آذربایجان‌غربی زیباست؛

مدرسه هدایت ارومیه؛ یادگاری از دوران قاجار

مدرسه هدایت ارومیه؛ یادگاری از دوران قاجار

آرازآذربایجان، قدمت مدرسه هدایت ارومیه به دوران قاجار برمی‌گردد، می‌گویند متعلق به یکی از بزرگان قاجاریه بنام شهریارخان بود.
ساخت این بنا ۵ سال به درازا کشید، طاق‌های فیروزه‌ای، کاشی های ۷ رنگ و پنجره‌های رنگیش بنایی فاخر را خلق کردند.
به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی این بنا در سال ۱۳۴۷ توسط مالک جدیدش تبدیل به دبیرستان شد که بر اساس اسناد تاریخی جزء دبیرستان‌های دخترانه شهر ارومیه بود.
گویا در جنگ جهانی اول نیز مدتی در اختیار فرانسوی‌ها بود.
ساختمان از آجر با طاق‌های قدسی ساخته شده، کاشی‌های هفت رنگ بر قامت بنا خودنمایی می‌کنند و نهایتاً تماشای حیاط مربع شکل از پشت شیشه‌های رنگی جلوه‌ای وصف ناشدنی در ذهن ثبت می کند.
یکی از جلوه های قدمت فرهنگی و علمی ایران، مدارس قدیمی آن است و این مدرسه نیز به عنوان بنایی منحصر به فرد در کالبد تاریخی شهر ارومیه گویای فرهنگ غنی مردمان این دیار است.
رضا حیدری گفت: این مجموعه فوق العاده زیبا که در خیابان عطایی، کوچه صحیه و جنب مسجد مناره واقع شده است به مجموعه کارگاهی _موزه‌ای تبدیل خواهد شد و ماه آینده افتتاح و برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.
اگر روزی به ارومیه، شهر سیب و انگور، شهر نقل و بیدمشک سفر کردید، حتما سری به این مدرسه زیبا هم بزنید بدون شک از دیدن زیبایی های آن و سفر به دوران قاجار لذت خواهید برد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


دو + = 10