رييس سازمان جهاد کشاورزي استان:

عیارسنجی نامتعارف در کارخانه‌های قند عامل خروج چغندر از آذربایجان‌غربی است

عیارسنجی نامتعارف در کارخانه‌های قند عامل خروج چغندر از آذربایجان‌غربی است

گروه خبر:رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه عیارسنجی نامتعارف یکی از مهمترین عوامل خروج چغندر از استان است، گفت: کارخانه های قند با عیارسنجی و افت زنی صحیح و دقیق، باید جذابیت برای کشاورزان ایجاد کنند تا محصولات به خارج از استان منتقل نشود.
به گزارش آراز آذربایجان،خسرو شهبازی افزود: هرچند مصوبه‌ای مبنی برعدم خروج چغندر از استان در کمیته حمایت قضایی یا کارگروه تنظیم بازار تصویب نشده‌ است ولی توصیه می‌شود کارخانه های قند جذابیت و رقابت برای کشاورزان ایجاد کنند تا محصولات تولیدی تحویل واحدهای داخل استان شود.
وی اظهار کرد: عیار سنجی درست و جلوگیری از اُفت زنی غیر متعارف و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان مواردی است که می‌تواند منجر به تشویق کشاورزان شود.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه گلایه کشاورزان چغندرکار از عیار سنجی نامتعارف اضافه کرد: در کارخانجات ناظرانی هستند که از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی، مسوولیت نظارت بر اُفت زنی را دارند ولی چون حقوق آنان از طریق کارخانجات تامین می‌شود، این موضوع شاید اثرگذار باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: بازرسانی انتخاب کرده ایم تا به این موضوع رسیدگی، نمونه گیری و به موسسه تحقیقات چغندر قند درکرج ارسال شود تا حقی از کشاورزان ضایع نشود.
شهبازی بیان کرد: سود باید دو طرفه باشد چرا که در غیر این صورت در سال های آینده رغبت به کشت در محصولات مختلف به ویژه چغندر کاهش خواهد یافت.
وی گفت: سطح زیرکشت چغندر قند در آذربایجان غربی طی سال زراعی گذشته ۳۰ هزار هکتار بود که نسبت به برنامه ابلاغی یک‌هزار هکتار کمتر شد و نسبت به سال های نه چندان دور، هشت هزار هکتار کاهش را شاهد بودیم.
وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از سطح زیر کشت در حوضه دریاچه ارومیه بوده، سعی شده میزان کشت در این حوضه کاهش یابد و این کشت به شهرهای پیرانشهر و شمال استان منتقل شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: ۱۴ هزار هکتار از سطح زیر کشت چغندر قند در استان در حوضه دریاچه ارومیه است که امیدواریم کاهش یافته و با پیاده سازی روش های نوین آبیاری در زمینه این نوع کشت، میزان راندمان آبیاری و بهره وری افزایش یابد.
شهبازی با اشاره به اینکه طبق پیش بینی ها امسال از ۳۰ هزار هکتار کشت شده، ۲ میلیون تن چغندرقند برداشت می شود، ادامه داد: ظرفیت کارخانجات ما براساس آمار سال‌های گذشته حداکثر ۱٫۵ میلیون تن است و در نتیجه باید بخشی از محصول تولیدی به سایر نقاط کشور ارسال و فرآوری شود هر چند هدف ما فراوری آن در داخل است.
وی اظهار کرد: براساس مصوبه‌ای که در سال ۱۳۹۴ تصویب شده، کارخانجات قند استان نباید توسعه یابد و چغندر قند نیز به خارج از استان ارسال نشود که این موضوع به خاطر وضعیت دریاچه ارومیه بوده‌است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۳۰ درصد شکر کشور در این استان فرآوری و تولید می‌شود و ما رتبه نخست را در این خصوص داریم و نباید در این منطقه مشکلی در زمینه تامین و عرضه شکر وجود داشته باشد.
شهبازی با اشاره به اینکه شکر محصولی تنظیم بازاری و نظارت بر توزیع آن دقیق است، افزود: پنج هزارتن شکر در انبارهای استان موجود است که این سهمیه هنوز کامل توزیع نشده و به تدریج وارد بازار می شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = هیچ