تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد میزبان ۳۵ هزارپرنده مهاجر است

تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد میزبان ۳۵ هزارپرنده مهاجر است

آراز آذربایجان- رئیس اداره محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد میزبان ۳۵ هزار پرنده مهاجر است.
فاروق سخنور در این زمینه اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های مطلوب سال آبی جاری، تالاب بین‌المللی کانی برازان این شهرستان این روزها میزبان بیش از ۳۵ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.
وی ادامه داد: این پرندگان با شروع فصل سرما در مناطق شمالی، وارد این پهنه آبی شده و به دلیل احیای این تالاب و شرایط زیستی مناسب تعدادشان در مقایسه با دو ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.
سخنور گفت: بارندگی‌های اخیر از یکسو و از طرف دیگر انتقال ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به این تالاب موجب احیای آن شده و زمینه بسیار مناسبی را برای زیست و استراحت پرندگان مهاجر در این پهنه آبی به وجود آورده است.
وی تصریح کرد: پرندگان مهاجر شامل خوتکا، فلامینگو، غاز خاکستری، پلیکان، انواع مرغابی سرسبز و حنایی، تاجدار، فیلوکس، فلامینگو، کشیم بزرگ و کوچک، تنجه، آنقوت، خروس کولی، انواع آبچلیک، کاکایی ارمنی و سرسیاه و پرستوی دریایی هستند.
سخنور، با بیان اینکه در میان این پرندگان مهاجر، پرندگان کمیابی چون اردک سرسفید، خروس کولی دم سفیدو مرمری نیز دیده می‌شود، گفت: مدت توقف این پرندگان در تالاب کانی برازان متفاوت بوده و بعضی از گونه‌ها تنها چند روز توقف دارند و برخی دیگر مدت بیشتری در این تالاب به استراحت می‌پردازند.
وی افزود: علاوه بر گونه‌های بومی تالاب کانی برازان، برخی از گونه‌ها زمستان خود را در این تالاب سپری می‌کنند و در فصل بهار دوباره به مناطق شمالی تر می‌روند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد اضافه کرد: این تالاب به دلیل تنوع غذایی و شرایط مناسب به یکی از استراحت گاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده و همه ساله پذیرای شمار زیادی انواع پرندگان مهاجر است.
تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می‌شود با وسعتی افزون بر یکهزار هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۴ ب.ظ

دیدگاه


سه × 6 =