رئيس دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه:

طرح مطالعاتی اجرای شبکه اصلی زهکشی زرینه رود به اتمام رسید

طرح مطالعاتی اجرای شبکه اصلی زهکشی زرینه رود به اتمام رسید

گروه خبر: رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طرح مطالعاتی اجرای شبکه اصلی آبیاری و زهکشی زرینه رود در راستای کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه به پایان رسید.
فرهاد سرخوش با بیان اینکه عملیات اجرایی شبکه اصلی آبیاری و زهکشی زرینه رود در ۶۵ هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه اجرا می شود، اظهار کرد: شبکه آبیاری زرینه‌رود به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نقش کلیدی در کاهش مصارف آب بخش کشاورزی ایفا می کند.
وی افزود: زمین های کشاورزی تحت پوشش این شبکه از لحاظ بافت و نوع خاک از مرغوب‌ترین اراضی بوده و به دلیل دسترسی به منابع آب مطمئن از رودخانه‌های زرینه‌ رود و سیمینه ‌رود در صورت برنامه‌ریزی صحیح، سهم زیادی در تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی و کشور خواهد داشت.
وی عدم مشارکت بهره‌برداران در طراحی و اجرای شبکه زرینه‌رود و عدم لحاظ شبکه انهار سنتی موجود در دشت زرینه‌رود در طرح شبکه مدرن را از مشکلات توزیع آب در شبکه عنوان کرد.
سرخوش استقرار سامانه مدیریت و بهره‌ برداری یکپارچه منابع و مصارف در حوضه آبریز دریاچه را از راهکار اصلی ارائه شده برای احیاء دریاچه ارومیه دانست و گفت: هدف اصلی از مجموعه مطالعات دشت زرینه‌رود، بهینه‌سازی فرآیند توزیع آب، تهیه، تکمیل و تدقیق بانک اطلاعاتی دشت زرینه‌رود، ساماندهی موتور پمپ‌های منفرد و مطالعه نظام‌های بهره‌برداری در این دشت است.
وی ارائه راهکارهای عملیاتی نظام جامع حقابه‌بری، بهینه‌سازی توزیع آب در شبکه کانال‌های اصلی و فرعی شبکه زرینه‌رود، شناسایی میزان اراضی باغی در هریک از واحدهای عمرانی دشت زرینه رود، شناسایی تعداد و نوع چاه‌های موجود در محدوده باغات و بررسی راه دسترسی به آنها را از خدمات طرح مجموعه مطالعات دشت زرینه رود بیان کرد و افزود: شناسایی امکان انتقال آب چاه ها از طریق خطوط لوله و ثقلی به باغات مجاور از نظر معارض اشخاص و معارض طبیعی، شناسایی ظرفیت آبدهی هریک از چاه های موجود از نظر تامین آب مورد نیاز در تناسب مساحت اراضی باغی تحت پوشش و شناسایی ظرفیت آب مازاد هر یک از چاه ها از دیگر خدمات این طرح است.
به گزارش ایرنا، حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به ۲ میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۰ گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد. ۴۱۲ کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و ۲۷۴ متر از سطح آب های آزاد برسد.
یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده است که ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
همچنین طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال ۹۶ به بهره برداری رسیده و سالانه ۲٫۵ میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون علاوه بر اقدامات فوق، ۱۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا،۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی حوضه آبریز از زمان آغاز فعالیت این ستاد تاکنون به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 15