گزارش//

نواخته شدن زنگ خطر افزایش تصادفات در آذربایجان‌غربی

نواخته شدن زنگ خطر افزایش تصادفات در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: افزایش تصادفات درون و برون شهری به ویژه درحوزه فوتی و جرحی از ابتدای سال جاری و سفرهای نوروزی مشهود بود و آمار افزایشی قابل توجهی داشتیم که به یکی از دغدغه های مسئولان و مردم تبدیل شده است که این دغدغه می تواند با فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک و همچنین بهبود زیرساخت‌ها رفع شود. آذربایجان غربی یکی از استان هایی است که همواره با کم بودن تصادفات در مسیرهای درون و برون شهری مشهور و معروف بوده و در سال های طولانی گذشته، حتی روند کاهشی تصادفات و فوتی ها طی سال های مختلف از طریق رسانه ها در این استان مخابره شده است.
اما امسال یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه های مسئولان به ویژه در حوزه مرتبط با ترددهای درون شهری و جاده ای، افزایش آمار تصادفات به ویژه در حوزه فوتی و جرحی بوده که در برخی اوقات، این افزایش نگران کننده نیز به نظر می رسید.
طبق آمار اعلامی از سوی مسئولان مربوطه، به طور متوسط در هر روز ۲ نفر در آذربایجان غربی قربانی سوانح رانندگی می شوند که این آمار به نظر می رسد در ادامه سال، حتی رو به فزونی نیز بگذارد.
بیش از ۴۰۰ گواهی دفن ناشی از تصادف در آذربایجان غربی
با اعلام مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی مشخص شد که در سال جاری برای ۴۵۲ نفر ( ۳۵۲ مرد و ۱۰۰ زن) گواهی دفن ناشی از تصادف در استان صادر شده که رقمی قابل توجه است؛ فزونی این آمار را وقتی درمی یابیم که گزارش های مربوط به سال های نه چندان دور را می بینیم و متوجه می شویم که در آن سال ها، این آمار در حدود ۱۲ ماه به این رقم می رسید و در حال حاضر در کمتر از هفت ماه محقق شده است.
موسی ادیب فر در مورد پرونده های مصدومان تصادف نیز گزارش داده و گفته که امسال نزدیک به هفت هزار پرونده در این بخش تشکیل شده که البته فقط ۲۳ مورد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
۲۵ هزار تصادف در ۶ ماه در آذربایجان غربی
چندی پیش هم فرمانده انتظامی آذربایجان غربی، آماری در مورد وضعیت ۶ ماهه تصادفات در استان داده بود؛ به گفته سردار رحیم جهانبخش، در این مدت بیش از ۲۵ هزار تصادف و ۳۷۳ فوتی در استان ثبت شده بود که باید هشت هزار و ۳۶۶ مصدوم را نیز به حادثه دیدگان این تصادفات اضافه کرد.
او ادامه داده بود که آمار مصدومان حوادث رانندگی در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دارد که رقم قابل توجهی است.به گفته فرمانده انتظامی آذربایجان غربی، با وجود تاکید بر رعایت قوانین راهنمایی رانندگی متاسفانه برخی رانندگان با عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تصادفات بسیاری را موجب می شوند؛ در مسیر مهمی مثل گردنه قوشچی که تصادفات زیادی در آن رخ می دهد، حداکثر سرعت در گردنه‌ها ۸۵ کیلومتر بر ساعت در ‌پیچ‌ها، و سرعت قانونی در مسیر مستقیم ۹۵ کیلومتر بر ساعت است که در مواقع متعددی رعایت نمی شود.
سردار جهانبخش با بیان اینکه بی توجهی به سرعت قانونی باعث بروز حادثه می شود، اضافه کرده بود که برخی رانندگان با رانندگی پر سرعت حتی با سرعت ۱۶۰ کیلومتری در این مسیر جان دیگر رانندگان را تهدید می‌کنند و پلیس با این موضوع برخورد می‌کند.
وضعیت تصادفات در آذربایجان غربی خوب نیست
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی هم در این خصوص با اشاره به اینکه موضوع کاهش تصادفات در سطح استان نیاز به یک کار جمعی دارد، گفت: انتظار می‌رود که با مشارکت شهروندان و همراهی و همکاری سایر دستگاه‌های استان به نقطه‌ای برسیم که آمار تصادفات منجر به فوت، به صفر برسد.
سرهنگ حجت مشتاق اظهار کرد: اصلاح زیرساخت‌ها و رفع نقاط حادثه خیز محورهای مواصلاتی باید از اولویت های اساسی سازمان ها در کاهش تصادفات جاده ای و درون شهری در سطح استان باشد و در این خصوص نیز بازخورد سنجی مناسب صورت گیرد.
وی میزان تصادفات در استان در هفت ماه نخست امسال را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایشی دانست و افزود: به طور کلی میزان تصادفات استان وضعیت خوبی ندارد و امیدواریم که این وضعیت کنترل شود.
او تاکید کرد که شهروندان اصول ایمنی را رعایت کرده و به هشدار و توصیه های پلیس توجه کنند تا میزان حوادث کاهش یابد.در کنار رعایت قوانین و مقررات و همچنین توجه به هشدارهای پلیسی در کاهش سرعت، سبقت و افزایش فاصله با خودرو جلویی به ویژه در جاده ها که به گفته پلیس، عوامل اصلی کاهش تصادفات نیز همین موارد به شمار می رود، اجرای طرح های زیرساختی در جاده ها و جلوگیری از بروز تصادفات سهمگین به ویژه شاخ به شاخ که در اکثر موارد، سرنشینان هر ? خودرو فوت می کنند، نیز می تواند در کاهش فوتی ها نقش بسزایی داشته باشد.
مدیرکل راهداری آذربایجان غربی: ۷۰ درصد عوامل تصادفات، انسانی است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در این باره معتقد است که افزایش شاخص های ایمنی تردد جاده ای در استان نیازمند همکاری تمامی دستگاه های مرتبط بوده و از همه ظرفیت ها باید برای این امر استفاده شود.ایرج دست نشان افزود: بهبود وضعیت ایمنی محورهای مواصلاتی و روان سازی آن یکی از وظایف مهم مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای است که همت و تلاش همه ارگان های مرتبط زمینه ساز انجام این مهم به نحو احسن خواهد بود.وی اضافه کرد: سه عامل انسانی، جاده ای و محیطی دارای بیشترین سهم در تصادفات هستند و کاهش این خطرات مستلزم انجام برنامه‌ریزی و اقدامات کارشناسی است.به گفته وی بر اساس پژوهش های انجام گرفته بیش از ۷۰ درصد از عوامل تصادفات ناشی از عوامل انسانی است و ۳۰درصد باقی مانده مربوط به سایر عوامل می شود و آموزش های مردمی می تواند اصلی ترین عامل کاهش در تصادفات جاده ای باشد.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی اظهار کرد: هرچند با جذب و تزریق اعتبارات تلاش می شود تا نقش جاده را در تصادفات و تلفات ناشی از آن به حداقل رساند ولی موانع انسانی در برخی محور های مواصلاتی استان باعث شده تا از عرض جاده ها کاسته شود که لزوم ورود دادستانی برای رفع موانع جاده ها بسیار ضروری است.
توسعه بزرگراه ها و افزایش ایمنی راه ها باید در دستور کار مسئولان امر باشد
رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی هم در این خصوص با اشاره به اینکه برخی رانندگی های پرخطر وحادثه آفرین در معابر شهری و برون شهری استان موجب فوت تعداد زیادی از شهروندان می شوند، گفت: رانندگان پرخطر مشمول مجازات های سنگین و اثربخش خواهند شد. ناصر عتباتی افزود: نباید امنیت و آرامش جامعه و مردم، تحت الشعاع رانندگی های پرخطر قرار گیرد و باید مجازات‌های اثربخش در این خصوص در دستور کار قرار گیرد تا این نوع رانندگی ها تکرار نشود.وی ادامه داد: ما وظیفه داریم تا با نهادینه کردن فرهنگ ترافیک به بهبود وضعیت رانندگی در جامعه کمک کنیم و به این مهم توجه داشته باشیم که فوت یک فرد در تصادف، چه هزینه هایی برجامعه تحمیل می کند.
رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات خوبی درحوزه راهداری صورت می گیرد، گفت: اما باید به جبران عقب ماندگی های گذشته نیز بپردازیم.عتباتی با اشاره به متولی نداشتن برخی راه‌های مواصلاتی افزود: مگر می‌شود در جامعه مسیر مواصلاتی داشته باشیم ولی متولی نداشته باشیم؟
وی اضافه کرد: اغلب پل های برون شهری فاقد حفاظت، علامت هشدار دهنده و جدا کننده هستند و ‌برای نصب این موارد، نیاز به جذب اعتبار است که باید این امر صورت گیرد.
وی با بیان اینکه استان ما ازحیث راههای ارتباطی واقعا محروم است، ادامه داد: باید بزرگراه‌ها توسعه یافته و همچنین ایمنی راه‌ها تقویت شود.رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست، افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و شرایط آب و هوایی استان امکان دارد تصادفات افزایش یابد که بر همین اساس تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات باید صورت گیرد.
ضرب الاجل ۶ ماهه برای اصلاح تمام نقاط حادثه خیز در آذربایجان غربی
دادستان عمومی و انقلاب ارومیه هم با بیان اینکه در حدود ۶ سال گذشته بیش از ۵۸ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که تنها ۱۱ مورد آن مرتفع شده است، گفت: در ۶ ماه آینده باید تمام نقاط حادثه خیز استان اصلاح شود.حسین مجیدی ادامه داد: پس از ۶ ماه در نقطه حادثه خیز اگر حادثه ای رخ دهد، مدیر مربوطه تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد.
وی به روشنایی راههای ارتباطی و مواصلاتی اشاره کرد و افزود: در ۲ ماه آینده نباید هیچ راه ارتباطی بدون روشنایی باشد و تمام نقاطی که نیازمند روشنایی هستند، اعم از درون شهری و برون شهری از روشنایی بهره مند شوند.وی بر نصب دوربین در راههای ارتباطی تاکید کرد و گفت: طی ۶ ماه آینده باید نصب دوربین ها صورت گیرد و اگر استانداردها و مولفه های کشوری درحوزه نصب دوربین رعایت نشود، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.مجیدی به رفتارهای پرخطر برخی رانندگان اشاره کرد و افزود: کورس گذاشتن و نظم عمومی را برهم زدن و آرامش خانواده ها را به هم ریختن تشکیل پرونده کیفری را به دنبال خواهد داشت. وی اضافه کرد: همچنین با رفتارهای پرخطر دیگر نظیر حرکت هایی با موتورسیکلت ها که در برخی شهرها صورت می گیرد، برخورد جدی خواهد شد.با توجه به مطالب مطرح شده، هر سه عامل انسانی، راه و خودرو در بروز تصادفات نقش بسزایی دارند که حتی وجود مشکل ایمنی در راه و خودرو می تواند عامل انسانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ هرچند که علاقه انسان به سرعت و پس درآمدهای آن از جمله سبقت از خودروهای با سرعت کمتر و همچنین کم کردن فاصله با خودرو جلویی و انحراف به چپ از مهمترین عوامل بروز تصادف بوده که می توان با فرهنگسازی از بروز آنها جلوگیری کرد.ضمن اینکه ساخت مسیرهای بزرگراهی و آزادراهی و افزایش عرض جاده ها نیز این عامل را به کلی از بین می برد و تصادفات شاخ به شاخ را به صفر می رساند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، بهبود همه این موارد نیازمند بهسازی زیرساخت های جاده ای و شهری و همچنین بهبود فرهنگ ترافیک و رانندگی در جامعه است که باید همگان بر آن اهتمام داشته باشند تا روزی به میزان تصادفات فوتی یا جرحی صفر نزدیک شویم.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = هفت