ایمن سازی جاده های آذربایجان غربی در رکاب ناوگان مجهز حمل و نقل

ایمن سازی جاده های آذربایجان غربی  در رکاب ناوگان مجهز حمل و نقل

الناز ملک زاده
گروه گزارش:جاده های نا امن آذربایجان غربی با ۶۷ نقطه حادثه خیز سالانه تلفاتی بیشتر اززلزله دارد، ولی در این میان آرام بودن جریان شکار جان انسانها توسط غولهای آهنی و جاده ها، مسئولان را به فکر کاهش تلفات و آثار زیانبار این فاجعه انسانی باز کرده است.
به گزارش مهر، تصادفات رانندگی در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی سالانه جان بالغ بر ۵۰۰ تن از هموطنان را می گیرد، که این امر نیازمند ریشه یابی مشکل بوده که در رانندگان، جاده ها و ایمنی ناوگان حمل و نقل بررسی می شود.
سیر صعودی آمار تلفات جاده ای در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی طی سالهای اخیر، از دید کارشناسان دلایل مختلفی از جمله افزایش خودرو و عدم توجه به قوانین رانندگی نبود بزرگراه و آزاد راه، نبود پزشک متخصص در اورژانس ها طی ایام خاص، نبود نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه خیز محورها، ایمن نبودن خودروها و حتی عدم اجرای دقیق قوانین و مصوبات در برخی مواقع دارد.مجروح و معلولیت نیز بعد سنگین دیگر تصادفات در محورهای آذربایجان غربی است، هر چند به گفته رئیس پلیس راه آذربایجان غربی سهم جاده ها در سوانح رانندگی ۱۰ درصد و انسان عامل ۶۰ درصد تصادفات است، ولی این در حالی است که دستگاهها باید با اجرای طرحهای فرهنگ سازی به جای شانه خالی کردن از مسئولیتها نسبت به کنترل و کاهش عامل اثر بخش سوانح اقدام کنند.
متاسفانه عدم توجه به جلو، خواب آلودگی رانندگان و سرعت و سبقت غیر مجاز رانندگان که رتبه اول سوانح جاده ای آذربایجان غربی را با وجود کوهستانی و صعب العبور بودن برخی محورها به خود اختصاص داده، نیز بهانه خوبی به دست مسئولان برای شانه خالی کردن از زیر بار وظایف خود داده است.
*ایمن سازی جاده های آذربایجان غربی ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
با نگاهی به روند تصادفات بوقوع پیوسته طی سالهای اخیر در محورهای ارتباطی برخی محورها در شمال و جنوب و مرکز استان بیشترین آمار تصادفات و تلفات را به دلیل دارا بودن نقاط حادثه خیز به خود اختصاص داده اند که برای ایمن سازی این نقاط اداره کل راه شهرسازی از اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی سخن می گوید.اعتباری که با توجه به روند تخصیص اعتبارات عمرانی کشور نباید انتظار داشت که در کمترین زمان ممکن به استان تخصیص یابد این معضل در حالی است که آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و یدک کشیدن دروازه ورود ایران به اروپا حتی یک کیلومتر بزرگراه و آزادراه ندارد.
استاندارد نبودن راهها، فرسودگی ناوگان و مشکلات مدیریتی نیز مشکلات را تشدید و با وقوع تصادفات مرگبار در محورهای ارتباطی اعتماد مردم مبنی بر استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی کم شده و اقتصاد این بخش نیز با معضلات زیادی روبرو می شود.
* لزوم استاندارد سازی تجهیزات ایمنی جاده های آذربایجان غربی
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی در این راستا بر استاندارد سازی تجهیزات ایمنی جاده های ارتباطی استان در جهت کاهش آسیب های ناشی از تصادفات جاده ای تاکید کرد و گفت: امسال ارتقای ایمنی سفرهای جاده ای با حساسیت بیشتری دنبال می شود.مجتبی رحمانی با اعلام اینکه در این راستا در همه بخش های باری، مسافری و بین المللی برنامه ریزی های لازم انجام شده است، اظهار داشت: در آذربایجان غربی دو موضوع عابران پیاده و وانت بارها بیشترین توجه را برای تدابیر ایمنی به خود جلب کرده است.وی با اشاره به ضرورت نصب شبرنگ ها و گاردریل های با کد ایمنی و آرم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برروی وسایل نقلیه و جاده های آذربایجان غربی، اعلام کرد: هرکدام از این تجهیزات که فاقد آرم های مذکور باشد، غیر استاندار محسوب می شود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی با بیان اینکه بحث ایمنی موضوع مهمی در سفرهای جاده ای است، ادامه داد: باید با اولویت قرار دادن آن وظایف هر یک از دستگاه ها احصا و نسبت به عملیاتی کردن آن ها در کمترین بازه زمانی تمهیدات لازم اندیشیده شود.
*توجه به ارتقای ایمنی کاربران آسیب پذیر جاده های آذربایجان غربی
رحمانی از اجرای طرح های ارتقای ایمنی کاربران آسیب پذیر جاده های آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در این ارتباط برنامه هایی در جهت کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن در دست اقدام است که اجرای آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه های مسئول در زمینه تصادفات جاده ای است.
وی با اشاره به بخشی از اقدامات اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان در راستای افزایش ایمنی کاربران جاده ای استان، عنوان کرد: بخشی از اقدامات در قالب برنامه های آموزشی است که توسط همکاران این اداره کل و پلیس راه اجرا می شود.وی درخصوص طرح های اجرا شده در راستای کاهش تصادفات موتورسیکلت سواران آذربایجان غربی، گفت: در قالب این طرح ها نسبت به اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران و تعمیر موتورهای معیوب با هزینه خود سازمان اقدام شد تا از این طریق گامی مثبت در جهت افزایش ایمنی این وسایل نقلیه و ترغیب راکبان آنها به توجه بیشتر به افزایش امنیت تردد در جاده های استان برداریم.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی همچنین با اشاره به برنامه های ارتقای ایمنی عابران پیاده و سرنشینان خودرو یادآور شد: توزیع کاورهای شبرنگ بین عابران پیاده به ویژه دانش آموزان محصل در مدارس حاشیه راه ها، نظارت بر تجهیزات ایمنی وانت بارها و نصب شبرنگ در قسمت عقب ادوات کشاورزی از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه ارتقای ایمنی است.
وی افراد با سن کمتر از ده سال و بالای ۶۰ سال را آسیب پذیرترین اقشار عابران جاده ها دانست و افزود: سهم تلفات موتور در جاده های استان به ترتیب برون شهری و روستایی ۱۷٫۷و ۳۸٫۵ است و عامل ضربه به سر دلیل اصلی فوت راکبان آن است که باید با فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه و اجرای طرح های سخت افزاری در کنار،‌اعداد مربوطه کاهش یابد.
* کمبود اعتبار برای اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محورهای آذربایجان غربی
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز ۲۴ تیرماه امسال در جلسه کمسیون ایمنی راهها کاهش تصادفات رانندگی از نیاز بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریالی برای اجرای عملیات اصلاح ۶۷ نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی استان خبر داده بود.
به گفته محبت خواه متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات برای اصلاح هندسی، ۶۷ نقطه حادثه خیز محورهای ارتباطی با تابلوها و علائم فسفری آشکارسازی و عملیات زودبازده راهداری بصورت امانی در جهت کاهش تصادفات انجام شده است.وی محور ارومیه- مهاباد را دارای بیشترین فراوانی نقاط حادثه خیز در بین محورهای استان دانسته و گفته بود: ارومیه با ۲۱ نقطه پرحادثه در محورهای ارتباطی در رده اول این جدول قرار گرفته ولی در محورهای ارومیه – سلماس، ارومیه- اشنویه و ارومیه – بند زیوه نیز بیشترین تعداد تصادفات رخ می دهد.
وی اعلام کرده بود: برای کاهش تصادفات تبدیل ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی به بزرگراه و آزاد راه، ارتقا و توسعه راههای گردشگری و روستایی، روکش آسفالت و بهسازی هزار کیلومتر از راههای اصلی و فرعی، خط کشی ۲ هزار و ۶۰۰ کیلیومتر محور ارتباطی، و انجام روکش آسفالت و بهسازی هزار و ۲۰۰ کیلومتر با استفاده از روشهای نوین طی مدت ۳ سال اجرایی و عملیاتی می شوند.
*تجهیز اتوبوس های آذربایجان غربی به امکانات خدماتی و رفاهی
رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی گفت: هم اکنون در آذربایجان غربی حدود هزار دستگاه اتوبوس، هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و هزار و ۳۰۰ دستگاه سواری فعال هستند.امیر عشقی اظهار داشت: از این تعداد اتوبوس فعال، حدود ۸۰ درصد ویژه هستند که ۱۵۰ دستگاه آن را اتوبوس های VIP مشتمل بر اتوبوس های تخت شو و مانیتوردار و … شامل می شوند.
وی با بیان اینکه بخش حمل و نقل جاده ای مسافر آذربایجان غربی به اتوبوس دارای امکانات خدماتی و رفاهی تجهیز شد، ادامه داد: این اتوبوس برای نخستین بار در کشور وارد چرخه خدمات دهی به مسافران بین شهری شده که امکاناتی از جمله مانیتورهای اختصاصی، سیستم آبگرم و آب سرد و سرویس بهداشتی را دارد.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این اتوبوس توسط بخش خصوصی خریداری شده، ادامه داد: امیدواریم که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به زودی تعداد آن در استان افزایش یابد.
عشقی با اعلام اینکه کیفی سازی خدمات نیازمند ایجاد رقابت سالم بین شرکت های مسافربری است، ادامه داد: با ایجاد رقابت بین شرکتهای مسافربری، ذائقه مسافران به دریافت خدمات ارتقا یافته و در این ارتباط قدم های موثری در آذربایجان غربی برداشته شده است.
وی ضمن تاکید بر موضوع ایمنی در سفرهای جاده ای تصریح کرد: کیفی سازی خدمات بی شک راهی موثر برای تحقق شاخص های ایمنی و اطمینان مسافران از سفر با ناوگان عمومی است که در این زمینه نیز از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = دوازده