ظرفیت پایین جذب منابع در اعتبارات استانی آذربایجان غربی

ظرفیت پایین جذب منابع در اعتبارات استانی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: آذربایجان غربی غالبا به دلیل سیاسی کاری مدیران بالا دستی همواره از تخصیص بودجه‌های طرح‌های ملی محروم می‌شود. چرا که لزوم بازنگری در تخصیص اعتبارات و بهره مندی از اعتبارات ملی در خیلی از طرح‌های استانی نیاز فوری استان است.
آذربایجان غربی به لحاظ ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و زمینه‌های سرمایه گذاری از نظر تعداد و ارزش اعتباری پروژه‌ها، موقعیت مناسبی در بحث پروژه‌ها و طرح‌های ملی ندارد حتی در اکثر سال‌ها به دلیل نبودن طرح‌های قابل توجه در تخصیص اعتبارات در جذب منابع در اعتبارات تخصیص یافته، این استان از محرومیت‌های فراوانی رنج می‌برد.
نیم نگاهی به طرح‌ها و پروژه‌های استان آذربایجان غربی نشان می‌دهد که لزوم بازنگری در تخصیص اعتبارات و بهره مندی از اعتبارات ملی در خیلی از این طرح‌ها نیاز فوری استان است. همین طرح نجات دریاچه ارومیه که با مسایل زیست محیطی و سایر جانبه های اجتماعی معضلی برای حاکمیت می‌تواند محسوب شود، کاری از پیش نبرده است.
یا همین طرح راه آهن میاندوآب، مهاباد و ارومیه که می‌توان از آن به عنوان نمادی از علل توسعه‌نیافتگی آذربایجان غربی نام برد.یکی از مشکلاتی که در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، تکیه بر اعتبارات استانی و عدم تلاش برای جذب اعتبارات ملی است که همین موضوع باعث می‌شود تا اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز پروژه‌ها نباشد و نتوانند گام‌های بلندی را در راستای توسعه و پیشرفت استان بردارند. این در حالی است که.
از سوی دیگر؛ ۴۸ طرح مهر ماندگار از جمله پتروشیمی مهاباد، راه‌آهن میاندوآب – ارومیه، اتمام ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه، تالار مرکزی ارومیه، سد سیلوه و سد چپرآباد، ۱۴ پروژه در حوزه‌های آب و خاک، هشت طرح بزرگ صنعتی و ۴ طرح در حوزه ورزش که در دولت دهم در استان آذربایجان غربی شناسایی شده بودند و می‌بایست تا آخر دولت دهم به اتمام می‌رسید ولی متاسفانه بخش عمدی از این طرح‌ها نیز نیازمند بهره گیری از اعتبارات ملی است.آمارها نشان می‌دهد که از میان این طرح‌ها پروژه راه آهن مراغه – ارومیه جزو مهم‌ترین آن‌ها است که قطعه نخست آن مورد بهره برداری قرار گرفته است و این طرح مهم و زیربنایی هم اکنون به طور متوسط از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و پیش بینی می‌شود تا به زودی به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد ولی به شرط آنکه اعتبار آن تخصیص یابد.
این در شرایطی است که دو سال گذشته به دلیل تشدید تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی و فشارهای سیاسی در پرونده هسته‌ای، از سال‌های سخت کشور از نظر مالی بود و میزان تحقق اعتبارات بسیار کمتر از اعتبارات مصوب بود و همین موضوع باعث شد تا مشکلاتی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده و نتوانند طبق برنامه‌های خود به پیش بروند.
به گفته مسئولان استانی، اعتبارات ملی استانی شده در سال گذشته ۱۸۶ میلیارد تومان بود و در سال ۹۱ این میزان ۲۹۲ میلیارد تومان بوده که با در نظر گرفتن این که در سال گذشته ۱۰ پروژه در استان که استانی بودند به ملی تبدیل شدند و اگر این موضوع در نظر گرفته شود، رشد، در میزان اعتبارات این بخش نیز مشاهده می‌شود.
این در حالی است که جذب اعتبارات و منابع مختلف استانی برای رونق تولیدات داخلی و توسعه صنعتی استان آذربایجان غربی ضروری است و این در حالی است که انجام پروژه‌های عمرانی آذربایجان غربی با کمبود اعتبار مواجه است.در شرایط فعلی باید از منابع مختلف برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده شود تا شاهد رشد و شکوفایی بخش صنعت به عنوان مهم‌ترین محور توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان منطقه باشیم.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توجه به زیربناهای اقتصادی استان می‌تواند بستر ساز فعالیت‌های مختلف صنعتی و اقتصادی استان باشد و این مهم باید مورد توجه فعالان اقتصادی استان در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی قرار گیرد.از سوی دیگر، تقویت حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و بازرگانی رویکرد جدید مدیریت اجرایی استان عنوان شده است و دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بانک‌های عامل، بخش خصوصی و مردم ارکان توسعه استان هستند و می‌توان با دست به دست هم دادن این ارکان، آینده بسیار درخشانی را برای استان متصور بود.
به نظر می‌رسد مسائل و مشکلات موجود در بخش تولید و حمایت از سرمایه گذاران استان باید به صورت جزئی و ریزبینانه مورد بحث و بررسی قرار داد تا موضوع‌ها با شفافیت بیشتری دنبال شوند.
این در شرایطی است که تقویت بخش خصوصی و واگذاری فعالیت‌های مختلف اقتصادی و تولیدی به این بخش می‌تواند زمینه تقویت حوزه‌های مختلف اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که مسئولان ارشد اجرایی استان در حوزه بودجه باید با همکاری همه بخش‌ها و یاری گرفتن از نمایندگان استان با ارائه طرح‌های استانی و ملی سعی کنند تا بخش عمده اعتبارات تخصیص یافته استان را با جذب منابع از طریق همین طرح‌های ملی تحقق دهند چرا که در غیر این صورت طبق قانون، معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور، راسا اعتبارات را به استانی خواهد داد که ظرفیت جذب منابع را داشته باشد.
نیم نگاهی به آمارهای ملی نشان می‌دهد که در سال ۹۱ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی سرمایه گذاری شده که این میزان در سال ۹۲ به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است و طبق برنامه ریزی‌ها قرار است در سال جاری به ۴۱ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از منابع از طریق شرکت‌های دولتی در طرح‌های توسعه سرمایه گذاری خواهد شد و بیش از ۳۵ میلیارد دلار از منابع فاینانس برای طرح‌های بزرگ در استان‌ها سرمایه گذاری می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


× 8 = شانزده