماه های سال با جهت شرقی وزیده و در ماه های سرد سال سرعت بادهای غالب استان کمتر از ماه های گرم سال است . به طور خلاصه بادهای استان دارای تقسیم بندی زیر است:
-بادهای شرقی معروف به مه یلی( باد مه) که در تمام فصول سال از طرف شرق استان می وزد و بادی سرد و مرطوب است.
-بادهای غربی معروف به آق یلی ( باد سفید) خوانده شده و به گرمیج معروف است که موجب افزایش تبخیر خشکاندن زمین می گردد که به دنبال آن حرکت ابرهای باران زا و ریزش باران آغاز می شود ، این باد رطوبت دریای مدیترانه را با خود همراه می آورد.
– باد های شمالی که در فصل سرد به این استان می وزد ،در این حالت بادهای شمالی و شمال شرقی در سطح استان می وزد.
– بادهای جنوبی ،این باد موجب افزایش دمای استان می گردد.– بادهای محلی ،در مناطق مختلف این استان شرایط گوناگون طبیعی موجب پیدایش بادهای مختلفی می گردد ،که دارای ویژگی های مختلفی می باشد ، نظیر مراغه یلی ( باد مراغه ) ، هشتری یلی (باد هشترود) و … که درکوهستان های سهند و مراغه می وزند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تبریزبیدار؛ علاوه بر معضل طوفان های نمکی دریاچه ارومیه متاسفانه شاهد قرارگیری کارخانجات صنعتی و پالایشگاه درست در مسیر وزش بادهای غالب قرار داریم که این امر سطح کیفی هوای تبریز را با چالش جدی مواجه میگرداند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


2 × = دوازده