ورزش تضمین کننده نشاط و پویایی جامعه

ورزش تضمین کننده نشاط و پویایی جامعه

مرضیه دهقانی
گروه گزارش: روز تربیت بدنی و ورزش فرصت گرانبهایی است تا بار دیگر بر اهمیت این علم و تاثیر ورزش کردن بر سلامت جسم و روح تاکید شود، عاملی مهم که تضمین کننده نشاط و پویایی افراد جامعه به شمار می رود.
تربیت بدنی در واژه به معنای پرورش بدن به وسیله ورزش های گوناگون است، این ورزش ها فعالیت های فیزیکی مختلفی را شامل می شود که هر کدام تعریف و روش های خاصی دارد و افراد می توانند آن را به صورت حرفه ای یا عمومی فردی و گروهی انجام دهند. تربیت بدنی امروز به عنوان یک علم شناخته شده است که در آن شیوه‌های گوناگون پرورش بدن به وسیله ورزش در مرحله های مختلف رشد، بررسی می شود.
تربیت بدنی و انجام دادن ورزش دستاوردهای مختلفی را به ارمغان می آورد که از آن جمله می‌توان حفظ سلامت، رشد قوای جسمانی کسب شادابی و نشاط، میل به موفقیت در وظایف حرفه ای و شغلی اشاره کرد. این اهداف در سه گروه جسمانی، روانی و اجتماعی دسته بندی می‌شوند. مطالعات نشان می دهد ورزش و فعالیت های فیزیکی علاوه بر سلامت جسم بر روان نیز موثر بوده است و در درمان یا کاهش افسردگی و اضطراب نقش مهمی را ایفا می کند. تغذیه مناسب و مصرف نکردن دخانیات و مشروبات الکی در کنار ورزش فرد را به بالاترین سطح سلامتی نزدیک خواهد کرد و بازدهی اجتماعی و اقتصادی او را افزایش می دهد.
تربیت بدنی و ورزش تا جایی اهمیت دارد که در اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر انجام دادن آن به عنوان یکی از امور روزمره زندگی و توسعه آن در میان همگان تاکید شده است. به همین منظور و برای گسترش بیشتر این امر، سازمان ها و نهادهای بسیاری به طور تخصصی و حرفه ای به فراگیر کردن ورزش و ایجاد زمینه لازم برای تحقق برنامه ورزشی برای همه می پردازند.پرورش نیروی جسمانی، تقویت روحیه سالم در افراد، توسعه و تعمیم ورزش هماهنگ ساختن فعالیت های تربیت بدنی و تفریح های سالم و همچنین ایجاد و اداره امور مرکزهای ورزشی از هدف های شکل گیری وزارت ورزش و جوانان به شمار می رود.
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک سازمان مستقل، غیر انتفاعی، دارای شخصیت حقوقی، دارای استقلال مالی و دور از هرگونه تبعیض نژادی، مذهبی، سیاسی و تجاری در اردیبهشت ۱۳۶۴ هجری خورشیدی به منظور حمایت از نهضت المپیک و بازی های مربوط به آن و همچنین ورزش آماتوری در ایران تشکیل شد.تشویق و ترغیب مردم به حفظ سلامت و تندرستی خود از راه مشارکت فعال در ورزش اجرای قانون و رعایت مقررات کمیته بین المللی المپیک، ارتباط پیوسته با کمیته بین المللی المپیک و کمیته های ملی المپیک کشورها و فدراسیون‏های بین المللی و قاره ای و شوراهای المپیک قاره ای برای حفظ نهضت المپیک و منافع فدراسیون‏های ملی ورزشی کشور و … از مهم ترین وظیفه های این کمیته است. روز تربیت بدنی و ورزش فرصت مغتنمی است تا به مدت یک هفته با برگزاری برنامه ها و آیین های مختلف بر آشنایی جامعه با اهمیت و کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش های همگانی تاکید شود. هفته تربیت بدنی در سال جاری با شعار «ورزش سلامتی، پویایی و معنویت» گرامی داشته می‌شود.اسماعیل درتاج با اشاره به نقش ورزش بر سلامت انسان گفت: یافته های علمی نشان می‌دهد ورزش کردن بر تمام جنبه های سلامت انسان تاثیرگذار است و بر پایه تحقیقات صورت گرفته عمر ارگانیک اندام های افرادی که از ۲۰ سالگی به طور منظم پنج روز در هفته در ساعت مشخصی از روز تمرین ورزشی دارند، در ۵۰ سالگی همانند یک فرد ۴۰ ساله عمل می کند یعنی ۱۰ سال جوانتر هستند. همچنین تاثیر ورزش بر سلامت روانی فرد به صورت کامل ثابت شده به طوری که بر اجتماعی بودن و توانایی تحمل استرس و رویارویی با مشکل ها و ناملایمات زندگی تاثیر دارد.
وی اضافه کرد: ورزش با اثرگذاری بر آمادگی‌های فیزیولوژیک مانند کاهش ضربان قلب، بهبود وضعیت تنفس و گردش خون و تاثیر بر ساختارهای استخوانی، عضلانی و عصبی به بهبود کیفیت زندگی و افزایش سطح سلامت فرد کمک می کند که این امر نگرش مثبت او به زندگی و آینده را به دنبال خواهد داشت و انجام دادن رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد را کاهش می‌دهد.این کارشناس تربیت بدنی با اشاره به چگونگی تاثیر ورزش بر ایجاد نشاط فردی و اجتماعی یادآور شد: ترشح اندورفین از مغز در هنگام ورزش به شادی و سرخوشی فرد کمک می‌کند. نشاط همچنین ارتباط مستقیمی با فعالیت جسمانی و سلامت انسان دارد. در مقیاس بزرگتر ورزش و پیروزی های ورزشی در سطح ملی و باشگاهی همانطور که در سال های از پیش مشاهده شده، باعث وجد و شادی بسیاری در میان اقشار مختلف جامعه شده است.
وی گفت: ورزش با هدف سلامت می تواند از سال های نخستین زندگی فرد حتی یک سالگی با انجام بازی به وسیله والدین با فرزندشان آغاز شود و برای کاهش آسیب های ورزشی شدت تمرین و بازی باید متناسب با سن و تفاوت های فردی به دقت طراحی و به اجرا گذاشته شود. والدین در سن بالاتر نقش تعیین کننده تری دارند چرا که باید با استعدادیابی فرزندشان آنان را به انجام دادن ورزش های مورد علاقه خود کودک تشویق کنند. آنان همچنین با انتخاب باشگاه مربی و حمایت های عاطفی خویش می توانند فرزندانشان را به طرف ورزش حرفه ای سوق دهند.اسماعیل درتاج با اشاره به نقش مدارس و معلمان تربیت بدنی در ایجاد فرهنگ ورزشی و ادامه آن در زندگی دانش آموزان تصریح کرد: مربیان می توانند زنگ ورزش را برای دانش آموزان با نشاط و جذابیت همراه کرده و اینگونه با علاقه مند کردن به ورزش بر سبک فعال بودن آنان در تمام مراحل زندگی اثر بگذارند. با این کار دانش آموزان نیز می توانند والدین غیرفعال و کم تحرک خود را به طرف ورزش سوق دهند تا اینگونه فرهنگ ورزش کردن به خانواده ها نیز راه پیدا کند.
وی با اشاره به برخی مشکل های ورزشی مدارس بیان داشت: کمبود مربی متخصص برای درس تربیت و بدنی و ورزش در مدرسه ها و کمبود تجهیزات از معضل هایی است که آموزش و پرورش با آن روبروست. در برخی مدرسه ها تجهیزات به چند عدد توپ و یک زمین آسفالت خلاصه می شود که این امر به عنوان مساله ای بزرگ دانش آموزان را از ورزش دلسرد کرده و مسائل بیشماری را برای سلامت نسل آینده به دنبال خواهد داشت.این کارشناس تربیت بدنی درباره راه های کشف استعداد برای انجام ورزش حرفه ای خاطرنشان کرد: ویژگی های فیزیولوژیک بدن مانند قد، طول دست و پا عضلات و … بر انجام دادن موفق یک رشته ورزشی تاثیرگذار است به همین دلیل پیش از آغاز ورزش حرفه ای فرد می تواند با مراجعه به متخصصان این زمینه استعداد فیزیکی و روانی خود را دریابد و سپس گام های بعدی را برای انجام دادن ورزش حرفه ای طی کند. در ورزش‌های حرفه ای این ثانیه ها هستند که موفقیت و مدال را برای فرد و کشورها رقم می‌زنند بنابراین استعداد یابی ها باید با دقت و اهمیت بیشتری انجام شود. استعداد یابی همچنین می تواند به وسیله کانون های مرتبط با این امر در رشته های مختلف در هیات های ورزشی استانی و شهرستانی صورت پذیرد.وی با اشاره به نقش لوازم و تجهیزات در انجام حرکات ورزشی گفت: برخی از این وسائل و ابزار باید به وسیله خود شخص تهیه شود و بخشی دیگر مربوط به زمین و تجهیزاتی است که در اختیار ورزشکار قرار می‌گیرد. کیفیت بسیار بالای لوازم مطرح شده برای ورزش غیرحرفه ای که تنها برای کسب سلامت جسمانی انجام می شود چندان ضروری نیست و فرد می تواند با استفاده از یک جفت کفش ورزشی معمولی و تجهیزات ساده در محیطی مانند پارک فعالیت خود را انجام دهد اما در ورزش حرفه ای داشتن تجهیزات استاندارد و مناسب نقش تعیین کننده ای را در کاهش آسیب‌های ورزشی و کسب موفقیت های ورزشکار ایفا می کند. باشگاه ها هم باید با طراحی تجهیزات و زمین های ورزشی بر پایه استانداردهای لازم به سلامت جامعه کمک کنند.
اسماعیل درتاج با بیان اینکه امکانات موجود در جامعه فاصله زیادی با استانداردهای موجود در دنیا دارد، تصریح کرد: مسئولان اقدام های خوبی را برای کمک به ورزش کشور آغاز کرده‌اند که از آن جمله می توان به تکمیل پروژه‌های نیمه کاره اشاره کرد. بخش ورزش برای بهبود کافی و پیشرفت به کمک های بیشتر دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.
ورزش همگانی یک مساله و نیاز همیشگی برای ارتقا سلامت جامعه است که برای انجام هر چه بیشتر آن برگزاری همایش های عمومی ورزشی مانند پیاده روی در روزهای پایانی هفته برای حضور تمام گروه های سنی مختلف جامعه توصیه می شود. این گونه فعالیت ها از چند سال پیش با همکاری فدراسیون های ورزشی آغاز شده و با استقبال مردم روبرو شده است. برنامه ریزی و اجرای برنامه های ورزشی برای کارمندان و کارکنان شرکت های مختلف نیز به بهره وری بیشتر آنان کمک خواهد کرد. همچنین آموزش شیوه های درست ورزش کردن نیز به انجام دادن درست آن و کاهش خطرات ناشی از ورزش یاری خواهد کرد. آموزش ورزش در خانه به وسیله ی صدا و سیما نیز بر گسترش ورزش همگانی موثر خواهد بود. این کارشناس تربیت بدنی افزود: در این میان افرادی که دارای سن بالا بوده و یا در دوره بازنشستگی به سر می برند، به دلیل نداشتن تحرک زیاد روزانه باید زمانی را به انجام ورزش و حرکات ورزشی ساده و کم خطر مانند پیاده روی اختصاص بدهند. بسیاری از مردم ورزش را در برنامه روزانه خود نمی گنجانند در حالی که ضرورت انجام دادن حرکت های ورزشی و ایجاد نشاط و تندرستی در فرد به اندازه ای است که باید مانند غذا هر روز به بدن شخص برسد تا زندگی انسان با سلامت ادامه پیدا کند.اسماعیل درتاج در پایان با اشاره به انجام ورزش دوره ای به وسیله برخی از افراد خاطرنشان کرد: مشاهده می شود که برخی از انسان ها برای رسیدن به یک هدف مقطعی مانند کاهش چند کیلو از وزن خود به ورزش روی می‌آورند و پس از دستیابی به هدفشان آن را رها می کنند و از آن فاصله می‌گیرند. گاهی اوقات نیز انجام دادن ورزش به صورت نادرست سبب آسیب به فرد و در نهایت دوری او از ورزش می‌شود. تنها زمانی که ورزش با آگاهی، شناخت و هدف درست انجام شود ادامه آن ممکن خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


+ دو = 5