معاون سازمان محيط زيست کشور با فاجعه خواندن ساخت ميان‌گذر درياچه اروميه:

وزارت راه آماده همکاری با سازمان محیط زیست برای تعیین تکلیف میان گذر است

وزارت راه آماده همکاری با سازمان محیط زیست برای  تعیین تکلیف میان گذر است

گروه خبر: معاون امور تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت:طی مذاکراتی که رییس این سازمان با وزیر راه سابق داشت، این وزارتخانه برای تعیین تکلیف میانگذر شهید کلانتری اعلام همکاری کرد.
به گزارش آرازآذربایجان، مسعود باقرزاده کریمی در نشست بررسی اثرات جاده میانگذر شهید کلانتری بر خشکی دریاچه ارومیه افزود: سازمان محیط زیست نیز آمادگی کامل را برای همکاری دارد. وی تاکید کرد: ما دخالت خود در حوضه را به حد اعلا رساندیم و اکنون در فرایند اجبار قرار گرفتیم تا تصمیاتی برای میانگذر گرفته شود. باقرزاده کریمی ادامه داد: ایجاد میانگذر دریاچه ارومیه از پیش از انقلاب مطرح بود اما طرح های اجرایی آن از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد، البته سیاست سازمان محیط زیست از همان ابتدا مخالفت با احداث آن بود. وی افزود: زمانی که ستاد احیا تشکیل شد یکی از سوالات اصلی این بود که تاثیر این پل بر وضعیت دریاچه چقدر است و باید با آن چه کار کنیم.
باقرزاده کریمی اظهار داشت: جریان گردشی شور یکی از دلایلی است که رسوب گذاری نمکی در دریاچه اتفاق نیافتد؛ اما اگر متوقف شود رسوبگذاری چندین برابر می شود که اکنون رسوبگذاری بالا در دریاچه را به میانگذر ربط می دهند.
معاون امور تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به شرایط حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید یک سری تصمیمات گرفته شود مبنی بر اینکه میانگذر را همین طور که هست بپذبریم یا اینکه تغییراتی در آن ایحاد کنیم. وی گفت: خوشبختانه این نگاه و فرایند جدی گرفته شده و امیدوارم بررسی ها با دقت نظر و موشکافی پیش رود؛ البته تصمیمات نباید خیلی آرمان گرایانه باشد بلکه باید به توجه به واقعیات به آن بپردازیم.
باقرزاده کریمی افزود: مشاهدات نشان می دهد زمانی که آب شیرین وارد حوضه می شود نمک های کف بستر حل می شود و این مساله موجب بیشتر شدن عمق بستر می شود البته عده ای هم مخالف این نظر هستند بنابراین اخذ تصمیم بسیار مهم است.
وی اطهار داشت: هنوز به تصمیم قطعی و نهایی درباره رفتار با میانگذر نرسیده ایم شاید از لحاظ فنی نتایجی به دست آمده اما از لحاظ سیاستگذاری هنوز به نتیجه متحدی نرسیده ایم. معاون امور تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست به تغییرات مداوم بر دریاچه اشاره کرد و گفت: با ورود رسوبات از مصب رودخانه ها به بستر ، دریاچه همچنان در حال کوچک شدن است؛ حال این سوال پیش می آید که با ادامه این روند تکلیف میانگذر چه می شود.
باقرزاده گفت: اکنون ۵۰ هزار هکتار از عرصه پارک ملی دریاحه ارومیه کاملا چمنزار شده است؛ در واقع طبیعت خودش را با شرایط وقف می دهد اما این سوال پیش می آید با ادامه این روند تکلیف میانگذر ارومیه چه خواهد شد.
وی درباره تاثیر برداشت نمک از پایه های پل گفت: اکنون مجوز برداشت نمک ار بستر دریاحه را می دهیم اما اگر بررسی ها نشان دهد برداشت نمک از پایه های پل تاثیرگذار است کانون برداشت را به آن سمت هدایت خواهیم کرد. مسعود باقرزاده کریمی ، با اشاره به اینکه با ساخت این میان‌گذر، یک فاجعه زیست محیطی ایجاد کرده‌ایم، اظهار کرد: می‌خواستند با احداث این میان‌گذر مسیر شهر تبریز را به ارومیه هموارتر کنند و توجهی به معضلات بعدی آن نکرده بودند.
وی با بیان اینکه با احداث این میان‌گذر جریان‌های شوری آب را بیشتر کردند، افزود: افزایش سرعت رسوب گذاری نیز یکی از عوامل احداث این میان‌گذر در دریاچه ارومیه بود.
باقرزاده کریمی افزود: مطالعات زیادی در رابطه با شوری آب و رسوب گذاری دریاچه صورت گرفت که اثرات زیست محیطی و راهکار‌هایی برای آن ارائه شد.
وی ادامه داد: توجه به شرایط آبی دریاچه ارومیه نیز یکی دیگر از مطالعات انجمن‌ها و کارشناسان بود که بر اساس این مطالعات، پروژه‌هایی بسیاری اجرایی شد.معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم که توسط متخصصان و کارشناس بتوانیم اثرات زیست محیطی بر دریاچه ارومیه را مطالعه و راهکار‌هایی را برای احیای این دریاچه تدوین کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: برای احیای دریاچه ارومیه چاره‌ای جز افزایش دخالت‌های انسانی نداشتیم، اما میزان دخالت‌ها را به کمترین حد ممکن خواهیم رساند.
باقرزاده کریمی گفت: باید تصمیمات مهمی برای اثرات میان‌گذر دریاچه ارومیه اتخاذ کنیم. همچنین مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: انجمن های تخصصی توان بالایی در حل مسایل دارند از این رو درصدد هستیم تا از این ظرفیت برای حل بحران دریاچه ارومیه استفاده کنیم.
مسعود تحریشی در این نشست افزود: هدف ستاد احیا، این است که بتواند با اجرای اقدامات مصوب، الگویی در کشور ایجاد کند که با در نظر گرفتن شرایط قابل تعمیم به سایر نقاط باشد. وی اظهار داشت: به عنوان مثال اکنون دانشگاه شیراز با توجه به این مدل در حال احیای دریاچه بختگان است و یا دانشگاه اهواز برای مقابله با گرد و خاک استفاده می کند.
تجریشی ادامه داد: بر این اساس تصمیم گرفتیم از ظرفیت انجمن های تخصصی استفاده کنیم؛ انجمن ها می توانند جایگاه خوبی داشته باشند زیرا دست این مجموعه در بخش های مختلف در قالب تحقیق و گزارش باز است. معاون محیط زیست انسانی سازمان خفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین تلاش کردیم کارها دانشگاه محور پیش رود تا دانشگاه ها و همچنین انجمن ها وارد فضایی حرفه ای شوند.
وی افزود: بر این اساس بررسی تاثیر میانگذر بر دریاچه ارومیه به انجمن هیدرولیک ایران سپرده شد و اولین تجربه ما است؛ انتظار داریم به عنوان یک مدل بدون هیچ محدودیتی پیش رود. تجریشی تاکید کرد: به یک مجموعه خردمند با کمک دستگاه های اجرایی عضو انجمن ها از جمله انجمن هیدرولیک نیاز داریم تا به جمع بندی علمی برسیم. وی تاکید کرد: باید آن چیزی که از این مجموعه ها و نشست ها بیرون می آید بسیار اثرگذار باشد و بتواند مشکل میانگذر را حل کند یا حداقل شرایط را بهبود ببخشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


× 2 = شش