جنگل‌کاری دیمی راهکار مقابله با بحران آب درآذربایجان غربی

جنگل‌کاری دیمی راهکار مقابله با بحران  آب درآذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – در شرایط فعلی مردم در حفاظت از منابع طبیعی مشارکت و نقش موثری دارند، لذا لازم است در کاشت نهال نیز همکاری به‌سزایی داشته باشند، به همین جهت باید جنگل‌کاری دیمی رونق بگیرد.
سوتیتر: با توجه به بحران آبی که در کشور وجود دارد باید به سمت جنگل‌کاری دیمی حرکت کرد، لذا باید به این مقوله اهتمام بیشتری داشت
در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها مقرر شد با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل ها، هشتم مرداد با عنوان روز جنگل رمز حیات ، تعیین شد.
اداره جنگل‌کاری منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی در این زمینه و برای فرهنگ سازی جهت حفظ و نگهداری از جنگل‌های موجود استان وظایف خطیر و نقش حساسی دارد.
این اداره باید در راستای توسعه و غنی‌سازی جنگل‌های موجود در استان فعالیت‌های چشم‌گیری داشته باشد؛ به طوری که اقدام به واکاری نهال‌های تولیدی در حال حاضر؛ یک اقدام اصولی است، همچنین تولید گونه های مختلف گیاهی در جنگل ها باید در دستور کار قرار گیرد.
در حال حاضر برای تولید نهال به لحاظ تامین منابع آبی مشکلی وجود ندارد، ولی برای عرصه نهال‌های تولید شده به دلیل خشکسالی پیش آمده مشکلاتی وجود دارد، لذا باید به سمت جنگل‌کاری با مشارکت مردم حرکت کرد.
در شرایط فعلی مردم در حفاظت از منابع طبیعی مشارکتی نقش موثری دارند، لذا لازم است در کاشت نهال نیز همکاری به‌سزایی داشته باشند، به همین جهت باید جنگل‌کاری دیمی رونق بگیرد.
بی شک حفاظت از عرصه و اعیان منابع طبیعی حتی از طریق اجرای مقررات موضوعه بر اساس طرح ها و دستور العمل های مربوطه میسر نیست مگر با همکاری و همدلی همه ارگان ها و دستگاه‌های اجرایی که می بایست به کمک سازمان های مربوطه بشتابند.مراقبت و تدبیر اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی به موقع به منظور حفظ و حراست از عرصه و اعیان منابع طبیعی یکی دیگر از ضرورت های این حوزه است و باید قوانین و مقررات این بخش نیز در راستای بهبود و اصلاح حرکت کند.
از سوی دیگر کنترل بهره برداری از عرصه و اعیان منابع طبیعی طبق قوانین موضوعه، اتخاذ تدابیر تمهیدات و اقدامات لازم به منظور جلوگیری و مقابله با جرایم مرتبط ، جلوگیری از تردد و چرای غیر مجاز دام در عرصه و اعیان منابع طبیعی طبق قوانین و مقررات مربوطه نیز می تواند در این موثر بوده و تاثیر بسزایی در مسیر حفاظت از منابع طبیعی خدادادی بگذارد.
بازرسی و کنترل محموله های جنگلی و مرتعی و کشف محموله های قاچاق غیر مجاز در معابر ، جنگلها و محورهای مواصلاتی و بازرسی مستمر کارگاه های چوب بری و کارخانجات صنایع چوب بر اساس تبصره ۳ ماده ۵۴ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع و اتخاذ تدابیر اجرایی و اقدامات پیشگیرانه ،پیش آگاهی ، کشف و تعقیب جرم و مجرم مرتبط با ماموریت یگان در چهار چوب قوانین موضوعه نیز راهگشاست.این در حالی است که طی سال های گذشته بر اثر خشکسالی و همچنین پدیده نامبارک خشک شدن دریاچه ارومیه در سال زراعی اخیر ۶۷۴ میلیون ریال به منابع طبیعی آذربایجان‌غربی خسارت وارد شد و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی آذربایجان غربی خسارت دیده‌اند.
مطالعات انجام شده در ارتباط با میزان بارندگی و کاهش تولید در هر هکتار از مراتع آذربایجان غربی نشان می دهد که به ازای کم شدن یک میلی‌متر بارندگی از میانگین بلند مدت استان، مقدار تولید ۳۵۰/۱ کیلوگرم در هر هکتار کم می‌شود و وضعیت کنونی مراتع و منابع طبیعی استان ضرورت حفاظت از این میراث گرانب‌ها را بیش از پیش می نماید.
این در حالی است که مهمترین چالش‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی خشکسالی و افت آب‌های زیرزمینی، پیشروی بیابان، از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع از طریق آتش سوزی و تخریب اراضی ملی توسط سودجویان است و مهمترین هدف سازمان جنگل‌ها باید حفظ، توسعه و بهره برداری صحیح از جنگل‌ها و مراتع استان، کنترل سیل و احداث سدها و تقویت پروژه‌های آبخیزداری، پیگیری جذب نیروهای حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی باشد.
ظرفیت رسانه‌ها در حفاظت از منابع طبیعی نباید هیچ گاه فراموش شود و رسانه‌ها در امر جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بسیار می‌توانند مثمر ثمر باشند و مردم را نسبت به مضرات تخریب منابع طبیعی آگاه کنند.
باید فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود و امروزه نفوذ رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها در بین مردم به نحوی است که می‌توان از آنها به عنوان کار آمدترین ابزار برای ارتقای منابع طبیعی نام برد.
یکی از راه‌های اساسی حفظ و حراست از منابع طبیعی، فرهنگ سازی عمومی موثر و مستمر در سطح جامعه است و لذا فرهنگ حفظ و حراست از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی باید در بین مردم و جوانان نهادینه شود.
همگان تاکید دارند که بدون شک همکاری و همراهی بیشتر مسوولان و اهالی مطبوعات و رسانه‌ها با منابع طبیعی در راستای ‏فرهنگ سازی، اشاعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در میان گروه‌های مختلف مردم یک ضرورت است و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی نیازمند فرهنگ سازی است و رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند نقش مهمی در تبیین فرهنگ حفاظت از منابع ‏طبیعی داشته باشند.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی نیز به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کاهش محسوس نزولات آسمانی به اجرای طرح های آبخیزداری نیاز مبرم دارد.
فرایند پدیده خشک شدن دریاچه ارومیه و پیامدهای ناگوار این رویداد در زمین های کشاورزی منطقه یک زنگ خطر بزرگ است که نه تنها ایران بلکه کشورهای همسایه را نیز تهدید می کند

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


2 × = دوازده