صنعت خودرو سازی ایران، پیش به سوی خودسری!

صنعت خودرو سازی ایران، پیش  به سوی خودسری!

گروه اقتصادی:طی سه دهه گذشته جهان شاهد شکل گیری تدریجی یک سیستم اقتصادی یکپارچه جهانی بوده است و به طبع دنیای تولید نیز در ادامه این وضع شاهد افزایش سطح رقابت و ظهور رقبای مستعد دراقصی نقاط جهان است.
جهانی شدن بازار تولید شرکتهای تولید کننده رابه ارزیابی مجدد نگرشهایشان را رقابتهای بین المللی وا داشته و دولتها را نیز به تغییر سیاستهای ملی خود وادار نموده است. مطمئناً شرکتهایی که به بازار به صورت ملی و نه جهانی ، و به محصولات نیز در حد کافی و خوب، و نه در سطح جهانی توجه می نمایند از صحنه رقابتهای تولیدی این منظر جهانی خارج خواهند شد.به این ترتیب است که سیستم های نوین تولیدی باید قادر به تولید محصولاتی با کیفیتی بالاتر، هزینه کمتر ، زمان انتظار وطراحی سریعتر محصولات باشند.
رعایت استانداردهایی که در طول سالیان متمادی تدوین گردیده است، یکی از ابزارهای مهم در راستای ارتقاء کیفیت محصولات بوده به طوریکه کشورهای پیشرفته صنعتی در راستای جهانی سازی ، مرزهایی را برای کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته بوجود آورده اند که این کشورها برای ورود به عرصه جهانی و عبور از این مرزها بایستی استانداردهای بین المللی و قواعد بازارهای جهانی را رعایت نمایند و این در خصوص یکی از کلیدی ترین صنایع کشور یعنی خودرو سازی هم صدق می کند.
*سازمان استاندارد و ماجرای ایربگ خودرو_ها
هنوز از یادها نرفته است که در اواخر سال ۹۱ سازمان ملی استاندارد ایران از اجباری شدن نصب ایربگ بر روی خودروها از ابتدای سال ?? خبرداد.به این ترتیب قرار بر این شد که بر اساس مذاکرات صورت گرفته از سوی سازمان استاندارد با تولیدکنندگان ایربگ و نیز خودروسازان، نصب دو ایربگ بر روی خودروها برای سرنشینان جلو از ابتدای سال ۹۲ اجباری شود.این اجباری شدن اما در حالی بود که پیش از این تصمیم، قرار بود تا پایان شهریورماه سال ۹۱ نصب ایربگ بر روی تمامی خودروها اجباری شود که این اتفاق به دلیل مخالفت خودرو سازان و به بهانه موجود نبودن ایربگ دربازار رخ نداد و در نهایت نتیجه این شد که سازمان ملی استاندارد نصب یک ایربگ را از ابتدای دی ماه سال ۹۱ و نصب دو ایربگ را از ابتدای سال ۹۲، اجباری اعلام کند!بعد از این اتفاق اما ، با اینکه در ابتدای سال ۹۲ ، رییس وقت سازمان استاندارد از پلیس درخواست کرد ، به دلیل عدم رعایت استاندارد اعلام شده، پلیس راهور هیچ خودروی بدون کیسه هوا را شماره گذاری نکنداما وزیر صنعت وقت یعنی مهدی غضنفری به همراه خودروسازان موضوع نصب ایربگ را به کارگروه حمایت از تولید داخل بردند و با این بهانه که کشور در شرایط تحریم است و نمی تواند کیسه هوا را تامین کند باز هم مصوبه نصب ایر بگ را بتاخیر انداختند. بعد از ان بود که در همین خصوص محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد کار گروهی را مشخص کرد که موضوع ایربگ ها را بررسی کنند. این گروه موضوع را بررسی و جلسه یی را با حضور مسوولان دولتی و خودروسازان و ایربگ سازان برگزار کردند و در نهایت نتیجه این شد که از اول تیر ماه سال ۹۲ به هیچ وجه عدم نصب ایربگ توسط خودروسازان قانونی نیست و مهلاین مهلت قابل تمدید نخواهد بود.با این حال بعد از رسیدن تیر ماه باز هم خودروسازان کارشکنی کردند و مصوبه یی را به نقل از شورای عالی استاندارد اعلام کردند ، مبنی بر اینکه این شورا تصمیم گرفته موضوع نصب ایربگ به سال ۹۳ موکول شود و این کش مکش تا امروز نیز ادامه دارد.این در حالی است که در حال حاضر ساده ترین خودروهای تولید سایر کشورها مجهز به کیسه هوا هستند و این موضوع آنقدرها پیچیده نیست که خودرو سازان زیر بار ان نروند و دولت هم دل به دل انها بدهد!ماجرای ایربگ ها اما تنها کارشکنی خودرو سازان در کار سازمان استاندارد نیست و مساله مجهز شدن خودروها به استاندارد یورو ۴ نیز نمونه ای دیگر برای اثبات این مساله است که سازمان مهمی چون استاندارد قدرت اجرایی لازم را برای به کرسی نشاندن قوانین خود که به بالابردن سطح کیفی کالاهای تولید داخل کمک می کند را ندارد.
*یورو ۴ و امتناع خودرو سازان
در حالی که قصه بحرانی شدن آلودگی هوا در کلانشهرها داستان تازه ای نیست و این روزها کمتر شخصی را می توان پیدا کرد که نسبت به خطرات و دلایل گسترش آن آگاهی نداشته باشد، همه کارشناسان زیست محیطی متفق القول قبول دارند که خودروسازان به دلیل تولید خودروهای غیر استاندارد سهم مهمی در آلودگی هوای کلان شهرهایی چون تهران دارند.
برای همین بود که سازمان استاندارد در اوایل سال ۹۲ رعایت استاندارد یورو ۴ را برای همه شرکت های خودرو سازی اجباری اعلام کرد.استانداردی مربوط به آلایندگی که در اصل میزان مجاز برای انتشار گازهای آلاینده‌ خودروها را تعیین می کند.
به این ترتیب بود که با توجه به مصوبه دولت از ابتدای تیر ماه سال ۹۲ شرکت های خودروساز باید خودروهای تولیدی خود را با استاندارد یورو ۴ روانه بازار می کردند و باز هم قرار بر این شد که مانند ماجرای ایربگ ها، پلیس راهور ناجا از شماره گذاری خودروهایی که استاندارد یورو ۲ دارند و به استاندارد یورو ۴ نرسیده اند در کلان شهرهای آلوده شماره گذاری نشوند.حالا اما تا سال ۹۳ هنوز هم ۷۰ محصولات تولیدی شرکت های بزرگ خودروسازی با استاندارد یورو ۴ ساخته نمی شدند و هنوز هم بسیاری از خودروهای تولیدی این استاندارد را ندارند.
در این میان یکی از بهانه های خودروسازان برای عمل نکردن به استاندارد یورو ۴ نبود سوخت با کیفیت جهانی است.بهانه ای که این روزها با روی کار امدن دولت یازدهم و همکاری وزارت نفت با سازمان محیط زیست حل شده است اما هنوز از یورو ۴ در خودروها خبری نیست که نیست.
*شورای رقابت و ماجرای آپشن ها
در این میان اما ماجرای عدم رعایت مسائل این چنینی فقط به سازمان استاندارد مربوط نمی شود.در حالی که شورای رقابت بارها بر غیر اجباری بودن نصب آپشن روی خودروهای داخلی تاکید کرده است و حتی این موضوع یکی از شروط افزایش قیمت به حساب می‌آید، گویا خودروسازان هنوز هم از حربه آپشن برای بالا بردن قیمت محصولات خود استفاده می‌کنند.
اوایل تیرماه امسال بود که شورای رقابت پس از موافقت با افزایش رسمی قیمت خودرو شرکت‌های خودروساز را به رعایت پنج شرط ملزم کرد و یکی از این شروط، اختیاری بودن نصب آپشن بود. طبق این شرط، خودروسازان نمی‌توانستند آپشن‌های موردنظر خود را به مشتریان تحمیل کنند و تنها در صورتی که آنها (مشتریان) راضی به نصب آپشن روی خودروهای مدنظرشان بودند، امکان این کار وجود داشت.بر این اساس، خودروسازان برخی محصولات خود را در دو مدل «بدون آپشن» و »مجهز به آپشن« پیش‌فروش کردند؛ به‌نحوی‌که مشتریان مختار بودند هر مدلی را که خود می‌خواهند، پیش خرید کنند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


+ دو = 10