نخستین فعالان ضد صهیونیستی در ایران چه کسانی بودند

نخستین فعالان ضد صهیونیستی در ایران چه کسانی بودند

گروه فرهنگی:نویسنده و پژهشگر عرصه تاریخ و ادبیات با بیان اینکه شهید نواب صفوی نخستین فعال سیاسی و مریم جهانگیری نخستین شاعر ضد اسرائیلی در ایران بودند، گفت:حضرت امام خمینی (ره) اولین سیاستمدار ایرانی بود که مسلمانان را به مبارزه با صهیونیسم دعوت کرد.
به گزارش آراز آذربایجان،مصطفی قلیزاده علیار در همایش خیمه های مقاومت در ارومیه افزود: یهودیان کلیمی تفاوت بسیاری با صهیونیستهای تروریست دارند، درست مانند تفاوت مسلمانان با داعش، یهودیان گرچه به لحاظ تفکر با مسلمانان مسایل و زاویه اساسی دارند اما غیر از نژاد یهود، کسی را اجازه ورود به آیین خود را نمی دهند و البته صهیونسیتها از دامن یهود برآمدند، اما یک صهیونیست لازم نیست حتما یهودی نژاد یا یهودی مذهب باشد، در طول ۷۵ سال گذشته، صهیونیستهایی مسیحی و ارمنی و مسلمان و حتی صهیونیست شیعه مذهب ظهور کرده اند و الان هم مخصوصاً در بین نخبگان سیاسی و حاکمیتی و علمی و رسانه ای و فرهنگی در ممالک اسلامی افرادی مسلمان داریم که کاملا تفکر صهیونیستی دارند و طرفدار رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل هستند، مثل اخوانیهای مصر، اردوغان در ترکیه، خاندان علی یف در آذربایجان، برخی نخبگان فرهنگی، ادبی، سیاسی ایرانی و … این پژوهشگر تاریخی و نویسنده کتاب »مردی شبیه خود« (زندگی و مبارزات امام خمینی) گفت: اولین سیاستمدار فعال ایرانی حضرت امام خمینی بود (ره) که در آغاز مبارزات ضد طاغوتی خود در سالهای ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ علیه صهیونیسم و اسرائیل موضع گیری و سخنرانی و اصطلاح »صهیونیسم« را برای اولین وارد ادبیات سیاسی و مبارزات اسلامی خود کرد.
بر پایه همین گزارش از ارومیه، مصطفی قلیزاده علیار، روز گذشته در این نشست با اشاره به آغاز ادبیات صهیونیستی در اروپای قرن ۱۷ میلادی، گفت:
کتاب »دریای گوهر« به ‌قلم مهدی حمیدی شیرازی و شامل ترجمه‌هایی از آثار ادبی اروپا، در سال ۱۳۲۹ شمسی و دو سال بعد از تاسیس دولت تروریستی اسرائیل در فلسطین، گردآوری و منتشر شده و در این کتاب شعری ازیک شاعر یهودی انگلیسی قرن ۱۷ میلادی به نام میلتون در موضوع »نجات اسرائیل (یهود) از ستم فلسطینی‌ها« و بازگشت آن‌ها به سرزمین موعود توهمی خود فلسطین آمده، که مربوط به ۲۰۰ سال قبل از تأسیس اسرائیل غاصب توسط است.
وی افزود: در سال ۱۳۲۹ محمدرضا شاه پهلوی اسرائیل را به رسمیت شناخت و البته ترکیه اولین کشوری مسلمان بود که اسرائیل را به رسمیت شناخته است.
قلیزاده علیار افزود: صهیونیست‌ها در دنیا اعلام کرده‌اند و تبلیغ می کنند که ما استقلال خویش را از فلسطینی‌ها پس گرفتیم و فئودور هرتزل یهودی صهیونیست در اواخر قرن ۱۹ در نشریه خود نظریه حکومت اسراییل را پایه‌ریزی کرد. این نویسنده و شاعر گفت: پیشاهنگ مبارزه با اسرائیل در ایران شهید نواب صفوی و در عراق علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء بودند که در سال ۱۳۲۸ به بیت المقدس رفتند و سخنرانی کردند.
این روزنامه نگار ادیب گفت: طلایه‌دار شعر ضد صهیونیست در ایران شادروان مریم جهانگیری شاعره ارومیه‌ای است که در سال ۱۳۲۸ شعری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و بیت المقدس و در هجو و تقبیح یهود غاصب صهیونیستی سرود و طبق تحقیقات و پژوهش‌هایی که تا به امروز انجام گرفته، مریم جهانگیری اولین شاعری است که در ایران علیه اسراییل و آشکار نمودن چهره واقعی صهیونیست شعر گفته است.
وی افزود: یهودیان کلیمی تفاوت بسیاری با صهیونیسم دارند و اولین سیاستمدار ایرانی حضرت امام خمینی بود (ره) که در مبارزه با صهیونیسم سخنرانی کرده و اصطلاح صهیونیسم را برای اولین بار به کار بردند.
قلیزاده علیار بیان کرد: محمود درویش در سال اشغال فلسطین بدنیا آمده است و محمود درویش فلسطینی و نزار قیانی سوری و بسیاری از شعرای عرب در زمره برترین شعرای ضد صهیونیسم جهان عرب بشمار می آیند و بزرگترین شاعر ضد صهیونیست ایرانی مرحوم مهرداد اوستا و حمید سبزواری بودند.
وی گفت: مجموعه شعر »امام حماسه‌ای دیگر« از معروف‌ترین شعرهای مهرداد اوستا است و همچنین یکی از معروفترین شاعره‌های ضد صهیونیستی ایرانی »طاهره صفارزاده« است که به شاعر بیداری مشهور بود و شاعران زمان ما استاد محمدحسین شهریار نیز بارها در اشعار فارسی و ترکی‌اش جنایات صهیونیست‌ها را رسوا کرده است.
مصطفی قلیزاده علیار افزود: در بین شاعران بعد از انقلاب اسلامی در ارومیه نیز بیت الله جعفری و مرحوم عبدالحسین تنها در شعر حمایت از آرمان آزادی قدس و فلسطین و نابودی اسرائیل پیشگام بودند.
بنا به گزارش، در ادامه این جلسه، دیگر کارشناسان و ادبا و نویسندگان و هنرمندان حاضر در جلسه از جمله حسین علیزاده، محمدتقی آقازاده، میرحسین سعیدی، رضا برزگر، نازیلا علیلو، زهرا کریم زادگان، سید تیمور جامعی، میثم شهریاری، خانم محمدیاری‌، مهرداد عیوضی مطاالب و نقطه نظرات خود را در مورد مبارزه با اسرائیل غاصب، طوفان الاقصی، مظلومیت مردم غزه و لزوم جهاد تبیین هنری و ادبی و رسانه ای بیان کردند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 10