آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

مصرف بی‌رویه کارواش‌ها وقتی نبض دریاچه ارومیه به شماره افتاده

مصرف بی‌رویه کارواش‌ها وقتی نبض دریاچه ارومیه  به شماره افتاده

گروه گزارش: با بررسی میزان مصرف کارواش‌ها، بدون شک سهم آنها در مصرف آب دریاچه ارومیه را نمی‌توان نادیده گرفت که باید در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، اگر بخواهیم میزان مصرف بی‌رویه در بخش‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم با اندکی تامل مصرف آب در کارواش‌ها نظر هر فردی را به خود جلب خواهد کرد.امروزه که آذربایجان غربی همچون سایر استانهای کشور از مشکل کم‌آبی و عدم مدیریت در میزان مصرف آب رنج می‌برد و در حالی که دریاچه ارومیه روز به روز بدحال‌تر می‌شود باید چاره‌ای برای مصرف اصولی آب موجود در حوضه دریاچه ارومیه اندیشیده شود.
ولی آنچه در این میان بیش از هر چیز نگران کننده است استفاده کارواش‌ها از آب شرب و تصفیه شده و مصرف بالای کارواش‌ها بوده و این در حالی است که نبض دریاچه ارومیه به شماره افتاده است.
هر چند در سال‌های اخیر موضوع دریاچه ارومیه در میان مسئولان کشوری و استانی به ظاهر به دغدغه تبدیل شده است
ولی هر یک از مسئولان ذی‌ربط در حوزه مطالعاتی خود طرح‌هایی کارآمد و چه بسا ناکارآمد ارائه می‌دهند که در بسیاری از موارد این طرح‌ها در مراحل مختلف به حال خود رها شده و ابتر می‌مانند.
* مسئولان از طرح‌های بهبود بخشی دریاچه ارومیه استقبال کنند
فرهاد افشار فرد، مخترع دستگاه‌های آیس میکرو آیس‌بلاست در این خصوص گفت: شرکت آیس پالایش سازنده دستگاه‌های آیس میکرو بلاست است که این دستگاه‌ها در کشور به صورت ابداعی و منحصر به فرد بوده و کاربرد آن در صنعت جرم‌گیری و رسوب‌زدایی از تمام ماشین‌آلات، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی، صنایع خودروسازی، شست‌وشوی خودرو، قطعات خودروئی، مبلمان منازل و … بدون استفاده از آب و هرگونه مواد شیمیایی است.
وی تصریح کرد: با استفاده از این روش رقم قابل توجهی در مصرف مشتقات نفتی ازجمله نفت، بنزین، گازوئیل، آب و حلال‌های شیمیایی جلوگیری می‌شود.
این مخترع افزود: ساخت این دستگاه‌ها که در اداره مالکیت صنعتی، ثبت اختراع شده‌اند دارای گواهی زیست محیطی بوده و در دنیا نیز به عنوان صنعت سبز معرفی شده است.افشارفرد با اشاره به فعالیت حدود ۹۰ واحد کارواش در استان، ادامه داد: با نگاه تقریبی به میزان مصرف آب کارواش‌ها و با فرض شست‌وشوی روزانه پنج دستگاه خودرو و با مصرف هر کدام ۱۰۰ لیتر آب، روزانه ۲۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر آب در کارواش‌ها مصرف و به عبارتی هدر می‌رود.
وی با بیان اینکه این شرکت قابلیت کاهش میزان مصرف آب در کارواش‌ها را دارد، اعلام کرد: متاسفانه برابر اعلام این توانمندی، مسئولان از کمبود اعتبارت سخن به میان می‌آورند.
این مخترع، مصرف شست‌وشوی موتور در مکانیکی‌ها را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: امروز مکانیک‌ها برای شست‌وشوی قطعات از مواد نفتی استفاده می‌کنند که علاوه بر ایجاد آلودگی زیست محیطی و آلودگی آب‌های سطحی با پساب آنها، به شدت امراض پوستی افزایش می‌یابد.افشار فرد خاطرنشان کرد: تمام اینها به مسئولان هشدار داده شده ولی ظاهرا گوش هیچکس بدهکار نیست و باید فعالان زیست محیطی و سایر اقشار جامعه به خود آمده و خودشان فکری به حال آینده خود کنند.
وی با بیان اینکه هادی بهادری، مسئول دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص افزایش بیماری آسم در کودکان هشدار داده و آذربایجان غربی را در رتبه نخست این بیماری عنوان و عامل چنین وضعیتی را بحران دریاچه ارومیه عنوان کرده است، گفت: آیا وقت آن نرسیده که مسئولان به خود آمده و از طرح‌هایی که در خصوص بهبود حال دریاچه ارومیه ارائه می‌شود استقبال کنند؟
مخترع این صنعت مهم و استراتژیک ادامه داد: در این میان رئیس جمهور طی جلساتی اعلام می‌کند که به هر قیمتی دریاچه ارومیه را احیا می‌کنیم که پیرو همین موضوع دیداری با عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ترتیب داده و مشخصات و کارآیی تکنولوژی که به دست مهندسان جوان شرکت آیس پالایش اجرایی شده را بیان کردم و کلانتری نیز ضمن تایید این تکنولوژِی از نبود اعتبار سخن به میان آورد.
افشار فرد اعلام کرد: نمی‌دانم بودجه یک هزار و ۹۳۷ میلیارد تومانی دریاچه ارومیه در سال جدید در چه بخش‌هایی هزینه شده است که مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه از نبود اعتبار ناله می‌کنند.وی خطاب به مسئولان افزود: باید به خود آمده و قدرهمدیگر را بدانیم و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، خود را به تکاپو انداخته و از ظرفیت‌های جوانان در راستای رشد شکوفایی هر چه بهتر کشور بهره گیریم.
*هنوز اعتبارات دریاچه ارومیه نهایی نشده است
برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع و دلیل و چرایی بی توجهی مسئولان نسبت به چنین طرحی و موارد مصرف اعتبار تخصیص دریاچه ارومیه، دو هفته منتظر هماهنگی با هادی بهادری، مسئول دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه شدیم که در این خصوص کم لطفی روابط عمومی، طاقت خبرنگار ما را طاق کرده و طی تماس تلفنی با مسئول دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، وی از نهایی نشدن اعتبارات دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد.
هادی بهادری ادامه داد: دستگاه مورد نظر بدون شک نیاز به هزینه واعتبار از سوی ستاد نخواهد داشت، صاحبان کارواش‌ها درصورتی که کارایی مناسب و کارامد این دستگاه را مشاهده کنند خودشان اقدام به خرید و استفاده از این دستگاه کنند.
وی با بیان اینکه باید در زمینه استفاده از الگوهای درست مصرف آب بیش از این فرهنگ‌سازی کرد، گفت: در سالهای گذشته نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه غفلت شده است.
نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه قسمت جنوبی دریاچه ارومیه کاملا خشک شده است، افزود: امسال بنا داریم بیشتر در مناطق جنوبی دریاچه ارومیه برنامه‌های احیا را آغاز کنیم ولی اجرای این برنامه‌ها نیازمند اعتبار است.
این مسئول با بیان اینکه از طرح‌های مناسب در راستای احیای دریاچه ارومیه استقبال می‌کنیم، ادامه داد: این طرح‌ها باید مناسب و قابل اجرا باشند تا در ستاد مورد تصویب قرار گیرند.
بهادری با بیان اینکه در این زمینه نیز هنوز اعتباری نداریم، اعلام کرد: با تخصیص و تزریق اعتبارات در صورتی که طرحی بدون نقص بوده و تاثیر قابل توجهی در احیای دریاچه ارومیه داشته باشند و به واسطه آن طرح بتوانیم کمی برای وضعیت دریاچه ارومیه انجام دهیم از طرح‌ها استقبال می‌شود.
در این میان آنچه شهروندان را نگران و ناراحت می‌کند این است که مسئولان در راستای بهبود وضعیت موجود تلاش قابل توجهی ندارند و بدون شک فرافکنی و زیر سوال بردن عملکرد سایر مسئولان نه تنها دردی از درها دوا نمی‌کند بلکه با چنین جنجال‌هایی روز به روز حال دریاچه ارومیه بدتر و بدتر می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


7 − پنج =