کمربندی سد مهاباد و ایجاد یک حفره!

کمربندی سد مهاباد و ایجاد یک حفره!

عبدالله رحمانی
چند روزی است که در فضای مجازی فیلم‌ها و تصاویری از فرو نشست آسفالت جاده کمربندی سد مهاباد به آزادگان این شهر بازنشر داده می‌شود که این امر می تواند نشان از کنجکاوی کاربران فضای مجازی در این خصوص باشد.
احداث کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان به طول ۳.۲ کیلومتر در ۲ باند ۱.۶ کیلومتری یکی از پروژهای مهم شهردار و شورای اسلامی شهر مهاباد است که در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید و سهم زیادی در کاهش بار ترافیکی حاشیه سد مهاباد به‌ویژه در روزهای تعطیل دارد.
احداث این کمربندی که علاوه بر ۲ باند آسفالت شامل یک روگذر و یک میدان است، زیبایی خاصی هم به ورودی مهاباد از سمت پیرانشهر (جاده پسوه) بخشیده و به دلیل مشرف بودن بر شهر مهاباد و دایر شدن مراکز تفریحی و رفاهی در حاشیه آن به یک تفرجگاه نیز تبدیل شده است.
اما نکته مهمی که بر نگرانی شهروندان در فضای مجازی در خصوص کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان افزوده است، نشست زمین و ایجاد یک حفره در حدود ۳۰ مترمربع در بخشی از این کمربندی در نزدیکی پل آن است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری مهاباد برای تنویر افکار عمومی مردم در خصوص حفره ایجاد شده در کمربندی تاج سد به آزادگان مهاباد، گفته که بر اثر بارش های اخیر و نفوذ آب های سطحی به خاکریز ایجاد شده، نشستی در حدود ۳۰ مترمربع به وجود آمده و آسیبی به پروژه و سازه پل وارد نکرده است.
به گفته جمال یوسفی حوزه فنی و عمرانی شهرداری در حال رفع مشکل و ترمیم این حفره هستند و طی ۴۸ ساعت آینده مشکل را برطرف خواهند کرد و تردد خودروها در این مسیر تداوم خواهد داشت.
بررسی از مسیر کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان نشان می دهد که این حفره حتی کمی زودتر از ۴۸ ساعت نیز نه تنها پُر شده بلکه آسفالت هم شده و تردد خودروها در این مسیر تازه افتتاح شده تداوم دارد.
اقدام سریع کارکنان بخش فنی و عمرانی شهرداری مهاباد برای ترمیم سریع فرونشست کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان بسیار قابل تامل است؛ کاش این واحد در سطح شهر نیز هر جا که معابر برای کارهای عمرانی شهروندان و دستگاه های خدمات رسان حفاری می شود با همین سرعت ترمیم و بازسازی کنند و پُر کردن چاله چوله های معابر به هفته‌ها و گاهی ماه‌ها نکشد.
مساله مهم دیگر که باید کارکنان واحد فنی و عوامل اجرایی شهرداری و مهندسان ناظر طرح بیان کنند، این است که چگونه پس از بارش های آرام و نرم هفته گذشته که طبق اعلام اداره هواشناسی مهاباد در روز اول بارش ها ۵.۵ میلی‌متر و در روز دوم ۶.۲ میلی‌متر بارش در این شهرستان ثبت شده، کمربندی دچار نشست و آن هم ایجاد حفره ای به مساحت ۳۰ مترمربع شده است.
آیا قبل از این بارش کم، آزمایش های خاک و تراکم سنجی مسیر انجام نشده است که با این بارش ها، زمین فرونشست کرد و نکته دیگر آیا اگر بارش ها این مدت از این بیشتر و در حد بارش های آبان سال ۱۴۰۰ در این شهر می شد، از مسیری ۳.۲ کیلومتری کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان چقدر فرونشست می کرد و چه حفره هایی ایجاد می شد.
در مهاباد حتی شهروندان عادی هم می دانند که خاک محل احداث کمربندی تاج سد مهاباد و محله‌های آزادگان و فرهنگیان این شهر با ایجاد بارش های بسیار کم، دچار آبگرفتگی و فرسایش می شود و حتی سیل‌بندهایی که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در بالا دست این مناطق ایجاد کرده، مصداق و گویای این موضوع است.
هر چند کسی نمی‌تواند منکر تلاش های مجموعه شهرداری و اعضای شورای اسلامی مهاباد در ارائه خدمات ارزنده و زیبا سازی شهری و برنامه های مهم در زمینه های کاهش ترافیک شهری در مهاباد شود، اما نشست زمین و ایجاد حفره با مساحت ۳۰مترمربع در کمربندی که هنوز پس از افتتاح یک زمستان را تجربه نکرده است، شاید تلنگری باشد برای مسوولان واحد فنی و عمرانی شهرداری و مسوولان نظارت و بازرسی بر استانداردسازی این کمربندی تا راستی آزمایی‌های بیشتری در این خصوص انجام دهند.
آنچه که تاکنون باعث شده مساله فرونشست و حفره کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان با وجود ترمیم آن، هنوز هم در فضای مجازی و اذهان شهروندان پاک نشده باشد، این است که در این مدت توضیحات مختصر معاون فنی و عمرانی شهردار مهاباد در این خصوص شاید ناکافی و بعد از صدور حکم شهرداران سابق مهاباد (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹) و انحلال شورای اسلامی دوره قبل این شهر به دلیل فساد، اذهان عمومی مردم این شهر برای اقناع به توضیحات و زمان بیشتری نیاز دارد.
شهر ۱۸۰ نفری مهاباد دارای ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت بوده و از سال ۱۳۰۶ بلدیه یا شهرداری در آن راه اندازی شده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


2 × دو =