نقش گمشده آموزش‌های فنی حرفه‌ای در اشتغال جوانان آذربایجان غربی

نقش گمشده آموزش‌های فنی حرفه‌ای در اشتغال  جوانان آذربایجان غربی

گروه اقتصادی: کمبود نیروی انسانی متخصص و حرفه ای در آذربایجان غربی امروزه به چالش مهمی تبدیل شده و پیش بینی می شود تا سه سال آینده آذربایجان غربی با کمبود نیروی کار حرفه ای مواجه خواهد بود.
ی از معیارهای مهم جوامع پیشرفته کیفیت نیروی انسانی است و هر چقدر که به میزان تخصص و تعهد فضاهای کسب و کار مناسب برای این نیرو فراهم شود، جامعه مراحل رشد و پیشرفت را زودتر طی خواهد می کند.
کاهش بیکاری و نابرابری در توزیع درآمد به عنوان دو هدف عمده در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار گرفته‌اند و آذربایجان غربی علیرغم ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف نتوانسته در این مقوله رشد کند و همواره جزء استان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور تلقی می شود.
اگر چه نقش بخش کشاورزی در دستیابی به این دو هدف می تواند بسیار راهگشا باشد ولی به دلایل مختلف آمارهای اشتغال زایی بخش کشاورزی استان نیز امیدوار کننده نیست و از سوی دیگر با روی آوردن به کشاورزی مکانیزه دیگر سهم اشتغال این بخش نیز محدود می شود.
کارشناسان معتقدند که زیربخش‌های کشاورزی آذربایجان غربی دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال در کوتاه مدت هستند و همچنین توسعه این زیر بخش‌ها ضمن آنکه موجبات افزایش قابل توجه درآمد خانوارها را فراهم می‌کند،‏ از جهت ایجاد درآمد برای گروه‌های کم و متوسط درآمد روستایی و کاهش شکاف درآمدی نیز دارای اولویت است.
در این میان توسعه تولید محصولات باغی و گل و محصولات زراعی دارای اهمیت بیشتری است. به ویژه آنکه آثار توسعه این دو زیربخش بر درآمد خانوارهای روستایی در مدت زمان کمتری ظاهر می‌گردد. با این وجود و علیرغم مشکلات متعدد در اشتغال زایی بخش کشاورزی استان که اولویت نخست رشد اقتصادی استان بوده و همچنین سایر بخش های صنعتی و تولیدی استان که با نبود نقدینگی و سایر مسایل دست و پنجه نرم می کنند ولی گاهی اوقات آمار و اخباری راجع به میزان اشتغال زایی استان رسانه ای می شود که با واقعیت های خارجی و آمار رسمی مراکز دولتی قدری متفاوت است. امروزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و کارآمد از عوامل کلیدی و انکارناپذیر در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب می گردد و هر نوع سرمایه گذاری کلان در بخشهای مختلف اقتصادی نیازمند به برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی و توسعه منابع این نیرو می باشد.
برای رفع نیاز بازار کار باید در کنار آموزش های فنی و مهارتی در عین حال بر جنبه کیفی آن نیز تاکید داشت و مهارت شاغلین را با تکنولوژی روز همگام کرد. ضروری است زمینه های لازم برای تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان مستعد و علاقمند به حرفه آموزی، بازآموزی، ارتقاء مهارت شغلی در سطوح مختلف مهارتی، تربیت مدیران و سرپرستان، تربیت مربیان متخصص و ورزیده از طریق ایجاد مراکز فنی و حرفه ای ویژه برادران و خواهران، مراکز کارآموزی تکمیل مهارت و تخصص های ویژه، مرکز تربیت مربی، مراکز جوار کارخانجات فراهم شود.
به موازات برنامه های آموزشی و تخصصی و در جهت اجرای هر چه بهتر آموزشها، فعالیتهای پژوهشی، عمرانی و تجهیز و توسعه منابع انسانی صورت پذیرد که تدوین جزوات و استانداردهای آموزشی براساس کدهای بین المللی، تجدیدنظر در استانداردهای مهارت، تهیه استاندارد مشاغل، تحقیق و پژوهش در برنامه های آموزشی و وسایل کمک آموزشی از مهمترین آنهاست.
از سوی دیگر، یکی از معیارهای مهم جوامع پیشرفته کیفیت نیروی انسانی است و هر چقدر که به میزان تخصص و تعهد فضاهای کسب و کار مناسب برای این نیرو فراهم شود، جامعه مراحل رشد و پیشرفت را زودتر طی خواهد می کند.
کاهش بیکاری و نابرابری در توزیع درآمد به عنوان دو هدف عمده در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار گرفته‌اند و آذربایجان غربی علیرغم ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف نتوانسته در این مقوله رشد کند و همواره جزء استان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور تلقی می شود.
از سوی دیگر حماسه اقتصادی بدون منابع انسانی محقق نمی شود و در این میان نیروی متخصص و آشنا به مبانی روز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. مدرک گرایی و نبود مهارت های حرفه ای شغلی و همچنین نداشتن فرهنگ و روحیه کارآفرینی و علاقه مندی به مشاغل دفتری از ویژگی های نسل جوان امروز آذربایجان غربی است.
با این وجود و علیرغم مشکلات متعدد در اشتغال زایی بخش کشاورزی استان که اولویت نخست رشد اقتصادی استان بوده و همچنین سایر بخش های صنعتی و تولیدی استان که با نبود نقدینگی و سایر مسایل دست و پنجه نرم می کنند ولی موضوع کمبود نیروی انسانی متخصص و حرفه ای در آذربایجان غربی امروزه به چالش مهمی تبدیل شده و پیش بینی می شود تا سه سال آینده آذربایجان غربی با کمبود نیروی کار حرفه ای مواجه خواهد بود.
برخی بر این باورند که اگر همین آهنگ کاهش تخصص و حرفه در مشاغل مختلف در تمامی بخش های استان بدون رشد پیش برود، تا سه آینده با کمبود نیروی کار برای بخش های اقتصادی استان مواجه خواهیم بود.
این در حالی است که طبق آمار رسمی، ۳۸ دفتر کاریابی و ۴۵۶ تعاونی کشاورزی تا سال ۸۴ در استان موجود بود که تا پایان سال ۹۱ این تعداد به ۱۱۱۷ تعاونی افزایش یافته است و همچنین ۳۹۴ تعاون در بخش صنعت تا سال ۸۴ فعال بوده است که تا پایان سال ۹۱ این تعداد به بیش از ۱۲ هزار تعاون در این بخش افزایش یافته است. آمارها نشان می دهد که ۱۶ هزار و ۶۲۲ نفر برای پیدا کردن شغل به دفاتر کاریابی مراجعه کردند که بیش از یک سوم مشغول به کار شدند و به گفته مسئولان سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، تلاش می شود با همکاری دستگاه های ذی ربط در سال جاری ۷۵ هزار نفر، فرصت شغلی در این استان ایجاد شود.
این در حالی است که نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در آموزش جوانان جویای کار مهم و تاثیرگذار است و اگر جوانان آموزش های فنی و حرفه ای ببینند می توانند به راحتی شغل مطلوب خود را بیابند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = ده