عدم رعایت فرهنگ رانندگی؛ پاشنه آشیل تصادفات در آذربایجان‌غربی

عدم رعایت فرهنگ رانندگی؛ پاشنه آشیل تصادفات در آذربایجان‌غربی

آرازآذربایجان،یکی از مهمترین حوادث دلخراش در هر کشوری ،تصادفات درون و برون شهری است که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند.
طبق بررسی ها و آمارهای ارائه شده، هر چند وضعیت ایمنی جاده ها و وسایل نقلیه در میزان تصادفات جاده‌ای و درون شهری بی تاثیر نیست اما عوامل انسانی از جمله سرعت زیاد، خواب آلودگی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی منشا بیشترین علت تصادفات است و آذربایجان غربی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
امروزه در اغلب کشورها برای کاهش آمار تصادفات رانندگی و پیشگیری از حوادث و سوانح رانندگی به مسئله فرهنگ سازی توجه جدی می شود، چرا که صاحبنظران معتقد هستند هرقدر هم ایمنی جاده ها و خیابان ها افزایش یابد و نقاط حادثه خیز جاده ای اصلاح شود، اگر فرهنگ رانندگی و قانون مداری در جامعه نهادینه نشود به هیچ عنوان شاهد کاهش آمار تصادفات نخواهیم بود لذا نباید از مسئله فرهنگ سازی رانندگی غفلت کرد.
لزوم نهادینه شدن فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی
امام جمعه ارومیه در خطبه های نماز جمعه ارومیه افزود: در نیمه نخست امسال، ۲۵‌هزار تصادف در جاده‌های استان رخ داده و بیش از ۳۰۰ نفر جان باخته و ۸‌هزار نفر زخمی شده‌اند که نیازمند اصلاح جاده ها و مهمتراز همه فرهنگ سازی در خصوص رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی با اشاره اینکه فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باید در بین شهروندان استان نهادینه شود، اظهار کرد: بهبود این آمار و کاهش آن، نیازمند تبیین فرهنگ و قوانین موجود در زمینه رانندگی است.
وی تصریح کرد: اگر فرهنگ راهنمایی و رانندگی رعایت نشود و اصلاح جاده‌ها انجام نشود این آمار افزایش خواهند یافت لذا برهمه مردم و مسئولان لازم است در این مسئله احساس وظیفه کنند.
افزایش تصادفات منجر به فوت در آذربایجان غربی
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی افزود: نبود فرهنگ رانندگی و ترافیکی عمده دلیل تصادفات رانندگی در استان است هر چند در زیرساخت ها نیز مشکلاتی وجود دارد.
سردار جهانبخش تصریح کرد: اجرای کامل قوانین راهنمایی و رانندگی مهمترین مولفه در کاهش حوادث جاده ای است که البته این روزها کمتر شاهد رعایت این موارد از سوی برخی از رانندگان هستیم که موجب بروز حوادث دلخراش می شوند.
وی اظهار کرد: مهمترین رکن در فرهنگسازی برای کاهش تصادفات و به تبع آن، تلفات جاده ای، اصحاب رسانه هستند که امیدواریم با راه اندازی پویش های رسانه ای- مردمی، مرتبط با ارتقای فرهنگ رانندگی، زمینه ساز کاهش سوانح به ویژه در جاده ها باشند چرا که اگر این پویش ها اثر بخش باشند از اعمال قانون ها راه گشا تر خواهد بود.
سردار جهانبخش خاطر نشان کرد: میزان تصادفات فوتی آذربایجان غربی در هفت ماه نخست امسال مطلوب نبود و نسبت به سال گذشته افزایش داشت که امیدواریم با همراهی همگان، این وضعیت کنترل شود.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با بیان اینکه شهروندان باید اصول ایمنی را در موقع رانندگی و عبور از خیابان در داخل شهر و به ویژه معابر کمربندی شهرها رعایت کنند، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد فوتی‌های تصادفات درون شهری در استان طی سال جاری را عابران پیاده تشکیل می دهند که این روند باید تغییر یابد.
عقب ماندگی ایمنی جاده های آذربایجان غربی
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم افزود: استان از نظر ایمنی جاده‌ها از سایر استان های دیگر کشور عقب است و همین عقب‌ماندگی موجب شده آمار تصادفات جاده ای در استان روند افزایشی داشته باشد.
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر تصریح کرد: وضعیت نامناسب و نا ایمن جاده‌های استان مربوط به سالهای اخیر نبوده و عقبه‌ای تاریخی دارد که برخی کم کاری‌ها در عرصه اصلاح و بازسازی راهها مزید بر علت شده که وضعیت جاده‌های استان شرایط خوبی نداشته باشد.
وی با اشاره به اتمام مسیر ارومیه _ سرو خاطر نشان کرد: با اتمام آزاد راه ارومیه به تبریز و مهاباد به سردشت یک تحول خوبی در جاده‌های استان را شاهد خواهیم بود و این عقب ماندگی تا حدودی جبران خواهد شد.
حجت الاسلام ذاکر یاد آور شد: هرچند سیاست مدیریت جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌غربی رفع نقاط حادثه خیز و اصلاح آنها است اما برای عملیاتی شدن سریع برنامه‌ها نیازمند حمایتهای مادی و تخصیص بودجه از طرف دولت هستیم.
لازمه فرهنگسازی، آموزش است
یک جامعه شناس افزود: رانندگی در دنیا یک امر جمعی است اما در ایران یک امر فردی تلقی می شود و همین باعث شده رانندگان دیگر را رقیب خود بدانیم و از هر مسیری که ممکن است و با هر سرعتی که می خواهیم، رانندگی کنیم.
منصوره ایزدی تصریح کرد: باید بپذیریم که رانندگی در جامعه ما یک موضوع شهری نیست بلکه بیشتر جنبه اجتماعی دارد و برای حل مشکلات آن باید تمام متولیان شهری و اجتماعی در کنار هم این مشکل را حل کنند.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: قوانین راهنمایی و رانندگی باید از پشتوانه جمعی و مردمی برخوردار باشد و با افرادی که قانون را نماد زور تلقی می کنند و همواره در صدد دور زدن قانون هستند و با انجام تخلف، جان خود و افراد بی گناه را به خطر می اندازند برخورد جدی‌تری کرد.
ایزدی خاطر نشان کرد: باید اراده ملی برای بهبود وضعیت به وجود آید و مردم باید به فرهنگ سازی های انجام شده پاسخ مثبت دهند قانونمدار باشند و حقوق دیگران را در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: رعایت نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی در استان و آمار بالای تصادفات و مرگ ومیر به سستی قانون و کم کاری در آموزش و فرهنگ سازی برمی گردد.
وی گفت: نهادینه سازی فرهنگ رانندگی، منوط به دو شکلی از آموزش است؛ اولین آموزش، آموزشی است که خود به خود و براثر مشاهده تصادفات مکرر حاصل می شود و دومی آموزش رسمی وغیر رسمی که توسط آموزش وپرورش و اقدامات پلیس از جمله تشدید قوانین، اعمال جریمه های سنگین ومماشات نکردن در برابر تخلفات و آگاهی بخشی از طریق رسانه ها انجام می شود.
این جامعه شناس یاد آورشد: آموزش وپروش باید به وظیفه خود عمل کند و رفتار های اجتماعی را به عنوان درس وتکلیف درونی آموزش دهند و این موضوع را با دانش آموزان تمرین کنند تا به عنوان بخشی از رفتار و شخصیت آنها در آید.
داستان کشته های تصادفات در آذربایجان غربی تکراری شده و ارائه آمار و ارقام دردی را درمان نمی کند.
تقریبا تمامی کارشناسان حوزه ترافیک در این زمینه اتفاق نظر دارند که حل مشکلات حوزه رانندگی با فرهنگ سازی و آموزش امکان پذیراست بنابراین نباید از نقش فرهنگ سازی غفلت کرد، همانطور که در دهه گذشته نبستن کمربند ایمنی به یک معضل در امر رانندگی تبدیل شده بود که با آموزش و آگاهی و فرهنگ سازی اکنون شاهد رعایت این قانون توسط اکثریت مردم هستیم.
بنابراین قانون سختگیرانه ،آموزش و فرهنگ سازی در کنار بهبود زیر ساخت های جاده ای می تواند راهگشا برای کاهش تصادفات در جامعه باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


3 × = شش