آموزش‌های مهارتی، عرصه رشد و توسعه جامعه

آموزش‌های مهارتی، عرصه رشد و توسعه جامعه

امروزه آموزش‌های مهارتی به عنوان بدیلی برای آموزش‌های دانشگاهی و رسمی، از راهکارهای اصلی رفع بیکاری و اشتغالزایی در کشورها مطرح است چرا که در مقایسه با آموزش‌های رسمی، این آموزش‌ها، محدود به مکان و زمان نیست، همیشگی و آزاد است، رسمیت ندارد و مختص به مدرسه و دانشگاه نیست، همگانی، دموکراتیک و عمومی است، اهمیت آموزش‌های مهارتی در افزایش تولیدو بهره‌وری واضح است چرا که جوامع صنعتی امروزی در یک سطحی از تکنولوژِ ی و صنعت قرار دارند که گزیر و گریزی از نهادینه‌سازی فرهنگ مهارت در میان شهروندان خود نمی‌بینند.با توجه به اهمیت این مهم آموزش‌های مهارتی جزو اولویت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی است به طوری که به گفته مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی بیش از ۶۵۰۰۰ نفر ساعت آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای در زندانها و پادگانهای استان ارائه شده است.
***
جمشید اسعدی افزود: به منظور کاهش آسیب های اجتماعی ،توانمند سازی ، ایجاد شرایط اولیه برای اشتغال ،جلوگیری ازگرایش به اعتیاد ، بزهکاری ،خلاف وبازگشت مجدد زندانیان به زندان و در راستای انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان در سه ماهه نخست سال جاری ، با برگزاری۲۲ دوره آموزشی برای ۲۵۶ نفر، ۳۹۵۷۱ نفرساعت آموزش های مهارتی به زندانیان درسطح استان ارائه شده است.اسعدی با اشاره به ارائه آموزشهای مهارتی در زندانیان استان ،هدف از ارائه این آموزشها را ایجاد انگیزه ، امید به زندگی و اشتغال آنان پس از آزادی عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش تأثیرگذار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال پایدارافزود: به منظور توانمندسازی سربازان در دوره خدمت و کسب شرایط اشتغال و کاهش دغدغه آنان برای ورود به بازار کار پس از اتمام دوره سربازی، آموزش‌های مهارتی در پادگان‌های سطح استان به صورت گسترده ارائه می‌شود.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی همچنین از ارائه بیش از یک میلیون ۵۰۸ هزار و ۹۸۹ نفر ساعت آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای در بخش دولتی و خصوصی در استان خبر داد. اسعدی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری این اداره کل با برگزاری ۳۵۰ دوره آموزشی برای ۴ هزار و ۴۴۶ نفر ، ۷۹۲ هزار و ۵۳۸ نفر ساعت آموزشهای مهارتی فنی و حرفه ای در بخش دولتی ارائه داده است. اسعدی ادامه داد: آموزشهای مهارتی ارائه شده در بخش دولتی در سه ماهه نخست سال جاری در مراکز ثابت شهری و روستایی ، پادگانها و زندانها ، شعب سیار شهری ، صنایع ، اصناف ، مراکز جوارکارگاهی و دانشگاهی ، استادشاگردی ، سکونتگاههای غیر رسمی و مراکز ترک اعتیاد و درمان اجباری برگزار شده است. وی خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی مؤسسات کارآموزی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد نیز این اداره کل در سه ماهه نخست سال جاری با برگزاری ۹۲۳ دوره آموزشی، ۷۱۶ هزار و ۴۵۱ نفر – ساعت در بخش خصوصی مؤسسات کارآموزی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد آموزش های مهارتی ارائه داده است.
اسعدی با اشاره به فعالیت ۳۵۸ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در بخش های صنعت ،خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنردر سطح استان، گفت: از این تعداد ۲۲۸ آموزشگاه مختص خواهران ، ۵۱ آموزشگاه مختص برادران و ۷۹ آموزشگاه به صورت دو منظوره ، آموزشهای مهارتی را ارائه می دهند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی در ادامه همچنین از ارائه بیش ۷۰۰ هزار نفر ساعت آموزشهای فنی و حرفه ای در سه ماهه نخست سال جاری در موسسات کارآموزی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد برای کارجویان و کارآموزان علاقمند به مهارت آموزی خبر داد.
اسعدی افزود: این اداره کل در سه ماهه نخست سال جاری با برگزاری ۹۲۳ دوره آموزشی، ۷۱۶ هزار و ۴۵۱ نفر – ساعت در بخش خصوصی مؤسسات کارآموزی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد آموزش های مهارتی ارائه داده است.اسعدی با اشاره به فعالیت ۳۵۸ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در بخش های صنعت ،خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنردر سطح استان، گفت: از این تعداد ۲۲۸ آموزشگاه مختص خواهران ، ۵۱ آموزشگاه مختص برادران و ۷۹ آموزشگاه به صورت دو منظوره ، آموزشهای مهارتی را ارائه می دهند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 1