ضرورت پرداخت مطالبات کشاورزان از محل صندوق بیمه کشاورزی

ضرورت پرداخت مطالبات کشاورزان  از محل صندوق بیمه کشاورزی

مهدی قلی پور

گروه اقتصادی : با توجه به بلایای طبیعی در استان بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیتهای کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
بالا بردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد.
دولت به منظور گسترش وتنوع بخشی به تولیدات بخش کشاورزی در کشور تلاش می کند و در استفاده بهینه از منابع موجود در توسعه و تنوع بخشی به تولیدات با ارزش اقتصادی بالا اهتمام ویژه ای دارد.
در شرایط فعلی که کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد، یکی از بخش‌های بسیار کارساز که می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و خنثی کند و همه بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند، بخش کشاورزی است. اگر در گذشته می‌توانستیم برنج‌های خارجی را با یک قیمت حدود ????تومان وارد کشور کنیم، الان مجبور شده‌ایم با قیمت بالای ? هزار تومان، این کالا را وارد کنیم این در حالی است که با اتکا به تولید داخل می‌توان نیازهای کشور را رفع کرد.
نیم نگاهی به آمار و اخبار منتشر شده اخیر نشان می دهد که از مجموع دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبارات کارگروه اشتغال استان در سه ماهه اول سال جاری اعتباری بالغ بر ۶۲۰ میلیارد ریال برای تسهیل و تسریع در اجرای طرحهای توسعه ای و سرمایه در گردش به بخش کشاورزی استان اختصاص یافته است.
این طرحها برای تسریع و تکمیل اجرای ۸۴ طرح کشاورزی در زیر بخشهای دام و طیور ، صنایع تبدیلی و تکمیلی و باغبانی است.
متقاضیان استفاده از این تسهیلات باید به بانکهای عامل ملت ، رفاه کارگران ، تجارت ، سپه ، صادرات ، توسعه تعاون و پست بانکها مراجعه نمایند و با توجه به محدودیت زمانی جهت اخذ تسهیلات اعتباری مذکور لازم است متقاضیان در استان و شهرستانها هر چه سریعتر نسبت به تکمیل مدارک خود در بانکهای عامل مربوطه اقدام نمایند.
این در حالی است که با توجه به بلایای طبیعی در استان بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیتهای کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.با توجه به فراگیر شدن بیمه محصولات کشاورزی بین تـولید کننده و کـشاورزان، این موضوع بعنوان اهـرم موثر جهت تضمین سرمایه و افزایش تمایل به سرمایه گذاری مطرح است.البته با رعایت دستورالعملهای جاری صندوق بیمه کشاورزی، مهلت عقد قرارداد بیمه باغات سیب، انگور و تنه درختان در یک برنامه زمان بندی سالانه به کشاورزان استان اطلاع رسانی می شود تا با انعقاد قرارداد بیمه درختان کشاورزی به شرط عدم وقوع خسارت تمدید شود.این در شرایطی است که به نظر می رسد باید مطالبات کشاورزان استان آذربایجان غربی از محل صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شود. از ۴۰ نوع بلایای طبیعی کشور بیش از ۲۵ نوع در آذربایجان غربی به وقوع می پیوندد که باید با شناسایی راهکارهای مناسب و ترغیب کشاورزان در امر بیمه نمودن محصولات کشاورزی و افزایش ضریب نفوذ بیمه در سطح استان تلاش شود.
به گفته مسئولان، امسال برای نخستین بار غرامت باغداران در موعد مقرر و پیش از برداشت محصول پرداخت شد که این روند تا زمان برداشت انگور و سیب ادامه دارد.
کارشناسان حوزه کشاورزی بر این باوند که فرهنگ سازی در خصوص برخورداری از بیمه ضروری است و باید تلاش شود تا اراضی کشاورزی فاقد بیمه برای استفاده از خدمات بیمه در سال زراعی آینده تحت پوشش قرار گیرد.
طبق آمار رسمی منتشر شده ، از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۱۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته اند.
در سال زراعی جاری حدود ۴۳۵ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات زراعی پائیزه رفته است که تنها ۱۸ درصد از این اراضی تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته اند و از ۱۶۲ هزار هکتار زیر کشت محصولات بهاره نیز حدود ۱۸ هزار هکتار بیمه شده اند.
از ۹۵ هزار هکتار اراضی باغی بارور موجود در استان نیز ۱۷ هزار هکتار زیر چتر حمایتی صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته است و با توجه به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی در کاهش خطرپذیری و تثبیت درآمد کشاورزان، لازم است تا عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه محصولات کشاورزی در بین بهره برداران استان بررسی شود.
البته هر چقدر آگاهی افراد از اهداف و فوائد بیمه بیشتر باشد تمایل آنها برای پذیرش بیمه محصولات کشاورزی بیشتر است.این در حالی است که بروز بحران کم آبی دریاچه ارومیه و خشکسالی در سالهای اخیر ، کشاورزان منطقه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، از این رو توجه و اهتمام ویژه مقامات عالی استان درخصوص تخصیص اعتبارات وِیژه ملی و استانی برای جبران خسارت کشاورزانی که متضرر شده اند ، لازم و ضروری است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


دو + 7 =