مشکل دریاچه ارومیه خود پل میانگذر است نه زیباسازی آن !

مشکل دریاچه ارومیه خود پل میانگذر است نه زیباسازی آن !

گروه گزارش : در حالیکه مطالعات “انجمن هیدرولیک ایران” به اصلاح و ایجاد بازشدگی‌های جدید در پل میان گذر دریاچه ارومیه رای داده بود، جلسه بررسی وضعیت پل میان گذر در قالب تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح، روشنایی‌های مسیر و عرشه پل و ایمن سازی آن برگزار شد.
داستان پل میان گذر دریاچه ارومیه و نقش آن در خشک شدن این دریاچه تا طرح تخریب آن نیز پیش رفت اما در مطالعات انجمن هیدرولیک ایران عنوان شد پل میانگذر هر چند مانع حرکت طبیعی آب شده اما نقشی در خشکسالی دریاچه ارومیه نداشته است.
پل میان‌گذر دریاچه ارومیه قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است که دو استان آذربایجان_شرقی و آذربایجان غربی را به هم متصل می‌کند.
این پل یک هزار و ۷۰۹ متر طول دارد که یک هزار و ۲۷۶ متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده است.
مسیر اول این طرح در ۲۷ آبان ۱۳۸۷ توسط محمود احمدی نژاد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
پل میانگذر دریاچه ارومیه در آینده دردسر ساز خواهد بود
نحوه ساخت این پل به علت هزینه بالاتر احداث پل هوایی، در بیشتر مسیر مبتنی بر خاکریزی و دو نیم سازی دریاچه بوده است. این مسئله همواره از سوی کارشناسان نقد شده و بسیاری ساخت آن را در خشک شدن دریاچه مؤثر می‌دانند.
سه سال پیش وظیفه بررسی و کارشناسی دقیق در مورد این میان گذر به دانشگاه تبریز واگذار شد.
به گفته جعفر شریفی، استاد دانشگاه تبریز و متخصص رسوب شناسی؛ پل میان گذر در خطرناک ‌ترین مکان دریاچه در گودال لجنی و بین دو گسل اصلی ایجاد شده است و در زیر آن نیز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر لجن یا رس قرار دارد که این موجب تداوم نشست سطح دریاچه در این محل شده است.
این رسوب شناس معتقد است که، پل باید کامل از محل فعلی خود برداشته شود، به این دلیل که سطح دریاچه در این قسمت در حال نشست بوده و در آینده می‌تواند برای پل زیان بار باشد و هم‌چنین با این عمل جریان‌های چرخشی آب دریاچه به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.
در آن زمان ستاد احیای دریاچه ارومیه، گزارش فنی دانشگاه تبریز را کافی ندانست و برای شفاف شدن موضوع آن را به انجمن هیدرولیک ایران تحویل داد، تا آن‌ها ضمن مطالعه این گزارش و افزودن اظهارنظر‌های خود، نظر خود را در مورد تکلیف میان گذر برای ستاد ارسال کنند.
ساخت پل میان گذر دریاچه ارومیه مانع انتقال طبیعی آب و افزایش تبخیر شده است
در نهایت نتایج مطالعات جدید دانشگاه تبریز با نظارت انجمن هیدرولیک ایران نشان داد که احداث پل میان‌گذر روی دریاچه ارومیه، میزان تبخیر در این دریاچه را تا حدی افزایش داده، اما این میزان به اندازه‌ای نبوده که ادعا شود، احداث »میان‌گذر« دریاچه ارومیه را خشک کرده است.
مهدی یاسی، دانشیار مهندسی رودخانه و عضو هیات مدیره انجمن هیدرولیک در این باره به خبرآنلاین می گوید: بر اساس نتایج مطالعات مشخص شد که احداث این پل منجر به تغییر مسیر حرکت آب در دریاچه ارومیه شده و این موضوع روی توزیع جریان در داخل دریاچه تاثیر قطعی داشته، آب ورودی از نقاط مختلف دریاچه در طول دریاچه ارومیه حرکت می‌کنند و مسیرهایی مختلفی را طی می‌کنند، ساخت این پل جلوی انتقال طبیعی این آب را می‌گیرد.سال گذشته نیز مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص اصلاح پل میانگذر شهید کلانتری دریاچه ارومیه به خبرنگار کردپرس گفته بود: پل میانگذر مشکلی برای عبور آب ایجاد نکرده است بلکه خاکریزی که از سمت آذربایجان غربی به طول ۱۰ کیلومتر اجرا شده است باید اصلاح گردد.
به عقیده فرهاد سرخوش ایجاد ترانشه هایی در این خاکریز باعث ایجاد آبگذر و شکل گیری اکوسیستم چرخشی مجدد جهت جلوگیری از تکثیر رسوبگذاری در دریاچه می‌شود که طرح مطالعاتی آن توسط دانشگاه تبریز انجام گرفته است و در صورت تأمین اعتبارات عملیات اجرایی آن قطعاً در اولویت ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد بود وزرات راه و ترابری نیز موظف به اجرای آن است.
سرخوش تاکید می کند: با این عملیات اصلاح، شمال دریاچه به جنوب دریاچه به هم متصل خواهند شد و چرخه اکوسیستم پروسه خود را به صورت نرمال طی خواهد کرد همچنین از اثرات رسوب‌گذاری و تبخیر در دریاچه نیز کاسته می شود.
دانش بشری از ۴۰ سال پیش هم نمی‌پذیرفت که در وسط یک دریاچه، جاده ساخته شود
عضو انجمن هیدرولیک نیز در جدیدترین نتایج بررسی میانگذر دریاچه می گوید: اصلاح میانگذر و ایجاد بازشدگی‌های جدید، به تنهایی تاثیر مستقیم بر افزایش تراز آب دریاچه (و حل بحران خشکیدگی دریاچه) نخواهد داشت؛ ولی بر اکوسیستم دریاچه تاثیر مثبت داشته و در جهت کاهش بحران دریاچه تاثیر دارد.یاسی با بیان اینکه دانش موجود بشری از ۴۰ سال پیش هم نمی‌پذیرفت که در وسط یک دریاچه جاده ساخته شود، در این خصوص اضافه می کند: دروازه‌ای که زیر این پل ساخته شده تا آب جریان پیدا کند کافی نیست، در طراحی سنتی این پل هم ۳ دروازه گرفته شده بود.
مدل‌سازی دانشگاه‌های مختلف هم نشان می‌دهند که برای ادامه جریان آب این دروازه‌ها باید ساخته می‌شدند. اگر بخواهیم این وضعیت به وجود آمده را بهبود بدهیم، قطعا ایجاد ۱ تا ۳ بازشدگی روی پل میان‌گذر دریاچه به وجود بیاید.
طرح ساماندهی میان‌گذر دریاچه ارومیه در تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح و ایمن سازی خلاصه شد
در جلسه بررسی وضعیت میان‌گذر دریاچه ارومیه که امروز با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد طرح ساماندهی میان‌گذر دریاچه ارومیه در قالب تکمیل نواقص طرح و عملیات نگهداری و مراقبت از سازه های پل میان‌گذر مطرح شد اما صحبتی از اصلاح وضعیت موجود در بهبود حرکت چرخشی و اصلاح خاکریز پل به میان نیامد.
پیمان آرامون در این جلسه بیان می کند: تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح در قطعه نخست این طرح، تکمیل روشنایی‌های مسیر و عرشه پل و ایمن سازی آن در دستور کار پیمانکار قرار دارد و تکمیل عملیات باقی‌مانده از طرح، ایمن سازی و نگهداری و مراقبت از قطعات سازه‌ای پل بسیار ضروری است، پیش بینی می‌شود تا پایان نیمه نخست امسال این عملیات به اتمام برسد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از کردپرس، وی اضافه می کند: میان‌گذر دریاچه ارومیه در مبادلات تجاری و اقتصادی منطقه و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه نقش بسیار برجسته ای دارد و مقام عالی استان بر تسریع در تکمیل قطعه‌های یک و ۲ واقع در حوزه آذربایجان غربی تاکید خاصی دارند
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 1